Donderdag 30 januari was een dag vol grandeur en opwinding bij Café Americain in Amsterdam. Terwijl een frisse winterbries door de stad waaide, vormden zich een nieuwsgierige menigten rondom het iconische café, waar de cast en creatives van de nieuwe versie van de musical klassieker Elisabeth hun opwachting maakten. 

 

Een spectaculaire entree

Rond tweeën werd de rust op het Leidseplein doorbroken door het geluid van paardenhoeven op de keien. Alle ogen waren gericht op de koetsen die voorreden. De cast van Elisabeth stapte uit. De koets en paarden, een knipoog naar de adellijke pracht en praal van het Oostenrijkse hof, gaven de middag een gevoel van historische authenticiteit. Terwijl de pers zich verzamelden, stapten de castleden uit de koets en poseerden voor de flitsende camera’s.

De onthulling: een glimp van het spektakel

Binnen in Cafe Americain werden pers en genodigden hartelijk verwelkomd in een stijlvolle setting, geheel passend bij de grandeur van de musical.  Deze nieuwe versie van Elisabeth is een non-replica-productie, wat betekent dat regisseur Frank van Laecke en zijn cast een geheel eigen interpretatie hebben ontwikkeld. Samen zijn ze op zoek naar de ziel van Sisi, net zoals een schilder de ziel van zijn model probeert te vangen. Dit concept weerspiegelt zich in het decor: een schildersatelier, de plek waar Elisabeth zich het liefst liet vereeuwigen.

Met een cast van 26 acteurs en een 15-koppig orkest belooft deze productie een groots en meeslepend spektakel te worden.  Choreograaf Daan Wijnands, die oorspronkelijk verantwoordelijk was voor de dans, kan door een ongeluk niet aanwezig zijn bij de repetities. Roy Jonathans neemt zijn taken voorlopig over.

Elisabeth

De musical Elisabeth is een Duitstalige musical die in 1992 in première ging in Wenen. Het is een van de succesvolste Duitstalige musicals ooit en is wereldwijd opgevoerd, onder andere in Nederland, Duitsland, Japan en Zuid-Korea.

De musical vertelt het levensverhaal van keizerin Elisabeth, vanaf haar jeugd tot haar tragische dood in 1898, toen ze werd vermoord door de anarchist Luigi Lucheni. Het verhaal wordt gepresenteerd vanuit het perspectief van Lucheni, die haar moord verklaart en beweert dat Elisabeth haar hele leven lang door de Dood werd begeerd en uiteindelijk zelf de dood verkoos. De personificatie van de Dood is een centrale en mysterieuze figuur in de musical, die Elisabeth beïnvloedt en verleidt, wat een duistere en romantische ondertoon geeft aan het verhaal.

Een veelbelovende start

De perspresentatie van Elisabeth bewees dat de musical opnieuw klaar is om een onuitwisbare indruk te maken. Vanaf nu is het aftellen naar de première, waar de wereld van Elisabeth in al haar pracht en dramatiek zal schitteren op het toneel. Vanaf maart 2025 reist deze indrukwekkende productie langs theaters door heel Nederland, waar hij telkens minimaal een week te zien zal zijn. Met een frisse artistieke benadering, een getalenteerde cast en een diepere focus op de tragische ziel van Elisabeth, belooft deze musical een unieke beleving te worden voor zowel oude als nieuwe fans.

Kijk voor meer informatie hier.