De succesvolle off-Broadway musical The Last Five Years komt naar de Nederlandse theaters! Een intieme en unieke voorstelling over de vreugde en pijn van liefhebben en loslaten.

Deze nieuwe productie, met een geweldige cast (Jolijn Henneman, Timo Tembuyser en Cody Schuitemaker) en prachtige muziek in een eigentijdse vertaling, is een absolute aanrader.

The Last Five Years

The Last Five Years, geschreven en gecomponeerd door Jason Robert Brown, vertelt het verhaal van twee jonge New Yorkers. In vijf jaar tijd groeien ze van intense liefde naar een breuk. Cathy, een actrice, worstelt om door te breken, terwijl Jamie, een romanschrijver, zijn eerste grote succes behaalt. We volgen Jamie’s verhaal chronologisch, terwijl Cathy’s verhaal terugloopt vanaf het einde van hun relatie. Hun paden kruisen slechts één keer, op de dag van hun bruiloft.

Regisseuses Anouk Beugels en Suzanne Heijdra vertellen ons dat zij een bestaande musical een nieuwe draai hebben gegeven met daarbinnen talentvolle en gevestigde makers. Hun doel is om de voorstelling terug te brengen naar de essentie, zonder franje, en te focussen op de inhoud en de kracht van de cast. Het gaat om het blootleggen van systemen. Vooral de strijd van het vrouwelijke personage Cathy, en hoe vrouwen zich in de kunstwereld moeten bewijzen ten opzichte van mannen, speelt hierin een rol. Door terug te gaan naar de kern maken zij het verhaal persoonlijker en kwetsbaarder. Hiermee zegt Beugels het publiek op een unieke manier te willen raken, zonder vast te houden aan hoe het ‘zou moeten.’ Daarnaast is alles in de musical gezongen, hierbij wordt er geëxperimenteerd met overgangen en de ruimte om de Nanoek versie van The Last Five Years te vertellen in de tijd van nu”.

Suzanne Heijdra vertelt ons dat in The Last Five Years twee verhaallijnen door elkaar heen lopen, maar niet op de standaard manier. Het publiek volgt niet chronologisch van A tot Z, maar beleeft de verhalen door tijdsprongen. Ze spelen bewust met het moment waarop de kijker doorheeft in welke tijd ze zitten, en soms wordt dit vaag gelaten. In plaats van uitleg te geven, halen ze de tijdsprongen uit het verhaal zelf waardoor het minder anekdotisch wordt. Zo worden er geen typische huiskamerscènes getoond, maar in plaats daarvan wordt er een universum gecreëerd waarin herinneringen en toekomst vloeiend in elkaar overlopen, wat zorgt voor een subtieler en ambigu effect.

Naast Cathy en Jamie is er ook een danser op het podium, vertolkt door Cody Schuitemaker. Die fungeert als een ‘entiteit’ die krachtig door het verhaal beweegt en de energie van de personages volgt. Hen neemt zowel het publiek als de personages mee in de emoties van het verhaal. Volgens Beugels zijn er in elke relatie twee versies van de waarheid, maar er is ook een onderliggende ‘echte’ waarheid. Door de aanwezigheid van de danser verkennen we niet alleen de perspectieven van Cathy en Jamie, maar krijgen we ook een bredere blik op de wereld om hen heen. Hen helpt de verbeelding van die wereld vorm te geven.

Wanneer we kijken naar het decor is er door de creatives gekozen voor een minimalistisch decor, waarbij er voornamelijk met licht wordt gewerkt. De voorstelling draait volgens Beugels om perspectief, namelijk wanneer verlicht je iets en wanneer laat je juist iets in de schaduw? Door de essentie van het verhaal naar voren te brengen met licht, willen de creatives het verhaal duidelijker en krachtiger maken en gebruiken zij het licht om het verhaal te vertellen zonder afleidingen.

Daarnaast speelt de muziek in de voorstelling een cruciale rol in het vormgeven van de karakters en hun emoties. De muzikale nuances helpen de chemie tussen de personages te verduidelijken, waarbij timing en frasering de gemoedstoestand van Cathy en Jamie weerspiegelen. Naarmate het verhaal vordert over een periode van vijf jaar, hoor je ook de ontwikkeling van de personages in de muziek. Cathy klinkt jonger en speelser in het begin, terwijl Jamie’s muziek evolueert naar een volwassener toon. De emoties en veranderingen in hun relatie zijn duidelijk hoorbaar in de muziek, waarbij de timing en intonatie verschillen naargelang de scène.

Na het zien van enkele nummers en horen van deze inleiding is Musicalsites ontzettend enthousiast en benieuwd naar de nieuwe vertolking van The Last Five Years.

De musical The Last Five Years is vanaf 19 september tot en met 12 december in verschillende theaters in Nederland te zien. Voor meer informatie kunt u kijken op de website van Nanoek, namelijk: www.stichtingnanoek.nl

Credits
Regie
 Anouk Beugels, Suzanne Heijdra
Vertaling Judith Boesen 
Cast Jolijn Henneman, Timo Tembuyser
Choreografie/dans Cody Schuitemaker
Muzikale leiding Armand Dusault
Muzikanten Armand Dusault, Mariëtte Laport, Nata Roinishvili
Tekst en muziek
 Jason Robert Brown
Lichtontwerp Jan Kortbeek
Geluidsontwerp Jelle van Setten
Dramaturgisch advies Anouk Mulder
Contextprogramma Female Gaze Eline de Jong

Foto’s: Eline van den Vonder
Verslag: Marloes Romeijn