Een Musical Sing-a-long is een wat lastig concept als je ook heel graag aan de start van het cultuurseizoen nieuwe producties wil laten zien waar nog niet iedereen de tekst van kent. Wat dan overblijft is het traditionele musicalfeestje, op het museumplein, als afsluiter van een driedaagse Uitmarkt maar (nu voor het 2e jaar) met de nieuwe titel: Musicalawards: de kick-off.

Hoewel live uitgezonden op de AVRO/Tros (zondagavond 28 augustus NPO1 om 21.20 uur) is het voor de echte musicalliefhebber een belevenis om vanaf ’s middags al live op het Museumplein de repetities mee te maken en tijdens de live uitzending uit volle borst mee te zingen, deinen, klappen, iets dat normaal in het theater als een faux pas wordt beschouwd.

Maar het is niet alleen voor publiek een feestje, ook de castleden van diverse producties kijken uit naar deze dag. Een van de weinige dagen dat tout-bekend musicalland samenkomt voor een optreden. Een week voorafgaand aan de dag zelf, krijgt elke productie ongeveer een half uur om met het orkest (dat de optredens live begeleidt) o.l.v. Jeroen Sleyfer te repeteren. Een strak geregeld schema waarin het orkest een marathon aan inzet toont.

Wij mochten bij deze repetities zijn en kregen als eerste de voorproefjes van o.a. Les Miserables, The Prom, Charlie and the chocolatefactory maar ook Blind date, de Mol en de Paradijsvogel en Spring Awakening.

Musical Awards

Met deze aftrap van het musicalseizoen gaat ook de jury van de Musical Awards weer op pad om straks een scala aan prijzen uit te kunnen reiken aan producties, creatives en acteurs. Daarnaast kan ook het publiek wederom zijn stem uitbrengen. Naast de producties van afgelopen jaar die al meedingen zullen ook wat nieuwkomers aan de kanshebbers worden toegevoegd.

In september zien we o.a. Charlie & the chocolatefactory (11-9) en The Prom (26-09) in première gaan maar op een klassieker als Les Mis moeten we nog wachten tot april 2023. Als breaking news werd bekend gemaakt dat Medialane Sweeny Todd gaat brengen en gedurende de dag van repetitie werd de cast (met o.a. Simone Kleinsma een Jonathan Demoor) bekend gemaakt. Op de Uitmarkt kan men een eerste optreden zien van deze cast.

Kaartverkoop

Maar alle liefhebberij en enthousiasme daargelaten, het gaat uiteindelijk net zo hard om de kaartverkoop. Na alle hernemingen en pogingen tot opstarten van uitgestelde producties blijkt toch dat het publiek de weg naar het theater nog niet geheel heeft teruggevonden. Er staat druk op de kaartverkoop en er moesten hier en daar al pijnlijke beslissingen worden genomen.
Het is dan ook letterlijk van levensbelang om jezelf als productie te presenteren, het bestaansrecht te claimen en het cultuurlandschap weer leven in te blazen. Een spannende, stressvolle tijd waarbij alle hoop op het publiek is gevestigd.
Dus naast het genieten van een hele middag en/of avond van de mooiste musicalnummers, hoopt men (en wij ook) dat dit resulteert in een levendig kaartverkoop voor alle producties. Wij zagen in ieder geval genoeg talent en spektakel in de voorproefjes om dit zeker aan te raden!

Kijk voor meer over Musical Awards; de kick off op www.avrotros.nl

Verslag en foto’s: Mariska Steenbergen