Op woensdagavond 12 november speelde Marleen van der Loo de première van Flora in de musical Doe Maar, naar de gelijknamige Nederpopse band met songs die ska, reggae en pop-muziekinvloeden mixen tot de grootste Nederlandse hits. Marleen van der Loo kennen wij natuurlijk als alternate in grote musicals als “Mamma Mia” en “40-45”, maar ook in hoofdrollen in onder andere “Je, Anne” en “Checkpoint Charlie” heeft ze laten zien dat zij veel in huis heeft. Nu speelt ze als hippie-moeder in Doe Maar weer een totaal nieuw soort karakter.

De eerste momenten van Marleen

Al vanaf de eerste entree van Marleen van der Loo als Flora is duidelijk dat zij een heerlijke toevoeging is aan het stuk. Met een typische hippie-stijl blik op de wereld, waar activisme een belangrijke rol speelt in haar leven, brengt Marleen een energieke, grappige en vaak chaotische Flora ten tonele. Met als eerste zangnummer Lajeninaja zet ze een goede performance neer, ondersteund door het geweldige ensemble dat bij deze Nederpop musical van zeer goede kwaliteit is.

Samenspel met het ensemble

Iedereen in deze musical is zeer goed op elkaar ingespeeld. Niet zeldzaam is er een groot aantal spelers op het toneel, in grootse setting. Met zijn allen op de tafel dansend, door elkaar heen steppend of overgooiend met een bal; de energie en dynamiek spat van het toneel, waarbij iedereen elkaar constant goed in de gaten houdt. Elke move is uitgedacht, maar komt spontaan over. Zo komen er geen step-botsingen voor of valt er geen bal tussen de kieren bij het overgooien; ook niet als de bal van de ene naar de andere kant van het podium wordt gegooid.

 

Het toneel

Het toneel is praktisch ingericht. Met twee grote draaiende platformen waarop meerdere scenes op te zien zijn, gaan de decors naadloos in elkaar over. De totale opzet, met de platforms, meerdere woonkamers, een café en een constant op het podium aanwezige band, is er altijd veel tegelijk te zien. Heel veel. Maar wonderbaarlijk genoeg leidt dit geen seconde af van het verhaal, maar voegt het écht iets toe, zelfs in de georganiseerde chaos die er soms dus ontstaat. Het zorgt er juist voor dat je aandacht constant naar het stuk wordt getrokken en dat je van begin tot eind van deze musical vermaakt blijft.

Humor

Verder is deze musical voorzien van een gezonde dosis écht grappige humor. Het zit in de kleine details die deze voorstelling tot een feest maken om te bezoeken. De uitbeelding van beeldende vormen, het overdreven maar toch zeker precies goed gebrachte spel van de broers Rits (Wolter Weulink) en Tommie (Jelmer de Groot), de hilariteit van alles wat er tijdens het lied “er verandert niets” gebeurt én de perfecte casting van álle karakters, zorgen voor een publiek dat luidkeels meelacht, meeklapt en hier en daar stiekems mee neuriet met de bekende uptempo songs van Doe Maar. Je verveelt je geen moment.

Dans

Wat deze musical nog meer de moeite waard maakt, is de choreografie onder leiding van Eline Vroon. Met kleine details die elk accent in de muziek vergroten en haar herkenbare stijl die ook in Pretty Woman spot on was, maakt elk ensemble-lid van toegevoegde waarde, op elk moment, bij elke samenstelling.

Nederwiedeiwedewiet

Een van de hoogtepunten voor zowel Flora als haar tegenspeler Rob (Han Oldigs) én een groot deel van het ensemble is tijdens het lied “Nederwiet”. Ook hier wordt weer uitermate duidelijk dat zowel zang als spel klopt. Tot in de puntjes van de bewegingen, de mimiek die overduidelijk de ‘high-heid’ op hilarische wijze overbrengt als in het gebruik van decor, licht en props. Écht een prachtig en uniek theatraal moment.

Gevoeligheid

Maar, deze musical brengt niet alleen humor en feest. Er zijn, vooral in de tweede akte, ook gevoelige momenten aanwezig, waar Marleen laat zien hoe veelzijdig zij is als actrice. Zowel in de scène waarbij zij met haar dochter een goed gesprek voert, als in het gevoelige nummer dat zij met Arent (Daniël Boissevain) ten gehore brengt wanneer de twee oud-geliefden elkaar na lange tijd weerzien, laat zij zien dat zij de gevoelige snaar van het publiek kan raken. Zacht, begripvol en vol empathie komt zij ook hierin goed tot haar recht.

Ook met Marleen is Doe Maar een parel van Nederlandse bodem.

Met Marleen als alternate voor Flora, komt deze musical net zo goed over als met Brigitte Heitzer, de oorspronkelijke actrice van de rol. Marleen brengt de rol met minstens evenveel overtuiging. Een goede mix van gevoeligheid, geordende chaos met groots en komisch spel maken Marleen tot een Flora waarbij je als publiek kunt meeleven.

Doe Maar de musical

De musical zelf is sowieso echt een energieke voorstelling, die je gezien moet hebben. Deze topcast speelt nog tot in elk geval April in het Afas theater in Leusden. Kijk voor meer informatie hier. 

Eline van den Vonder