Phoenix Vocals, bekend van het televisieprogramma ZING!, stond afgelopen zaterdag in het Warenar in Wassenaar met ‘Phoenix Vocals in Concert’, een verkorte en unplugged versie van de show ‘The Spark’ die gespeeld gaat worden op 27, 28 en 29 juni in theater Dakota in Den Haag.
Door alleen ensemblenummers te brengen (van groot tot klein) creëert Phoenix Vocals gelegenheid voor de (individuele) zanger om diens ensemblezang verder te ontwikkelen. Afgelopen augustus is men gestart met repeteren en gedurende het jaar verzorgen zij tussen-optredens ter voorbereiding op de shows in juni. Naast de previews en repetities volgden de leden ook workshops van o.a. Marco Braam.
AT
Muzikaal leider Richard FitzHugh werkt sinds 2005 als componist, dirigent, arrangeur en pianist voor zowel professionele projecten als amateurvoorstellingen.
Na zelf in ruim 10 operettes te hebben meegespeeld, is Jeske Roozen nu aan de slag als regisseur. Na 2 jaar als publiek in de zaal te hebben gezeten bij Phoenix Vocals, heeft zij de laatste jaren de regie in handen. Zij volgt hiermee Marleen van der Loo op die haar voor ging.
Zing!
Zing! is een televisieprogramma van de EO waarin koren en zanggroepen strijden om de titel ‘Beste zanggroep van Nederland’. Phoenix Vocals wist in het tweede seizoen de finale te behalen. De jury (o.a. Tania Kross, Glen Faria en Roel van Velzen) kroonde uiteindelijk een ander koor winnaar maar bracht wel nationale bekendheid voor Phoenix Vocals.
In concert, unplugged
Wanneer het publiek de zaal in loopt staat het koor al op het toneel in een soort ‘freeze’houding met de rug naar de zaal. Wanneer de lichten doven zet de pianist (Richard) in en Electricity (Billy Elliot) vult de zaal.
We volgen het verhaal van talent dat ontluikt, dat op de weg naar gedroomd succes vele uitdagingen tegenkomt in een wereld waarin AI op de loer ligt om het kunstenaarschap over te nemen. Hoe houd je dan je creatieve vuur nog brandend…
Soms als geheel ensemble, soms opgedeeld in verschillende formaties komen nummers over verleidingen als drank (Chandelier van Sia maar kennen we tegenwoordig uit de Moulin Rouge) en de verslaving van mobieltjes voorbij, maar we horen ook de ongenaakbare onzekerheden (Never enough uit The Greatest Showman) en de angst voor overname van AI in de creatieve sector.
Het unplugged was letterlijk, slechts drie microfoons aan de rand van het toneel zorgden voor eventuele versterking van het geluid. Dit maakte wel dat niet alle solo’s even goed verstaanbaar overkwamen, maar de power van de formatiezang was geweldig en knalde dan ook de zaal in. Hoogtepunt was echt wel ‘The Greatest Show’, mede door de toegevoegde choreografie waarmee het ensemble ook hun dansskills kon tonen. Dit was overigens niet het enige nummer waar choreografie aan was toegevoegd, een behoorlijke kluif dus voor de leden. In juni zal dit ongetwijfeld voor spektakel gaan zorgen. Maar dat het niet altijd nodig is bewijst het vrouwenensemble met het nummer Speechless (uit de filmversie van Aladdin) een knap staaltje women empowerment wat menig kippenvel deed ontstaan.
Deze voorstelling duurde net aan een uur, wat ons betreft veel tekort, hier kunnen we uren van genieten. Wat ons betreft is Phoenix Vocals een ontvlambaar vat vol talent dat wacht op ‘The Spark’ voor het echte vuurwerk!
Na een korte buiging volgde er een toegift, het toepasselijke ‘Rise like a Phoenix’ en daarmee sloot Phoenix Vocals dit voorproefje af.
Deze avond kan de boeken in als ‘zeer geslaagd’ en daar kan in juni ‘The Spark’ alleen maar succes aan toevoegen. Spreken we als laatste de hoop uit dat zij dan wél de tijd krijgen/nemen om de (staande) ovatie in ontvangst te nemen, nu liep het ensemble wel heel snel af. Na zo’n prestatie is natuurlijk een welverdiende beloning iets dat in ontvangst genomen mag worden.
Wilt u straks deelnemen aan het ongetwijfeld enthousiaste slotapplaus? Kijk dan voor tickets op www.cultuurschakel.nl