Dat de musical 40-45 scoort in Nederland hoeven we niet opnieuw te vertellen. Het publiek weet de Midden Brabant Hallen in Barneveld avond aan avond dan ook massaal te vinden. Wie denkt dat je op korte termijn nog een kaartje kan scoren, komt van een koude kermis thuis. Kaarten zijn maanden van tevoren al uitverkocht en men kan pas in september weer terecht voor een goed plekje. Het moet voor Roeland Fernhout dan ook als een warm bad hebben gevoeld om voor een volle zaal zijn première als vader Emiel te beleven op 26 februari 2025.
Het verhaal
We volgen de twee broer Louis en Dirk Zeegers tijdens de Tweede Wereldoorlog. Louis werkt hard in een garage, heeft net een leuk meisje Leah leren kennen en is meer van het doen dan het denken. Zijn broer Dirk heeft de brains van de familie en zal later dan ook dokter worden. Hij heeft net zijn vriendin Marie ten huwelijk gevraagd voordat oorlog losbreekt in Nederland en de Duitsers binnen vallen. De broers kiezen ieder hun eigen weg tijdens deze onzekere tijd en dat zorgt voor een conflict binnen de familie. Met ieder hun eigen idealen volgen we op spectaculaire wijze de ontwikkeling van beide heren die vechten voor waar ze zelf voor staan.
Vader Emiel
Als hoofd van de familie heeft Roeland dan ook geen makkelijke taak om te vervullen. Hij opent de show met het nummer ‘’Luxor Palast’’ en zorgt direct voor stilte bij het publiek. Enkel in een lichtspot zingt hij over de zorgeloze periode van voor de oorlog. Toen er nog films gedraaid mochten worden over indianen en men nog niet bezig was met overleven. De ernst is duidelijk voelbaar in zijn stem. Roeland zet vader Emiel neer als een warme maar wel serieuze man. Hij houdt van zijn vrouw en twee zonen maar laar zich niks vertellen. Hij heeft een duidelijke mening over deze hele oorlog en laat dat dan ook van zich horen wanneer het gezin rustig aan het eten is. In een flashback van voor de oorlog is mooi zichtbaar hoe liefdevol Emiel spreekt over beide zonen, waar hij op hoopt voor beide jongens en hoe hij toch wel opkijkt tegen de oudste. Des te harder komt binnen welke keuzes hij later zal moeten maken, ongedacht die liefde dus.
Roeland overtuigd duidelijk in zijn volhardende houding en mag ook zijn zachte en vergevende kant laten zien richting zijn vrouw Anna. In zijn rol als vader van 2 volwassen jongens in oorlogstijd komt hij duidelijk tot zijn recht. Hij laat duidelijk merken hoe verscheurend zo’n oorlog kan zijn. Tijdens het stuk heb ik mijzelf dan ook meerdere keren afgevraagd hoe ver een zoon zou moeten gaan voordat een vader overgaat op de keuzes die gemaakt moest worden.
Roeland Fernhout is een gezicht die je vast wel eens voorbij hebt zien komen op televisie. Veel mensen weten dan ook niet dat Roeland bijvoorbeeld jarenlang betrokken is geweest bij Toneelgroep Amsterdam en daar regelmatig zelf op de planken heeft gestaan. Waar hij qua spel dus al zeer ervaren is, hebben wij hem nog niet eerder serieus horen zingen. Met 40-45 maakt hij zijn musicaldebuut en keert hij terug naar het toneel. Ook een musical kan hij nu op zijn lijstje van succesvolle producties zetten wat ons betreft. In Soldaat van Oranje is al eerder gebleken dat acteurs vanuit een andere richting soms een verrassende toevoeging kunnen blijken. De rol van vader Emiel vraagt dan ook niet om hoge noten of moeilijke zangpartijen en kan hij dan ook meer dan prima aan. Roeland weet zich heel goed staande te houden en weet op het gevoel in te spelen met zijn vertellende stem.
40-45 de musical verbaast je continu en zorgt ervoor dat je echt het gevoel hebt dat je middenin het verhaal zit. Dit laatste mag je vrij letterlijk nemen. Door de rijdende tribunes word je verplaatst van scene naar scene en maak je soms ook deel uit van wat er op de vloer gebeurt. De musical blijft indruk maken en heeft met Roeland een mooie toevoeging binnengehaald. Naast Roeland blijft Kees Boot de rol van Emiel ook nog gewoon spelen de komende periode. Na een korte speelstop is de cast en het theater er weer klaar voor om al die mensen te mogen begroeten. Mocht je nog geen kaarten hebben is het zeker een aanrader om toch eens te gaan kijken. Meer informatie over deze voorstelling vind je via deze website: https://40-45.nl/
Verslag: Robert Bal
Foto’s: Eline van den Vonder