Op 18 april 2000 werd in het Circustheater in Scheveningen de allereerste Johnny Kraaikamp Musicalaward uitgereikt. Op initiatief van Joop van den Ende werd het bronzen beeld, ontworpen door beeldhouwer Pépé Grégoire uitgereikt aan (onder andere) Stanley Burleson voor Beste Mannelijke Hoofdrol voor zijn rol in Elisabeth. Hoe passend is het dan dat diezelfde Stanley, ruim 20 jaar later het Musical Award Gala mag openen tezamen met 30 (!) dansers van het Lucia Marthas Instituut of Performing Arts op een mega spectaculaire stage in Ahoy Rotterdam. The Greatest show, want het mag allemaal weer!

 

Twintig jaar Musical Awards, (want in 2012 en 2021 was er geen uitreiking) is geen beter moment om te eren wat er was, te vieren wat er is en uit te kijken naar wat nog komt.

In die 20 jaren zijn er wel wat verandering geweest. Zo krijgt het publiek tegenwoordig de kans om mee te stemmen, zijn er nieuwe awards bijgekomen (hoewel de award voor Beste Ensemble, ooit geopperd door Gerrie van der Klei nog steeds jammerlijk ontbreekt) en wordt de uitreiking live uitgezonden op nationale televisie.
Maar er zijn nog genoeg traditionele elementen ongewijzigd. Zo is er nog steeds een vakjury, dit jaar o.l.v. Jon van Eerd en worden de grootheden der Musicals nog steeds geëerd met een Oeuvre Award.

 

Oeuvre Award

In 2000 had Pia Douwes een (eerste) nominatie te pakken voor Beste Vrouwelijke Hoofdrol voor haar rol in Elisabeth, echter ging Liesbeth List (Piaf) er met de winst vandoor. In 2002 kreeg ze dan alsnog een award voor de rol van haar leven als ‘Beste Nederlandse Actrice in het Buitenland’. Pia is uitgegroeid tot dé musicalicoon die in en buiten Nederland haar talent heeft ingezet op maar ook naast het toneel. In het Rijksmuseum is een expositie te zien van al haar iconische kostuums door de jaren heen. Elisabeth, Adams Family, Chicago, hoog tijd voor een erkenning op Oeuvre niveau.  Zij heeft haar naam verbonden aan de ‘Pia Douwes talent award’ die als AMA (Amateur Musical Award) jong talent ondersteunt en waarmee Pia zélf het talent onder haar hoede neemt. Ook zagen we haar als juryvoorzitter bij het programma ‘Op zoek naar…’ een eer die voorheen was toebedeeld aan Willem Nijholt, die dan weer in 2000 de eerste Oeuvreaward heeft mogen ontvangen. Het maakt de cirkel dus rond en het is ook niet meer dan logisch dat Pia dit jaar een Oeuvre Award krijgt en de eer en erkenning haar toekomt die ze verdiend.

Ode aan 20 jaar musicals

In voorgaande edities van Het Musical Award Gala werden de optredens doorgaans verzorgd door de genomineerde producties voor de publieksprijs. Tussendoor mocht het publiek dan nog live stemmen op de uiteindelijke winnaar. Dit jubileumjaar zijn er unieke optredens die staan voor 20 jaar musicals. Eerder noemden we al de opening met Stanley Burleson, gemaakt door de choreograaf van o.a. The Greatest Showman, maar we zagen ook optredens voorbij komen waar vooral musicals die in Nederland zijn gecreëerd werden getoond. Opgedragen aan Henny Vrienten en Jan Rot, beiden onlangs overleden en met een legendarische nalatenschap binnen de (Nederlandse) musical. Mooi is dat deze terugblik (we zagen fragmenten uit Doe Maar, Petticoat, Ramses, Soldaat van Oranje) werd gebracht door de generatie van nu.

Maar het optreden van de musicalfavorieten van het publiek was toch wel een optreden van ‘Stars on Parade’ met grote namen uit de musicals van afgelopen jaren. Lone van Rosendaal bijvoorbeeld, zong haar droomrol uit Mama Mia nog eenmaal, zo ook Willemijn Verkaik die de zaal ‘even’ liet horen dat Elphaba uit Wicked nog niet weg is en zelfs nog een tandje hoger kan! Als finalestuk, en we kunnen gerust stellen als klapper van de avond zagen we drie generaties van Les Miserables cast op een en hetzelfde toneel. Ver voor het bestaan van Musical Awards was de 1e run van Les Mis in Nederland (’91-’92). Vera Mann en Bill van Dijk waren daarbij en Suzan Seegers, Jamai en Freek Bartels in de tweede run in 2008, met nieuwe arrangementen, die daarna all over the world gebruikt zouden gaan worden. Freek Bartels zien we ook volgend jaar in de 2023 versie net als Milan van Waardenburg en Ellen Pieters. En hoe geweldig dat Carlo Boszhard en Simone Kleinsma nog een keertje als meneer en madame Thénardier hun opwachting maakten.

Eerbetoon aan Sondheim

Vorig jaar overleed musicalcomponist en tekstschrijver Stephen Sondheim. Sondheim schreef zoveel iconische stukken dat de lijst met bekende titels eindeloos is. Het is dan ook niet meer dan passend dat Neerlands musicalicoon Simone Kleinsma een muzikaal eerbetoon brengt aan deze bijzondere man. Voor een muisstille zaal bracht zij het ‘Send in The Clowns’ een Sondheim nummer dat iedereen kent en door velen is uitgebracht waaronder Barbara Streisand.

And the winner is…

Met zo’n spectaculair programma zou je haast vergeten dat er nog Awards te winnen zijn. Geliefd en gehaat, de een heeft het winnen er van als levensdoel, de ander ziet het meer als erkenning voor het vak. Sommigen kunnen er een kamer mee vullen, anderen hebben al jaren die plek op de schouw ervoor gereserveerd. Hoe dan ook, eenmaal genomineerd dan weet je dat je gezien bent, dat je een podium voor een boodschap brengen krijgt, al dan niet commercieel gericht en dat de eeuwige roem binnen handbereik ligt.
De winnaars per categorie vind je HIER in een overzicht:
Beste Vrouwelijke Hoofdrol in een Grote Musical: Nyassa Alberta (Tina, de Tina Turner Musical)

Beste Mannelijke Hoofdrol in een Grote Musical: Stanley Burleson (Disney’s Aladdin)

Beste Vrouwelijke Hoofdrol in een Kleine Musical: Willemijn Verkaik (Come From Away)

Beste Mannelijke Hoofdrol in een Kleine MusicalSven Ratzke  (Rocky Horror Show)

Beste Vrouwelijke BijrolDorien van Gent (Hij Gelooft in Mij)

Beste Mannelijke Bijrol: Roberto de Groot  (Disney’s Aladdin)

AFAS Award voor Aanstormend Talent: Dave Rijnders (Disney’s Aladdin)

Beste Grote Musical:  Disney’s Aladdin – Stage Entertainment Nederland

Beste Kleine Musical:  Rocky Horror Show – De Graaf & Cornelissen Entertainment

Beste Nederlands Oorspronkelijke Musical:  14 de musical – Out of Office Producties

Vooraf aan de liveshow werden alvast de creatives awards uitgereikt om later in een compilatie in de uitzending nog even de revue te passeren:

Beste Regie: Antoine Uitdehaag   (Come From Away)

Beste Choreografie: Casey Nicholaw (Disney’s Aladdin)

Beste Decor, Toneelbeeld en Projecties: Roos Veenkamp (Come From Away)

Beste Lichtontwerp: Coen van der Hoeven  (Titanic de Musical)

Beste Geluidsontwerp Jan van Dijk (Titanic de Musical)

Beste Kostuums, Kap & Grime: Arno Bremers (Titanic de Musical)

Beste Muziek, Liedteksten en Arrangementen: Alan Menken (Disney’s Aladdin)

Beste Script en Dialogen: Irene Sankoff & David Hein (Come From Away)

Beste Vertaling: Erik van Muiswinkel (Disney’s Aladdin)

De winnaar van deleukstetickets.nl  publieksprijs Beste Musical is Aladdin geworden. De beste familiemusical is Belle en Het Beest van Van Hoorne Entertainment.

Wij feliciteren alle winnaars met hun Award, maar ook alle niet winnaars met hun plek in het musicallandschap dat de afgelopen twee jaar zo heeft moeten knokken om te blijven bestaan.

Het MAG2021 liep daarmee op zijn einde, althans voor de camera want de gelegenheid om even na te borrelen met alle collega’s, familie en vrienden laat je natuurlijk niet zomaar voorbij gaan. Het MAG tenslotte weer, dus genieten we er ook van. We kunnen nu al niet wachten op het nieuwe seizoen en weer een nieuwe editie van Het Musical Awards Gala.

Verslag en foto’s: Mariska Steenbergen
Video: Rob de Haan