Vier vierdejaarsstudenten Muziektheater van Codarts Rotterdam presenteerden tijdens het Vocal Performance Festival 2025 hun afstudeervoorstellingen. Vier solo- of groepsperformances, ieder met een geheel eigen vorm, stijl en thematiek, maar allemaal doordrenkt met artistieke durf, inhoudelijke zeggingskracht en muzikaal vakmanschap. De voorstellingen vonden plaats in de studio en het theater en boden het publiek een breed spectrum van muziektheater: van poëtische solo tot maatschappijkritische collage, van komische thriller tot filosofische coming-of-age.
Volmaakt – Silyan El Kattabi
Met Volmaakt opende Silyan El Kattabi het festival met een indringende solovoorstelling over identiteit, systeemdruk en de zoektocht naar zelfdefinitie. Hij combineerde fysiek spel, spoken word, zang en soundscapes in een zoektocht naar autonomie. Silyan’s spel was intens en gelaagd: hij lag dromend op de vloer wanneer we binnenkwamen, maar al snel veranderde de ruimte in een innerlijke arena waarin hij de strijd aanging met de verwachtingen van buitenaf én zijn eigen zelfbeeld. De voorstelling ontvouwde zich als een innerlijke storm, met beweging, muziek en tekst die samen een rauwe poëtische ervaring vormen. Silyan schakelde moeiteloos tussen kwetsbaarheid en controle. Zijn spel was intuïtief en gedurfd, en de muzikale ondersteuning van Aengus Hovingas versterkte het beklemmende gevoel van isolatie. Dit was muziektheater als persoonlijke bevrijding – intens en indrukwekkend.
De begeleiding van Timo Tembuyser (regie) en Aengus Hovingas (muziek en sounddesign) resulteerde in een voorstelling waarin de vorm voortdurend verschoof – van verstild tot explosief – en waarin Silvan de vierde wand met overtuiging doorbrak. Zijn stem is krachtig maar breekbaar, zijn fysieke aanwezigheid onmiskenbaar.
Een rauwe, eerlijke solo die raakt zonder te willen pleasen.
Tekst en spel: Silyan El Kattabi
Coaching en regie: Timo Tembuyser
Muziek en sounddesign: Aengus Hovingas
Clue – Bart Winsingh
Bart Winsingh verraste met een slimme, geestige en strak gechoreografeerde whodunit: CLUE, een ensemblevoorstelling die leunde op samenspel, humor en ritme. De setting was klassiek: een afgelegen landhuis, een mysterieuze moord en een groep excentrieke personages. Wat het bijzonder maakte, was de timing, het spelplezier en de muzikaliteit van het geheel. Bart toonde zich niet alleen een goede speler, maar ook een sterke teamspeler en maker met gevoel voor ritme en absurditeit. De voorstelling barstte van de energie, maar wist ook spanning op te bouwen zonder in clichés te vervallen. Een theatrale whodunit met een knipoog.
De regie van Anne de Blok hield het tempo hoog en de energie levendig, zonder dat het rommelig werd. De live-muziek van Rosite van der Woude en Chen I-Ching droeg bij aan de spanning, terwijl het ensemble (o.a. Wil van der Meer, Soraya Gerrits, Dennis Willekens) volledig in dienst stond van het verhaal.
Clue wass toegankelijk muziektheater met een knipoog – luchtig en toch strak geregisseerd. Een welkome balans binnen het festivalprogramma.
Medespelers: Wil van der Meer, Soraya Gerrits, Dennis Willekens, Roman Brasser, Youri Ouwerkerk, Niniane Everaert, Eva Groenen, Tess van der Hoef
Regie: Anne de Blok
Muziek: Rosite van der Woude en Chen I-Ching
Kakwijf – Myrthe Kuipers
Myrthe Kuipers nam ons mee in een expressieve, speelse en geëngageerde voorstelling over vrouwelijkheid en stem geven aan jezelf. Kakwijf was een bonte verzameling scènes, die op het eerste gezicht komisch leken, maar gaandeweg schrijnende maatschappelijke kwesties aan de orde stelden. Myrthe schakelde razendsnel tussen typetjes en lagen van zichzelf, zonder haar authenticiteit te verliezen. Het was lef, humor, tekstueel sterk én muzikaal verrassend. De voorstelling voelde handgemaakt, rebels en vol hart – precies waar hedendaags muziektheater over mag gaan.
De coaching van Tjyying Liu en de muzikale leiding van Laurens Hoppe zorgen voor structuur binnen het ogenschijnlijk chaotische geheel. Het ensemble (Anne Buhre, Alicia Prinsen en Annika Zoeteweij) bood mooie ondersteuning, maar Myrthe bleef het hart van deze performance: ontwapenend, slim en compromisloos.
Kakwijf was een voorstelling die schuurde, lachte en confronteerde. Met lef en lol gemaakt – en dat voelde je in elke scène.
Concept, tekst en spel: Myrthe Kuipers
Coach: Tjyying Liu
Muzikaal leider Laurens Hoppe
Spelers: Anne Buhre, Alicia Prinsen en Annika Zoeteweij
Ophelia complex – Nikita Willemsen
Met Ophelia complex leverde Nikita Willemsen een gevoelig en filosofisch portret van een jonge actrice die zichzelf verliest in de rol van Ophelia. In de setting van een toneelvereniging die Hamlet opvoert, versmolt haar persoonlijke beleving steeds meer met de tragedie die ze speelde. Nikita zong eigen liedteksten met melancholie en precisie. Haar stem was krachtig en kwetsbaar tegelijk, en haar spel toonde een diepgaande gevoeligheid voor nuance.
De liveband onder leiding van Jelle Ruijssenaars creëerde een gelaagde sfeer die perfect paste bij het thematisch vervagende onderscheid tussen werkelijkheid en toneel. De regie van Lisse Knaapen en Matthijs Rijsdijk zorgde voor een subtiel opgebouwde spanningsboog. De voorstelling stelde scherpe vragen over ambitie, identiteit en kwetsbaarheid in de kunst.
Een verstilde, poëtische solo met een indrukwekkend actueel hart.
(Lied)tekst en spel: Nikita Willemsen
Muziek en muzikaal leider: Jelle Ruijssenaars
Coaching en regie: Lisse Knaapen en Matthijs Rijsdijk
Band: Jelle Ruijssenaars (keys+gitaar+zang), Dion Platschorre (bas) en Thomas Props (drums)
Vocal Performance Festival 2025
Het Vocal Performance Festival 2025 bood een rijk palet aan stijlen, stemmen en verhalen. De vier afstudeervoorstellingen verschilden in toon, vorm en aanpak, maar toonden stuk voor stuk een volwassen kunstenaarschap en een scherp gevoel voor wat muziektheater vandaag kan zijn. De studenten bewezen dat ze niet alleen performers, maar ook makers zijn – met iets te zeggen. Ze durfden hun eigen vorm te vinden, buiten de gebaande paden te stappen en zichzelf centraal te stellen, zonder het contact met het publiek te verliezen. Of het nu ging om een geëngageerde collage, een theatrale thriller of een intieme solo: het publiek kreeg een kijkje in de toekomst van het muziektheater. Als dit het nieuwe muziektheater is, dan belooft de toekomst veel moois. Vanavond studeren vier andere studenten af.