We kunnen starten met de discussie of er nu wel of geen kerst mag zijn vóór Sinterklaas, maar feit is dat men steeds vroeger begint met het creëren van dat heerlijke kerstgevoel; gezelligheid, saamhorigheid, lichtjes en natuurlijk de kerstverhalen.

Het is dan ook een groeiende trend om kortlopende producties met een kerstthema in het theater te brengen. En om daar enigszins een speeltijd voor te creëren begint dat al in november.

Stichting Musicalproducties Ap-Art wist al veel langer dat hun nieuwste productie in het teken ging staan van kerst. Aankomende weekenden staan zij (maar liefst 9x!) in dorpshuis Veerburg te Anna Paulowna met hun vertolking van het iconische kerstverhaal Scrooge.

Scrooge, het verhaal

Londen, 1850. De gierige hoofdpersoon Ebenezer Scrooge heeft een grote hekel aan Kerstmis, liefdadigheid en mensen. Op Kerstavond krijgt hij bezoek van de geest van zijn overleden compagnon Jacob Marley. Deze kondigt aan dat Scrooge die nacht bezocht zal worden door nog eens drie geesten. Deze nemen hem vervolgens mee op een wonderlijke en onvergetelijke reis, waarbij Scrooge inzicht krijgt in de man die hij vroeger was; de man die hij nu is; en de hel die hem wacht indien hij niet verandert. Als Scrooge tenslotte beseft dat zijn lot nog niet beklonken is, probeert hij op Kerstdag al het onrecht dat hij iedereen heeft aangedaan recht te zetten en voortaan te leven in de ware geest van Kerstmis..

Ap Art Producties

Ap-Art heeft inmiddels een succesvolle reeks producties op haar naam staan. Wij waren al eerder te gast bij o.a. De Jantjes, Amerika Amerika en de Pajama Game. Maar ook titels als Anatevka, Beauty & the Beast en My fair Lady zijn al de revue gepasseerd.

Hierdoor is een enorme hoeveelheid ervaring opgedaan in het maken van musicals.

Ap-Art probeert elke keer de lat iets hoger te leggen. Na al die jaren beschikt Ap-Art over zeer veel, en ondertussen semi-professionele, mensen achter de schermen. Na de Jantjes is dit weer hun eerste avondvullende productie onder leiding van een nieuwe samenstelling van het AT. Bert Schuiling is een (zo vertelt zijn voorwoord) trotse regisseur en Martine van Ham zag een mooie uitdaging als muzikaal leider, aangezien er een heel koor is toegevoegd. Aan Ivana Berkhout en Janou Mul de taak om de groep aan het bewegen en dansen te krijgen. Een goed bezette kostuumafdeling zorgde voor prachtige kostuums, enerzijds trouwe Dickensstijl, en anderzijds creatief uitpakkend bij de Geesten.

De grote zaal is door het decorteam omgebouwd tot een sfeervolle zaal, met een verhoogd podium en het publiek wordt ontvangen door een Christmas Carolsingers die de (kerst)toon weten te zetten. Nog voor de voorstelling begint zit men geheel in de sfeer…

De voorstelling

Astrid Berkhout neemt ons mee als vertelster. Zij is gedurende de voorstelling het baken, de rust en soms de overbrugging tussen scènes. Simon de Haan speelt Scrooge zoals je een Scrooge zou verwachten, vrekkig, mopperend maar eigenlijk bij de tweede geest al meer aandoenlijk en Simon weet het publiek al snel ‘in te palmen’.

Bob Cratchit, de medewerker van Scrooge wordt gespeeld door Wil Huiberts, rustig en ingetogen en bij zijn gezin een loyale en verantwoordelijke vader met het verborgen verdriet over de zorgen die de ziekte van zijn zoontje Tiny Tim meedragen. Manon Hedes, die zijn vrouw speelt, raakt met haar prachtige en gevoelige solo, we horen wat gesnif en gesnotter om ons heen. Belle, de jeugdvriendin van Scrooge wordt gespeeld door Babette de Ruijter en ook zij maakt indruk met haar solo waarin zij de jonge Scrooge vaarwel zegt en de verloving verbreekt. De solo’s zorgen voor een mooie balans in waar de grotere groepsnummers nog wat rommelig overkomen. Toch zijn het diezelfde collectieve momenten waar de saamhorigheid duidelijk zichtbaar is. Het stille spel onderling is een vermakelijk schouwspel. Men doet het overduidelijk ‘samen’ of je nu tekst, een solo of figuratie hebt als taak.

In het decor is duidelijk aandacht voor detail aangebracht. Een hoop rekwisieten naast enkele grote stukken als een keuken, een bed, een schouw. Wat mooi is bedacht is het decor dat een doorkijk heeft naar de straat. Terwijl men kijkt naar een scène die zich binnen afspeelt, zie je tegelijkertijd mensen op straat lopen. Subliem bedacht.

Nog een huzarenstukje qua staging: de eerste geest. We zullen niet te veel al verklappen, maar deze special effects stijgen het amateurniveau te boven, erg goed en geloofwaardig gedaan! Een heerlijke nostalgische voorstelling, met vermaak van niveau.

De eerder genoemde trots van regisseur Bert Schuiling is dan ook terecht, Ap-art laat met deze voorstelling zien nog steeds een volwaardige en terechte plek in musicalland op te mogen eisen. We kijken uit naar de groei van deze nieuwe ploeg. Wil je ook al in de kerststemming komen? Er zijn nog kaarten via www.apartmusicals.nl te verkrijgen.

Verslag en foto’s: Mariska Steenbergen