Met maar liefst 7 nominaties op het Musical Awards gala (waarvan 1 verzilverd door Laus Steenbeeke, beste mannelijke hoofdrol), lovende recensies en vooral het publiek die er niet over uitgepraat raakt kon het ook niet anders dan dat De Mol en de Paradijsvogel opnieuw zijn vleugels uit zou slaan. Wat ooit begon als een werkvoorstelling in het DeLaMar West, leessessie en een première rondom de Pride Amsterdam 2023 is nu zelfs uitgegroeid tot een toerende productie. Tussen 11 september en 20 oktober 2024 vliegt deze voorstelling door heel Nederland om ieder zijn prachtige veren te tonen. Uiteraard werd dit gevierd met een première in het DelaMar theater in Amsterdam. Onder aanwezigheid van vrienden, familie en vakgenoten werd de Paradijsvogel uitgezwaaid om zijn tocht door Nederland te gaan vervolgen.

Het verhaal

Tijdens deze voorstelling volg je het verhaal van de flamboyante televisie- en theaterpersoonlijkheid Albert Mol (gespeeld door Laus Steenbeeke) en de Syrische vluchteling Wassim (gespeeld door Silyan Elkattabi). Albert was een grootse persoonlijkheid
en de eerste man die op nationale televisie kenbaar maakte homoseksueel te zijn. Albert kijkt terug op een leven vol show en gekkigheid. Toch vraagt hij zich al of hij wel de juiste keuzes heeft gemaakt. Wassim is nog niet zo heel lang in Nederland en ontdekt voor het eerst een wereld van glitter, drugs, uitgaan en drag. Hij voelt zich hier vrij genoeg om te experimenteren met wie hij werkelijk is. Tijdens een van zijn dragshows komt hij erachter dat het Nederland van 2024 toch niet zo tolerant is zoals vaak wordt uitgedragen.
Je hopt tussen de twee verhaallijnen heen en weer. De rode draad is de zoektocht van beide heren naar het clubje waar ze bij horen. Kiezen ze voor de veilige weg en duiken ze als een mol de grond in of kiezen ze voor een leven met veren en pailletten om zo te kunnen zijn wie ze willen zijn?

Voorstelling

Dat de voorstelling een hit is dat is allang bewezen. Ook deze keer weet de voorstelling er bovenuit te springen tussen het huidige musicalaanbod van momenteel. Deze voorstelling heeft een ziel die elke speler op het toneel met liefde uitdraagt. Dat er veel liefde te voelen en te zien is daar kom je al vrij snel achter. Deze voorstelling is daadwerkelijk uit liefde geboren. Door een groep mensen die houden van het musicalvak, het brengen van een goed verhaal en die hun eigen identiteit durven te tonen, op hun eigen ‘’rare’’ manier. Ondanks het duidelijke en soms activistische thema valt er genoeg te lachen. Je duikt voor 2 uur echt in de wereld van de Paradijsvogel. De scènes zijn op sommige momenten hilarisch en hysterisch te noemen, en toch verliest het op geen moment z’n geloofwaardigheid. De passages waar letterlijk kunstgebitten over het podium dansen zorgen ervoor dat de kleine intieme momentjes nog meer bij je binnenkomen. Het verhalende moment wanneer Albert Mol eens iets serieus wil brengen komt echt aan bij het publiek. Voor heel even zit iedereen met bewondering te luisteren naar Laus die met zijn stem en spel je even vastpakt en met beide benen op de grond zet. Naast Laus is er een geweldig ensemble die ieder hun eigen rol vervullen. De samenzang is magisch te noemen en spel onderling heel erg sterk. Vooral de diversiteit binnen de cast valt erg op en is verfrissend. Je ziet dat er veel aandacht is besteed aan elk klein detail van de gehele voorstelling. Kostuums, decor, muziek, scèneverloop, kleine achtergrondverhaaltjes echt overal is goed naar gekeken en over nagedacht.

Veranderingen

Ondanks dat dit de 4e versie is van deze voorstelling is er altijd ruimte voor enige veranderingen. Zo vertelt regisseur Daniel Cohen dat na de eerste voorstelling rond Pride Amsterdam in 2023 er al direct ideeën op de plank lagen voor een verbeterde versie. Hij zegt hierover: ’’De voorstelling is in de loop der tijd op sommige punten lichtelijk aangepast. Met vooral als doel het verhaal duidelijker en overzichtelijker te maken voor het publiek. Ondanks dat we hier dus al 4 versies mee bezig zijn is dit wel echt de laatste versie. Het is goed zoals hij nu gespeeld wordt’’. Verder is Daniel erg trots op het ensemble en op de overige rollen die vertolkt worden door Renée de Gruijl, Milan van Weelden en Frans Mulder. Daniel
vervolgt: ‘’Deze voorstelling kan enkel gespeeld worden met geloof, overtuiging en overgave. Elk castlid heeft dat stukje geloof en overtuiging in zich. Je kunt dit niet spelen met een bepaalde routine want dan verlies je het publiek. Ieder neemt iets unieks mee en brengt dat avond aan avond met volle overgave’’. Juist de doelgroep die niet direct open staat voor de acceptatie van homoseksualiteit en het ‘’zijn’’ zoals je bent, wil Daniel met liefde uitnodigen.
‘’Het zal mij een zorg zijn dat er mensen zijn die zeggen dat ‘’het accepteren van homoseksualiteit’’ wordt gepromoot en zelfs door je strot wordt geduwd. Laat ieder zijn zoals hij wil zijn. Deze voorstelling laat je nadenken en dat kun je doen op jouw eigen manier. Omarm vooral wie anders is en wil zijn’’.
 
Als je houdt van de oude revue van Andre van Duin, Conny Steward en Wim Sonneveld dan is dit echt een voorstelling voor jou. Dat gevoel van toen brengt producent OpusOne met deze voorstelling even terug. Het is een voorstelling die eigenlijk veel generaties eens zouden moeten bekijken. Zoals de regisseur dat zo mooi zei: ‘’Omarm wie anders is en wil zijn’’. Dat gevoel krijg je heel erg na afloop van deze voorstelling. In de foyer werd er nog volop nagepraat en kwam telkens terug hoe fantastisch mensen de show vonden. Het is vooral het verhaal gemixt met showelementen en veel veren, regenbogen en glitters die je met een goed gevoel de zaal uit laten gaan. De voorstelling is binnenkort te zien in heel Nederland en is een echte aanrader. Voor de complete speellijst en meer informatie vind je hier alle info: https://www.opusone.nl/demolendeparadijsvogel
Doe jezelf een plezier en ga dit zien! Voordat je het weet is de Paradijsvogel voorgoed gevlogen.

 

Verslag: Robert Bal
Foto’s: Marloes Romeijn