“Wij willen Willem weg! Wij willen Willem weg!” Luid scanderen arme Vlaamse Brusselaren gezamenlijk om hun ongenoegen richting Koning Willem I in Den Haag, Nederland kenbaar te maken. Het zuidelijk gedeelte van De Nederlanden is arm, er heerst een grote werkloosheid, een groot verschil in godsdienstbeleving, de prijzen van grondstoffen stijgen, de belastingen worden verhoogd, graanoogsten mislukken en men is erg ontevreden over het algemene beleid van Willem I in het begin van de 19e eeuw. De Belgen willen Willem I kwijt, zo veel is wel duidelijk!

Het verhaal van 1830

Voor de Belgen is de titel “1830” veelzeggend: een veelbewogen jaar waar na talloze opstanden de onafhankelijkheid en dus het ontstaan van het koninkrijk België wordt uitgeroepen. De kijker wordt via drie indrukwekkende podiumlocaties geleid via de stijgende ontevredenheid en gigantische clash naar de Belgische Revolutie en de onafhankelijkheid. Er wordt een gezin gevolgd, waarbij vader (‘va’) André enkele maanden eerder weduwnaar is geworden en ook nog zijn baan kwijtraakt. Zijn dochter Anna is nu de enige kostwinner van het gezin en is werkzaam als dienster in het Brusselse Koninklijk paleis waar de zoon van Koning Willem I de scepter zwaait. André’s zoontje Ketje loopt wat verloren rond en heeft veel verdriet over het verlies van zijn moeder. André is één van de Brusselaren die zijn onvrede uitroept over de economische situatie en vindt al snel honderden medestanders. Dochter Anna durft door deze anti-Hollandse houding haar vader niet te vertellen dat zij in dienst is van ‘De Kèèskoppen’ in het paleis. Als de ontevredenheid omslaat in agressie en revolutionaire gedachten, loopt Ketje voorop want hij ziet weer een doel in zijn leven. Zijn held is graaf Frédéric De Merode die aan de zijde van de Belgische revolutionairen strijdt. De afloop is bekend, maar hóé deze tot stand kwam…? Dat kunt u zelf bekijken op een wervelende avond vol muziek, dans, romantiek, humor en veel spektakel.

Drie podia

De locatie betreft de tuinen van het indrukwekkende 600 jaar oude Kasteel De Merode in Westerlo, België. De bomen zijn feeëriek verlicht in diverse kleuren, de paden zijn voorzien van vrolijke lichtpeertjes en rond het kasteel staan twee grote podiumtenten met eigen horecagelegenheid. Een uniek concept is voor deze voorstelling gebruikt: het publiek is in twee groepen verdeeld: groep A die in één pop-up theater een deel van de voorstelling bekijkt vanuit het oog van de Hollanders; groep B bekijkt in het tweede pop-up theater dezelfde situatie vanuit Belgisch oogpunt. In de tweede akte verruilen beide groepen hun podiumtent, om vervolgens gezamenlijk af te sluiten op het 3e terrein: een overdekte openluchttribune met een magisch uitzicht op het podium en het kasteel. Vooral in deze apotheose worden indrukwekkende special effects gebruikt en ook het gebruik van enkele delen van het sprookjesachtige kasteel zelf maakt een diepe indruk.

De productie

Prins Simon van ‘Simon De Merode Productie en Coördinatie’ heeft sinds 2006 de verantwoordelijkheid over het kasteeldomein in Westerlo en hij is producent van de Historalia musicalspektakels. Zijn ambitie is te toeren met de Historalia-spektakels in binnen- en buitenland. “Onze missie met Historalia is om mensen op een meeslepende en eigentijdse manier te laten kennis maken met onze geschiedenis en ons erfgoed. We kozen voor de succesvolle formule van grote musicalspektakels in een historisch kader als het 14de-eeuwse Kasteel De Merode in Westerlo. Voor mijn familie heeft deze voorstelling nog een bijzondere betekenis. Frédéric De Merode, een van onze voorvaders, streed actief mee aan de zijde van de dappere Belgische revolutionairen. Zijn geest hangt boven dit kasteeldomein.”

Componist Sam Gevers geeft een extra dimensie aan het geheel met zijn onverwachte moderne pop en R&B invloeden in de muziek, die het geheel hip doet overkomen en hierdoor wordt dus absoluut geen oubollige toon neergezet. Alle teksten en liedjes zijn prima te volgen met de koptelefoons die u vooraf worden aangereikt.

De hoofdrolspelers

André – Lucas Van den Eynde
Anna – Liesbeth Roose
Ketje – Wies Decock en Matse De Ryck
Leonie – Nele Goossens
Kapitein Vermeer – Ruben Van Keer
Frédéric De Merode – Keoni Blockx
Louis de Potter – Leendert De Vis
Koning Willem I – Guy Louis Colinet
Minister Van Maenen – Richard Spijkers
Elisabeth – Charlotte Verduyn

Credits

Script & regie: Luc Stevens
Originele muziek, arrangementen, programming, beats, synths, sampling, muzikale leiding orkest: Sam Gevers
Liedteksten: Sam Gevers & Luc Stevens Band
Symfonische arrangementen: Thomas Vanhauwaert
Koor arrangementen: Erik Vinken
Edit & mix orkest: Pieterjan Seynaeve
Muzikale leiding vocals: Rick van den Belt
Geluidsontwerp & live mix: Philippe & Christof Peirsman, Jonas Dekeyser

Voorstelling bezoeken en een goede voorbereiding

De toegangstickets kunnen worden besteld via https://www.1830.be/tickets/.

Nog enkele tips: parkeerplaatsen zijn er nagenoeg niet op het terrein; buiten de kasteelpoorten kan worden geparkeerd. Houdt u rekening met enige wandelafstand. Ook op het kasteeldomein zelf loopt u zo’n 200 meter tot aan de podia. Mocht het gaan regenen: neemt u dan een paraplu mee. Als de avonden frisser worden: een dekentje. And last but not least: het kasteel wordt omringd door een slotgracht en enkele rivierstroompjes. U wordt aangeraden een antimuggenmiddel te gebruiken, aangezien deze insecten er in groten getale aanwezig zijn.

Verslag en foto’s: Monique Picocrie