Het Nederlandse publiek gaat meer naar het theater dan een half jaar geleden. Dat is de belangrijkste uitkomst van het onderzoek van Hendrik Beerda, het bureau dat in opdracht van de Stichting Nationaal Theaterfonds, de afgelopen periode ieder kwartaal meer dan duizend mensen enquêteerde. Met name de stijging in het vierde kwartaal is opvallend, waardoor de theatercampagne Zin om je te Zien succesvol is geweest.
‘De resultaten van het onderzoek zijn zeer bemoedigend,’ laat Albert Verlinde, voorzitter van de Stichting Nationaal Theaterfonds weten. ‘De laatste twee kwartalen is de bezoekfrequentie van het theaterbezoek toegenomen. Waarbij met name de stijging in het vierde kwartaal opvallend is. In totaal heeft 55% minstens een keer recent een theater bezocht, terwijl dit in het derde kwartaal nog 49% was. Toen we in september 2022 met de theatercampagne Zin om je te Zien begonnen, was dit ook een van de doelstellingen. Het Ministerie van OC&W heeft deze campagne bekostigt omdat de staatssecretaris het theaterbezoek wilde bevorderen. Het is goed om te zien dat deze campagne, die in samenspraak met de brancheorganisaties tot stand kwam, geslaagd is.’ Een ander positief resultaat is dat het aandeel theaterbezoekers dat vanwege gezondheidsrisico’s theaters mijdt, gehalveerd is van 28% in het eerste kwartaal naar 14% in het vierde kwartaal.
Het onderzoek laat echter ook een andere kant zien. Het aandeel volwassenen dat zegt incidenteel een Nederlands theater te bezoeken is in 2022 gedaald met vijf procent naar zestig procent gedaald. ‘Van de huidige bezoekers gaat 51% minder naar een theater dan voor de coronacrisis. Dat blijft een zorgwekkende trend. Als grootste reden, al sinds het tweede kwartaal, worden de kosten genoemd. Zeker gezien de huidige situatie in Nederland, waar de basisbehoeftes flink duurder zijn geworden, hebben mensen op dit moment minder te besteden. Dat heeft absoluut onze aandacht. Daarom zijn initiatieven als het Nationaal Theater Weekend, waar men voor slechts tien euro een voorstelling kan bezoeken, heel belangrijk.’
Onlangs bracht het NOS Journaal dat directeuren en programmeurs van verschillende theaters in Nederland stellen dat er meer jongeren naar het theater gaan, met name uit de Marokkaans-Nederlandse gemeenschap. Het publiek is meer divers, jonger en wil een ander aanbod en veel theaters spelen inmiddels daarop in.
Ook in 2023 zal Hendrik Beerda deze onderzoeken voortzetten in opdracht van het Nationaal Theaterfonds. ‘Wij laten dit onderzoek uitvoeren voor de theaterbranche. Zodat we, meer dan ooit, weten wat er onder de theaterbezoekers leeft en dat we met zijn allen ervoor kunnen zorgen dat iedereen weer zin heeft om naar het theater te gaan,’ volgens NTF-directeur Jort Vlam.