We zullen de referentie naar Charlie & de Chocoladefabriek achterwege laten, maar dat het De Graaf en Cornelissen is gelukt (wederom) een gouden ei te leggen moge duidelijk zijn. Vandaag kreeg de musical Mamma Mia de Golden Ticket Award uitgereikt voor de mijlpaal van het verkopen van meer dan 100.000 tickets!

Sterrenregen

Na de première regende het al sterren (wij gaven er 5) en complimenten voor deze geheel vernieuwde versie van Mamma Mia. Vooral de vertaling (van Jeremy Baker) bleek stof tot discussie, maar met deze Award (we herhalen nog maar een keer de 100.000 verkochte tickets) bewijst men welke partij de winnende hand heeft. De winnaar claimt dan ook zijn prijs en na de voorstelling is het uit handen van Hans de directeur van het Stadstheater Zoetermeer Charles Droste en Henk Schuit (managing director van Eventim) dat de Gouden Ticket Award wordt uitgereikt aan de cast. De Zoetermeerder uit de cast Rene van Kooten nam de prijs in ontvangst.

Voor diegene die nog niet tot een van die 100.000 bezoekers hoort, nog even een korte weergave waarom wij denken dat er nog minstens honderdduizend bijkomen:

Sophie, gespeeld door Soraya Gerrits, is verloofd met Sky (Samir Hassan). Het verhaal begint bij het uitnodigen van de drie mogelijke vaders van Sophie, gevonden in het dagboek van haar moeder Donna (Brigitte Heitzer, maar vandaag gespeeld door Wieneke Remmers). De onverwachte confrontatie van Donna met haar turbulente verleden, in de personen Sam (René van Kooten), Phil (Barry Beijer) en Headbanger Harry (Dennis Willekens) leidt tot veel komische en romantische situaties. Gelukkig zijn daar de vriendinnen van Donna; Tania (Carolina Dijkhuizen ) en Rosie (Wieneke Remmers, maar vandaag gespeeld door Melise de Winter ) om haar er doorheen te loodsen, maar ook Sophie vindt support in haar bbf’s Elvi (Eliane Kwee) en Lisa (Belle van der Pijl). Dit alles omlijst met een ensemble die de nummers van ABBA een vernieuwde energieboost geeft, in vorm gegoten door choreografe Chiara Re. Een Griekse sirtaki mag zeker niet ontbreken en ook hiermee blijkt vernieuwing verrijking te zijn.

De liveband (onder leiding van Billy Maluw) knalt uit de speakers waardoor je tijdens de voorstelling eigenlijk al niet stil kan blijven zitten en de zaal dan ook ontploft wanneer de megamix wordt ingezet.

Alternates en understudies

We noemden al wat namen die al dan niet als alternate of als understudy op zijn gegaan. Ruben Santens had zelfs zijn première als Eddie, normaal door Thom Koolen gespeeld.  Eerder ging Judith van der Wijst al eens op als Sophie en zagen we Sander van Voorst tot Voorst als alternate Sam en een keer als Harry. En we willen toch nog even terugkomen op Wieneke als Donna, slechts de vierde keer vanavond dat ze deze rol speelde (vertelde ze ons) wat best ook spannend was met ineens pers in de zaal. Maar wat speelde ze een leuke, innemende hardwerkende power Donna. Andere energie dan Brigitte en bij de bruiloft hadden we zelfs even in een flits of Meryl Streep zelf op kwam lopen. Wieneke vertelde ook dat vooral de pruik (gemaakt door Bobby Renooij) het hem deed.

Doorgaans speelt Wieneke dus de rol van Rosie, en ook hier blijkt dat De Graaf en Cornelissen weet wat er nodig is voor een goede show met topspelers in de cast. Melise is heel grappig als Rosie, en met tegenspel van Barry halen ze het meest komische in elkaar naar boven en werd er hard gelachen om de ‘veroveringsscene’.  Dus geen zorgen als er andere namen op het castbord staan, deze productie is gegarandeerd een feestje.

De tijdloze ABBA knallers, in een goed en energiek uitgevoerde nieuwe versie, is reden tot succes. Succes waarvan wij verwachten dat die nog wel even door zal gaan. Op naar de volgende Award!

Meer informatie vind je hier

Mariska Steenbergen