Philip Krom en Wera Misset starten deze week de afstudeermarathon van de vierdejaars studenten Muziektheater aan de Fontys Hogeschool in Tilburg.

Philip startte deze reeks met zijn afstudeervoorstelling ‘Licht uit en gaan’ samen met Iris Spies, Nigel Vughts, Melle Kunst, Mats van Klinken, Ward van Klinken en begeleid door Koos van den Brekel en Jelle Ruijssenaars. De regie was in handen van Lisse Knaapen.

Philip treedt je vanaf het toneel open en spontaan tegemoet waarbij hij zijn publiek zowel komisch als ontroerend kan raken. Zijn voorstelling lijkt een samenstelling te zijn van een aantal sketches, maar langzaam ontstaat daar dan toch de rode draad waarbij hij de waarde van het leven bekijkt en terugkijkt. De scenes die hij zelf heeft geschreven vallen uiteindelijk allemaal samen.  Maar door slim te schakelen weet hij zijn publiek te boeien en te amuseren. Deze theatermaker gaat eerst spelen in de musical Mamma Mia.

Wera Misset speelde haar voorstelling Zondagskind en had Elise Berendse, gevraagd de rol van haar moeder te spelen in haar voorstelling gebaseerd op de film Lady Bird. Ze kennen elkaar al jaren, want Wera speelde als 11-jarige al samen met Elise. Wera had zelf de bewerking van deze voorstelling gemaakt.

Christine McPherson (die zichzelf “Lady Bird” noemt) is een rebelse tiener in Sacramento. Ze staat op het punt af te studeren aan een conservatieve middelbare school en wil gaan studeren in New York. Ze heeft een unieke relatie met haar moeder. Pas aan het einde van het verhaal realiseert ze zich wat voor een belangrijke rol haar moeder heeft in haar leven.Christine wil de liefde vinden, maar dat blijkt niet zo makkelijk te zijn. Christine ‘Lady Bird’ zet zich af tegen haar eigenzinnige moeder, maar ze lijkt meer op haar dan ze denkt. Lady Birds moeder is een verpleegster die hard werkt om te zorgen dat er brood op de plank komt.

Wera heeft een heerlijke rock stem die perfect past in het verhaal; dat ze vertelt. Het samenspel met Elise en Brecht Coppens ( die haar vriendje Kyle speelde ) Is te gek en ze weet met haar spel de emoties op het juiste moment op te roepen en als ze merkt dat haar moeder een grote rol speelt en eigenlijk afstand neemt van haar raakt ze een mooie gevoelige snaar en voel je de spijt tot diep in de botten.

Ook hier was de hoogzwangere Lisse Knaapen de regisseur en ze werd muzikaal begeleid door Koos van den Brekel en Levi Streuper. De komende 5 dagen studeren de meeste klasgenoten af en Philip en Wera hebben de lat hoog gelegd.