Mara Kers-Yeşil en Bram Ven speelden gisteren hun afstudeervoorstelling van hun Master of Music aan de Fontys Hogeschool in Tilburg. Mara speelde haar voorstelling ‘Hoe bakken kan zijn’ en Bram ‘Blijf lopen’.
Hoe bakken kan zijn
Mara vertelde in haar voorstelling het verhaal van een taartenbakster, Jenna, die werkt in een lunchroom waar ze haar heerlijke creaties maakt. Mara speelde haar voorstelling samen met Dirk van den Brand, Zjon Smaal, Michelle Nijenhuis, Joost van der Aa, Pamela Kroes, Lisanne Veeneman, Yulia Hartog, Sjoerd Knol en Lukas Dijkman. De regie was in handen van Marleen van der Loo en de muzikale begeleiding was van Michiel Ballhaus. De vertaling was van Orihanas Calcines en Ryan van der Heijden.
Als Jenna op een dag merkt dat ze zwanger is, is ze helemaal niet blij. Haar man, Earl, zit zonder werk en teert op haar inkomsten en daarbij komt ook dat hij haar slecht behandeld. Van liefde is helemaal geen sprake in hun relatie. Haar twee collega’s in de lunchroom ondersteunen haar en doen alles om haar te helpen. Zelfs de brommerige kok en eigenaar Joe waar ze een goede band mee heeft ondanks zijn brommerige humeur en ernstig ziek blijkt te zijn.
In het ziekenhuis ontmoet ze haar verloskundige, Dr. Pomatter, waar ze na een stroef begin helemaal voor valt en de liefde is wederzijds. Er is echter sprake van een onmogelijke liefde omdat ze allebei getrouwd zijn. Desondanks blijft de arts haar steunen en wordt haar dochter geboren. Als haar man zichzelf belangrijker vindt dan hun kind hakt Jenna de knoop door en kiest voor een leven zonder hem. Joe is inmiddels aan zijn ziekte overleden en laat de lunchroom na aan Jenna zodat zij met zijn hulp haar eigen weg kan kiezen.
Mara speelt een mooie gedreven Jenna die langzaam voor zichzelf en voor de liefde voor haar kind kiest. In een mooie voorstelling vertelt ze haar verhaal waarbij alles emoties naar boven komen mede doordat ze de nummers mooi en met gevoel vertolkt en haar mooie spel.
Blijf Lopen
In zijn voorstelling ‘Blijf Lopen’ vertelt Bram het verhaal van Michael, een autistische jongen die helemaal opleeft in zijn game wereld waar hij samen met zin game-heldin alle kwaad bestrijdt. In de echte wereld leeft hij samen met zijn moeder en zonder vader. Elke dag gaat hij naar school waar hij vreselijk gepest wordt door zijn medestudenten Gijs en Willem. De regie was in handen van Marleen van der Loo en de muzikale leiding van Steven van Gool. Bram speelde samen met Liesanne van Dongen, Isabelle van Gelderen, Thijs Snoek en Victor Marinus. Script en vertaling werden verzorgd door Aniek Mommers.
De moeder van Michael heeft helemaal niets door en denkt dat het goed met hem gaat al heeft ze een vermoeden en schakelt ze zijn arts Dr. Geurts in om een gesprek met Michael te hebben. Michael houdt zijn schild op en verbergt zich in zijn game wereld waar hij onoverwinnelijk is samen met zijn heldin die hem ook beschermd en weer healt als hij gewond is in de game-strijd.
Als het pesten toeneemt en Michael fysiek wordt gepest breekt er iets in Michael waardoor hij zich, met de hulp van game-heldin probeert te verzetten en van zich af te slaan. Als hij Gijs in zijn gezicht slaat, wordt het pesten alleen maar erger en wordt het ook duidelijk voor zijn moeder en Dr. Geurts dat er meer aan de hand is en wordt er ingegrepen.
Bram speelt dit indringende en heftige verhaal op een mooie kwetsbare manier waarbij je als toeschouwer oprecht meevoelt met het hoofd-personage Michael en je de onmacht voelt van hem om zich te verzetten.
Als je deze voorstelling nog wilt zien, dan kan dat. Bram zal hem nog gaan spelen in het Polanen Theater in Amsterdam op 6 september om 17.00 en 20.00. Kaarten kan je bestellen via de website van het Polanen Theater of per mail reserveren@bramven.nl
Lees ook:
Fontys – 2018, Master recital Anouk, Anouk, Nienke, Lesly en Lillian
er zijn geen afbeeldingen gevonden