Eerder zagen we al een voorproefje van ‘Foxtrot’ tijdens de repetities van Starlight Boulevard, maar deze week waren daar dan de heuse premières. Meervoud inderdaad want er zijn twee versies, uitgevoerd door twee castformaties. Had de cast ‘Dahlia’ de dag ervoor haar première, wij hebben de versie van cast ‘Haas’ mogen zien in het ZIMIHC Theater Stefanus in Utrecht.

Het verhaal van Foxtrot

Een verlaten nachtclub komt nog één keer tot Ieven. De jaren dertig. Josien uit Klaaswaal, rechtstreeks uit de provincie-klei getrokken, verhuist naar de grote stad. Totaal niet voorbereid op dit leven komt ze terecht in een artiestenpension. De intellectuelen die ze daar ontmoet zijn echter niet zo intellectueel als ze zich voordoen. De zorgeloze revue getinte nummers van het variété duo Jerry en Loulou ‘schuren’ tegen de dreigende oorlog, fascisme, communisme en ‘de steun’ waar steeds meer mensen van afhankelijk werden. De donkere crisis wordt weggewuifd met veren en glitters. Want: ‘er is toch Niets aan de hand… ?!’

Een musicalverhaal geschreven door Annie MG Schmidt met muziek van Harry Bannink. Tijdloos en iconisch en ondanks de pittige en uitgesproken onderwerpen een fleurige en kleurige musical onder muzikale leiding van Gerben Kruisselbrink. Mathijs van der Meer (onder meer bekend van ‘Heerlijk duurt het Langst’) heeft de regie op zich genomen, geassisteerd door Jelle Gulmans en met Liesanne van Dongen (volgend seizoen te zien in The Prom) verantwoordelijk voor de choreografie is het artistieke team compleet.

Mensen konden ‘sponsortickets’ aanschaffen wat garant stond voor een heuse vip-treatment. Eerder toegang tot de zaal, een goodiebag en een introductie door de voorzitter (Kirsten Lagerweij-Bakker) en de regisseur Mathijs van de Meer. Kirsten vertelde onder meer een leuke funfact dat de voor-announcement (het ‘zet uw mobiel uit’ bericht) is ingesproken speciaal voor deze gelegenheid door Neerlands eerste Lou Lou, musicalster Gerrie van der Kley.

Starlight Boulevard heeft 30 leden en maakt al 26 jaar musicals van hoog niveau. Verschillende AMA nominaties ( o.a. Big Fish en Grand Hotel) laten zien dat ze zich onderscheiden met interessante producties die nog niet veel gedaan zijn en een maatschappelijke link hebben.
Met het getoonde niveau doen zij zeker niet onder aan een professionele uitvoering. Zeker nadat de eerste zenuwen waren weggespeeld was het een heerlijk schouwspel van dialogen, dans en (samen)zang. Het decor wordt handig gebruikt en het live-orkest is aanwezig op het podium. Dit maakt dat je je ook echt in een pension/nachtclub waant en door geluidseffecten van een grammofoon en oude radio wordt de tijdsgeest goed neergezet. Vlak voor de pauze is daar zelfs een Miss Saigonmomentje wanneer ‘de bommenwerper van de moffen’ over komt vliegen.

Na de pauze zijn alle remmen los en gaat de cast er volledig voor. Vooral de scene waarin tante Till Rosie en Lou Lou alle frustratie van zich afdrinken is hilarisch en gedurfd gespeeld. Wanneer het kluchtgehalte op zijn hoogst is, en er zich een drama voltrekt, zit iedereen op het puntje van zijn stoel en leeft men mee met Josien die in een (ogenschijnlijke) uitzichtloze situatie verkeert. Komt het allemaal goed? Of blijven we dansen op een vulkaan alsof er Niets aan de hand is… Wellicht een devies dat actueler is dan Foxtrot de musical doet lijken.
Hoe dan ook, Starlight Boulevard laat met deze voorstellingen in ieder geval zien dat zij nog steeds en enthousiaster dan ooit tevoren zich gaan richten op een toekomst vol met leuke, gedurfde en unieke producties. Even nagenieten en dan op naar het volgende project!

Mariska Steenbergen