Na een lange periode van onzekerheid mocht De Theaterrepubliek bijna 2 jaar na de start van de repetities eindelijk hun versie van Next to Normal tonen aan het publiek. In het huiselijke en sfeervolle Polanentheater in Amsterdam kwamen naast belangstellenden uiteraard ook de familie en vrienden van de cast en crew bijeen om te genieten van het ingrijpende verhaal van Diana Goodman. Een op het eerste oog, doodgewone vrouw, echtgenote en moeder. Echter heeft zij haar zoontje, toen hij pas 8 maanden oud was, verloren en kampt zij met de gevolgen die deze ingrijpende gebeurtenis meebrengt voor zowel zichzelf als haar gezin.
Dat regisseur Pitt de Grooth intense gesprekken heeft gevoerd met de cast over de achtbaan van emoties waar de personages doorheen gaan is goed merkbaar. De emoties zijn voelbaar en indringend. Door de goed getimede grapjes voelt de avond echter niet te zwaar en verlaat het publiek de zaal onder de indruk, maar niet gedeprimeerd.
Het spel van de cast verdiend absoluut een groot compliment. Nergens werd er te groot of te klein gespeeld, alles voelde heel echt en ondanks dat de cast een heel groot gedeelte van de voorstelling zichtbaar op het toneel stond bleven zij altijd volledig in hun rol, ook wanneer de focus op dat moment niet bij hen lag.
Qua zang sprongen de twee dames er duidelijk uit. Marloes Schiemanck was als Natalie met name in het klein fenomenaal te noemen, een talent waar we zeker meer van verwachten te gaan horen en zien. Judith Mink nam in haar zang de emoties van Diana Goodman mee en bracht angst, verdriet, boosheid en een manische euforie ten gehore en bleef hierbij te allen tijde zuiver.
En zo, op de vooravond van de opnieuw te nemen maatregelen in de strijd tegen de pandemie, bracht de Theaterrepubliek een avond theater die ons meesleepte en alles deed vergeten, een avond die weer bijna zo voelde als normaal.
De cast:
Diana – Judith Mink
Dan – Theo Baas
Gabe – Ruben Spek
Natalie – Marloes Schiemanck
Henry – Emmo de Bie
Dr. Fine/Dr. Madden – Adriaan Kroonenberg
De crew:
Regie – Pitt de Grooth
Regie assisentie – Charlotte Roels
Muzikale leiding/ geluidstechniek – Leon Pothuizen
Repetitor/ Vocal Coach – Marieke van Diepen
Lichtontwerp/ Techniek – Marcel de Meij
Decor/productie – Jasper Buffing
Ilse van Vliet
Waarom zou je een spoiler zetten in zo’n summiere beschrijving? ‘Het gezin kampt nog met de gevolgen van een ingrijpende gebeurtenis.’ Of ‘maar er speelt meer dan je op het eerste gezicht zou denken. ‘ of zoiets. Zodat de eerste scenes en nummers gezien kunnen worden zoals ze zijn bedoeld.