In Theater De Sloot speelden de derdejaars hun eindvoorstelling Antigone, een moderne tragedie, die draait om het conflict tussen maatschappelijk en individueel belang. Oubollig? Antigone gaat over een heldin die haar gesneuvelde broer waardig wil begraven en dat is van alle tijden. Je kunt het verhaal op verschillende manieren bekijken. Het kan gaan over goddelijk versus menselijk recht, maar ook over radicalisering. Deze klassieke, universele strijd wordt tegenwoordig vooral uitgevochten op sociale media. 

Antigone

Antigone is een Griekse tragedie geschreven door de toneelschrijver Sophocles. Het verhaal gaat over Antigone, de dochter van de koning van Thebe, die haar broer Polynices wil begraven tegen het bevel van koning Creon in. Creon heeft bevolen dat Polynices niet begraven mag worden omdat hij als verrader stierf, maar Antigone gaat tegen dit bevel in omdat ze gelooft dat het haar plicht is om haar broer een waardige begrafenis te geven.

Het conflict tussen Antigone en Creon draait om de vraag van gehoorzaamheid aan de wetten van de staat versus gehoorzaamheid aan de goddelijke wetten. Antigone gelooft dat de goddelijke wetten belangrijker zijn en dat ze verantwoordelijk is voor haar familie, terwijl Creon vasthoudt aan zijn autoriteit als koning en de noodzaak om de orde te handhaven in de staat.

De tragedie eindigt tragisch, met de dood van Antigone en Creon’s zoon Haemon, die Antigone liefhad. Creon wordt uiteindelijk geconfronteerd met de gevolgen van zijn arrogantie en starheid, en moet de harde prijs betalen voor zijn beslissingen.

Antigone wordt beschouwd als een van de grote werken van de Griekse tragedie en behandelt thema’s als moraliteit, rechtvaardigheid en de kracht van familiebanden. Het stuk heeft door de eeuwen heen vele interpretaties en aanpassingen gekregen en blijft een belangrijk stuk in de westerse literatuur en theatergeschiedenis.

Het toneel is eenvoudig in opzet en daarmee wint het verhaal in kracht waardoor je in deze tragedie getrokken wordt. Creon en Antigone worden krachtig gespeeld door Rheza Häger en Karlijn van der Linde. Hun strijd staat centraal in het verhaal en is duidelijk voelbaar. De wil van de goden tegenover de wet van een koning. Hoe ver ga je dan om jouw woord en wet zo veel schade aan te laten richten tot het onomkeerbaar wordt? De derdejaarsstudenten vertelden het verhaal met passie en kracht in een bijna twee uur durende voorstelling die alle spanning had, hoewel de kenner van deze tragedie de afloop al kent.

Frank Sanders Akademie

De Frank Sanders Akademie is een Nederlandse theateropleiding die in 1993 werd opgericht door acteur en theaterdocent Frank Sanders. De opleiding richt zich op het ontwikkelen van acteertalent en het voorbereiden van studenten op een carrière in de theaterwereld. De academie biedt een vierjarige opleiding aan waarin studenten worden getraind in acteren, zang, dans en theater maken.

Spelers:

Mees de Heus, Liesl Torfs, Ophelia Vander Beken, Bente Stoelwinder, Youri Ouwerkerk, Lente de Vries, Delaja Verduin, Dané Wessels, Shahinez de Leeuw, Rheza Häger, Melissa van Hengstum, Richannel Wesker en Karlijn van der Linde.

Bewerking: Oscar de Boer en Hilmar Leujes
Regie: Oscar de Boer
Muziek: Hilmar Leujes
Percussie: Niels van Laarhoven
Choreografie/movement-director: Marleen Manders
Zangcoach: Margot Giselle

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]