Al jaren maakt regisseur Ineke de Geus zich hard voor speelrechten van musicals voor amateurverenigingen waardoor het aanbod o.a. in Noord-Holland regelmatig verrassende titels bevat welke aan het musicalminnend publiek worden aangeboden.

Curtains

Zo ook dit jaar wanneer zij met Westend Hoorn de voorstelling ‘Curtains’ op de planken brengt. Curtains volgt detective Frank Cioffi in zijn onderzoek naar een moord bij theatergezelschap dat de laatste hand legt aan hun cowboy musical. De groep mag het theater niet verlaten, maar ‘the show must go on’. Als echte musicalliefhebber helpt Cioffi daarom tijdens zijn onderzoek de voorstelling te verbeteren. En dan wordt hij ook nog eens verliefd op de mooie Niki. Een heerlijke ‘whodunnit’ musical, vol humor en mysterie.

Westend

Musicalvereniging Westend brengt al ruim 40 jaar de mooiste musicals naar Hoorn. Deze  voorstellingen (in totaal 4 dit weekend) worden gespeeld door twee casts, ‘Showbizz’ en ‘Spotlight’. Elke cast speelt een middag en een avondvoorstelling. Wij zagen de cast ‘Spotlight’. Daphne de Groot (die in beide casts Georgia Hendricks speelt) is sterk in haar spel en zang, net als Kevin Koeman en Jeffrey Bruintjes. Zang zit overigens altijd wel goed bij West End. Dit vormt een goede stabiele basis voor de wat moeilijkere disciplines. De nummers zijn dan ook talrijk en goed uitgevoerd. Met het stuk Curtains zit de uitdaging in de komische timing, een van de moeilijkste disciplines binnen het acteerpalet. Moed, een goede tekstbeheersing en timing zijn wel ingrediënten die regelmatig allemaal op de juiste plek vielen. Heel knap gedaan!

Achterover leunen is er dit keer voor het publiek niet bij. Een toneelgezelschap binnen een voorstelling met nog een andere verhaallijn (de dader vinden) is wellicht lastiger te volgen dan een meer eenvoudigere verhaallijn, dus is het wel opletten geblazen.

Zoals eerder genoemd is Ineke de Geus de regisseur. Haar creatieve brein is duidelijk en visionair op het toneel terug te zien. Het lichtplan, het decor, de setting van de scènes, alles is met zorg doordacht.

Muzikale leiding van het live orkest wordt verzorgd door Bas Jongsma. Het Grand Circle orkest was ook nu weer van de partij en zorgt altijd voor geweldige klanken die de cast ondersteunen.

Tamar Floor zorgde voor de moves als choreograaf, een voorstelling in een voorstelling biedt kansen om groots uit te pakken, maar ook subtiele dansen te verwerken.

Marleen Klouwer (danscaptain) is tevens de bedenker van de dans van het nummer ‘stel zonder weergave’. En hoewel het openingsnummer van de voorstelling de ‘rotbaan’ van een recensent omschrijft, kan ik u zeggen dat het voor deze voorstelling zeker geen rotbaan is. Wat ons betreft kan Westend Hoorn zo naar Broadway, en wees eerlijk; wie zou daar nu geen moord voor doen?

Foto’s en verslag: Mariska Steenbergen