Oberon Theaterproducties staat dit weekend in theater de Vest in Alkmaar met hun voorstelling ‘De Gelaarsde Poes’, gebracht door de Encoregroep van 16-23 jaar. Wij bezochten de première op zaterdagavond.

Gelaarsde Poes

Een muzikale cocktail van gedaanteverwisselingen, sluwe streken en messcherpe klauwen. Als molenaarszoon Jaap alles kwijtraakt wat hij had, kan hij nog maar op één vriend vertrouwen: zijn gelaarsde Poes. Samen trekken ze door een vreemd land, op zoek naar eten en werk. Door de slimme en onnavolgbare streken van Poes weten de twee in no time het vertrouwen van de koning te winnen en zich een plek aan het hof te verwerven.

King of poes

De nummers in de voorstelling zijn allemaal Michael Jackson songs. De muziek, iconisch als altijd, wordt aangevuld met verbasterde komische teksten van Alex Klaasen.

Ook de herkenbare choreografieën van onder ander Beat-It en Thriller zijn te zien. Maar er zit meer achter dit ogenschijnlijk luchtig en komisch geheel.

En dat kan geen andere amateurgroep spelen zoals de Oberongroep. Waar ze al eerder rauw en intens (Rent en American Idiot) lieten zien, al vaker de randjes van perfecte dans (Pippin) hebben behaald en hun eigen creativiteit (bal masqué) hebben getoond, lieten ze zich dit keer vol overgave vallen in het uitspelen van de karikaturen van personages in de Gelaarsde Poes. En daar heb je behoorlijk wat lef voor nodig.

Waar de één zijn karakter aansterkt met een accent, speelt de ander met uitvergroting van mimiek, en een volgende met een bepaald loopje. Maar het meest perfecte was de durf en moed om er vol in te gaan; publieksparticipatie aan te gaan, (bijna) al je kleren uit te trekken voor het aanzien van een volle zaal en uitgebreid overdreven maar zeker weten helemaal echt een potje te tongen met je medespeler… Dit kan alleen maar met respect ontvangen worden.

Lef

Gezien de leeftijd van de Encoregroep 16-23 jaar kun je soms net iets meer vragen dan bij de wat jongere. De spelers mogen iets verder gaan in de grapjes, weten al meer het publiek voor zich te winnen, en weten ook door hun ervaring om teksten heen te spelen.
Zoals het timen van een autodeur die sluit. Daar zie je ook het enorme speelplezier aan af, een genot om te aanschouwen. En toch zitten er nuances in waar je merkt dat er rekening is gehouden met jongere spelers (of publiek). Hoewel er natuurlijk hard gelachen wordt om de b*tch en de f*k off die er wél inzitten.

Artistiek team met leeuwenmoed

Het was een behoorlijk lastig jaar voor het AT in aanloop van de uitvoering(en). We zagen oproepen voor spelers, oproepen voor donaties, en voor kaartverkoop. Babbe van Kraaij, die samen met Sander Koridon de regie op zich neemt én Babbe ook de choreografie, hadden dus behoorlijke uitdagingen te overwinnen. Maar gezien het resultaat is de inzet en het doorzetten beloond. Simone Dekker had als muzikale leiding ook zo haar uitdagingen want ze ging toch even met het iconische werk van dé king of pop aan de gang. Niet het minst moeilijke materiaal. Gelukkig is daar Miranda Greven om in de rol van productieleider de boel op orde te houden. Maar we kennen Oberon als strijders, niet voor één gat te vangen en met een doorzettingsvermogen die een AMA jury toch zou moeten opvallen.
De hele avond vanaf ontvangst tot aan de lotenverkoop tot aan zelfs doorspelen in de pauze (de gezusters die in de kast waren opgesloten waren in de pauze via een livestream te volgen), uit alles bleek de liefde voor het vak en de hechtheid binnen Oberon.

Het was dan ook niet meer dan terecht dat bij de eerste klanken van het slotapplaus het publiek direct uit de stoelen kwam en een oorverdovende staande ovatie gaf.

Laten we met zijn allen niet hopen maar er voor zorgen dat dit soort groepen kan blijven bestaan en we volgend jaar wederom zo’n leuke avond kunnen hebben!

Wilt u Oberon steunen? Kijk dan op www.oberontheater.nl

Verslag en foto’s: Mariska Steenbergen