De derdejaars studenten spelen dit weekend hun laatste voorstelling als afsluiting van hun opleiding aan de Frank Sanders Akademie en deden dat het DeLaMar West in Amsterdam met ‘Mahagonny 2.0’.
Mahagonny 2.0
In 1926 schreef Kurt Weill de opera één-akter Mahagonny Songspiel beter bekend als Das Kleine Mahagonny. Tijdens de jaren daarna her bewerkte hij die één-akter samen met Bertolt Brecht tot een grote avondvullende opera die onder de naam Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny op 9 maart 1930 in Leipzig in première ging. In eerste instantie was de opera bedoeld als een aanklacht tegen de cultuur binnen de operawereld zelf. Daarna werd Mahagonny meer als waarschuwing tegen de gevolgen van het kapitalisme opgevoerd.
Huidig wereldbeeld
Maar het wereldbeeld waar Brecht en Weill toentertijd voor waarschuwden is ondertussen allang onze werkelijkheid. De makers van deze Mahagonny 2.0 hebben ervoor gekozen om de fake wereld van de social media en the Age of Aquarius mee te nemen in hun bewerking van de opera. Kort door de bocht, alles wat je op social media naar buiten brengt, is geweldig en alle geneugten van het leven individueel ervaren wordt in hoge mate geprefereerd.
Betalen in Mahagonny doe je in likes. Menselijke normen en waarden verwaarlozen of overtreden is geen misdaad. Te weinig likes hebben echter wèl. Mahagonny 2.0 is een eigentijdse bewerking. Er is veel materiaal uit de beide opera versies gebruikt, maar er is ook gebruik gemaakt van stukken uit ander werk van Kurt Weill en Bertolt Brecht.
Perfecte afsluiting
Onder leiding van Brigitte Odett, Yannick Plugers en Hilmar Leujes is er keihard gewerkt aan deze voorstelling en het resultaat mag er wezen. Het toneel van DeLaMar West leent zich er voor om dat creatief te gebruiken inclusief de trap achter het toneel. Vrijwel de gehele cast was getooid in kleurige pruiken en stijlvolle pakken. De zang was uitstekend verzocht en de choreografie was strak en onberispelijk en daardoor werd het verhaal indringend gebracht in deze eigentijdse setting. De waarheid is confronterend, maar moet gezegd worden en dat werd in deze voorstelling meer dan duidelijk. Hiermee verzorgden de derdejaars een perfecte afsluiting van hun studie aan de Frank Sanders Akademie.
Een aantal studenten zal doorstromen naar het vierde jaar en de rest zal de Akademie verlaten.
Cast: Susana Bijtelaar, Emma Broekman, Aniek van Dijk, Céline Grift, Lisa Hoogstadt, Dominique Leensen, Esmeralda Oomen, Fleur Renes, Anieke Stilma, Lars Vaessen, Iris Verhaak en Laurens Vink.
Regie: Brigitte Odett
Choreografie: Yannick Plugers
Muzikale leiding: Hilmar Leujes
Lichtontwerp: Mike Evers- De Theatermachine
Geluid: Klundert AV
Prachtige foto’s weer Peggy!