Al sinds het uitkomen van de film Sister Act in 1992, is de titel over de hele wereld bekend. Met de vele hits als ‘I will follow you’ uit het eerste deel van Sister Act en ‘Joyfull, Joyfull’ uit het vervolgdeel ‘Sister act 2 – Back in the Habit’, is deze titel een bewezen succesformule. Met niemand minder dan Whoopi Goldberg in de hoofdrol, werd Sister Act de film voor vele awards genomineerd en won de film onder andere de Peoples Choice-, én meerdere American Comedy Awards. Het is niet meer dan logisch dat deze succesformule ook naar het musicaltoneel werd gehaald, voor het eerst in Nederland opgevoerd in 2013, waar Caroline Dijkhuizen de hoofdrol vertolkte. Met deze eerste versie werd de musical meermaals genomineerd voor een musical award, onder anderen voor Beste Grote Musical in 2013.
Sister Act de musical in Nederland
Nu is het de beurt aan April Darby en haar collega’s om het succes van haar voorgangers te evenaren. Of dat hen lukt, werd op de première, die 17 november 2024 in het Nieuwe Luxor Theater plaatsvond, duidelijk.
Het verhaal
Het verhaal van Sister Act gaat over de nachtclubzangeres Deloris van Cartier (April Darby), die door een liefdesrelatie met een crimineel én een erg ongelukkige timing, per ongeluk getuige is van een misdrijf. Omdat haar leven in gevaar is wanneer zij haar verhaal bij de politie heeft gedaan, wordt zij door agent Harry (Samir Hassan) geholpen om zich te verschuilen in een klooster. Daar zal zij, zolang zij gezocht wordt, moeten doen alsof zij het nonnenleven leidt, wat ogenschijnlijk lastig is voor een dame uit de nacht. Als zij, de nachtclubzangeres, als non echter de kans krijgt op het nonnenkoor te veranderen van een vals zingende bende tot een engelenkoor, wordt haar leven in het klooster een stuk aangenamer.
Sister Act zit vol met komische momenten, hilarische typetjes en vooral vol met soulfull muziek. Én dan gaat het nog maar over de film.
De revival van Sister Act de musical in Nederlandse theaters
In de musical is de komische toon die in de films wordt gezet, nog meer aanwezig. De komische momenten komen vaker voor, de typetjes zijn uitvergroot en de muziek zit barstensvol met opzwepende soul-nummers waar je niet bij stil kunt zitten.
April Darby – Deloris van Cartier
Waarvoor je écht naar deze musical kan gaan, is de ongeëvenaarde stem van April Darby. De power die zij meermaals ten gehore brengt in uithalen zorgt ervoor dat je op het puntje van je stoel blijft zitten. Kippenvel van begin tot eind. April zet een naadloze combinatie neer tussen de nonchalante, soms ietwat ordinaire Deloris en de gevoelige mens die daar achter zit, waar ze als non steeds meer van kan laten zien. In de eerste versie van het lied ‘Fabulous, Baby!’ is dat het rauwe randje van Deloris nog zeer merkbaar, waar in de reprise de boventoon ligt op de groei die zij als persoon mee heeft gemaakt.
Sanne Wallis de Vries – moeder overste
Samen met Sanne Wallis de Vries als moeder overste, zijn de dames een heerlijk duo om naar te kijken en vooral om over te lachen. De twee zijn goed op elkaar ingespeeld en hebben samen een prachtige timing. Maar ook in de momenten dat Sanne Wallis alleen op het toneel staat, is zij de koningin van de timing. Een mooi voorbeeld is een scène waarin ze bid tot God over dat ze zich in de steek gelaten voelt. Met een scheerapparaat in de hand, in nachtjapon en krabbend aan haar onderbroek, weet ze het publiek in schaterlach te brengen. Het zijn bij haar de kleine details die nét dat beetje extra geven om oprecht grappig te zijn. Zelfs als het hele toneel vol staat met ensemble, gangsters, de priester en de nonnen, weet zij met die kleine details de aandacht op de juiste momenten naar haar toe te trekken en op het juiste moment ook weer door te geven aan medespelers.
Harry – de slome agent
De agent (Samir Hassan) die Deloris nog kent van zijn tijd op de high school, geeft, terwijl hij haar helpt toe altijd een stiekeme crush op haar gehad te hebben. Waar hij op het begin voorkomt als Harry de slome, een nickname die Deloris hem ooit gaf, ontplooit hij uiteindelijk tot dé held die het slachtoffer als zij gered is in de armen mag slaan. Samir speelt de rol uitermate goed. Wel is het jammer dat de rol zélf niet ver genoeg is uitgediept om een relatie met Deloris geloofwaardig te maken. Ook is de grote solo die hij brengt, in het begin nét te traag om de aandacht er goed bij te houden. Dat wordt halverwege het nummer wel weer goedgemaakt, als Harry op zijn bureau staat en de aandacht net zo snel weer terugpakt met de swingende tweede helft van het nummer.
De criminele bende
Deloris vlucht voor haar ex-vriend Curtis, vertolkt door Robbert van den Bergh. De criminele eindbaas, die het niet zo leuk vindt dat Deloris hem een misdaad ziet plegen en hem vervolgens verraadt. Hij heeft een 3-tal van criminele onderdanen, waar hij leiding aan geeft. Pablo (Alessandro Pierotti), Joey (Florian Avoux) en TJ (Jimi Hendrikse) zijn een komisch trio die hun baas overal volgen en de bevelen zonder pardon opvolgen. De 4 criminelen samen zijn in dit stuk nét iets too much in typetjes neergezet. De 90’s-style kleding, de accessoires en de pruiken doen net iets denken aan ‘New Kids’, wat net niet bij de stijl van de rest van de musical past. Wel weten de acteurs van deze rollen ze dusdanig neer te zetten, dat de overdrevenheid er eigenlijk toch wel bij past. Dit is vooral te zien bij Pablo, de onverstaanbare, maar toch heel begrijpbare van de drie, én bij TJ, de kleine neef van de baas die zijn komische momenten perfect weet te timen, waardoor de net iets overdreven kostuums, steeds beter gaan passen. Het meest ludieke moment van deze powercriminelen is toch wel het kwartet waarbij de baas zingt en de drie heren hem als achtergronddansers bijstaan. De zaal was merkbaar vermaakt en de rollen waren daar weer een echte toevoeging aan de musical.
De kloosterbewoners
Laat het duidelijk zijn, Deloris en het verhaal van Sister Act is níets zonder de toevoeging van de kloosterbewoners. Alle zusters, die in het klooster dagelijks hun valse gezang tentoonstellen, die met elkaar een kleine maatschappij vormen waarin liefde, devotie en hier en daar naïviteit de boventoon voeren, zijn individueel grappig, waardevol en brengen Deloris naar een ander niveau. Zeker scenes als degene waarin zuster Maria Lazarus (Mylène D’Anjou) een do-re-mi zingt waar menig glas van zou breken, maar later eindigt als de bassiste van het engelenkoor, laten zien dat het stuk valt of staat met deze prachtige, talentvolle groep mensen. De hoge noot van zuster Maria van Servaas (Melise de Winter) laat het publiek verpletterd achter, om van de solo van Maria Roberta (Maartje Kruitwagen) nog maar te zwijgen.
Zelfs de kleine robot-dansende, opzwepende publieksmeetrekkende glitterbril dragende priester is van grote toegevoegde waarde in het stuk. Als hij en moeder overste voor het eerst het koor op een goede manier horen zingen en de kerk langzaam volstroomt met nieuwe kerkgangers, zijn de kleine bewegingen en de mimiek, inclusief het samenspel en timing van de twee niet te missen.
Verwachtingen worden waargemaakt
Al met al heeft deze cast de verwachtingen van de alom bekende musical waargemaakt. Er zijn een klein aantal mindere momenten in de show waar de aandacht soms iets verslapt, maar het overgrote deel van de show zit boordevol energie, muziek waarop je wilt dansen, liedjes die blijven hangen en kostuums die met glitter en glamour deze musical een genot maken om naar te luisteren en te kijken.
Met engelenzang als benedictus tot powernummers die elke kerk vol zou laten lopen, is vooral de soulfull muziek alleen al een reden om te gaan. Zowel in de pauze als na de show zijn bezoekers in jubelstemming, swingen zij op de muziek en delen zij verhalen over de klasse van de spelers in deze musical. De musical is écht een fabulous feestje te noemen. Vooral gaan dus, als je van een musicalfeestje houdt!
Meer informatie vind je op de website van Sister Act
Verslag: Eline van den Vonder
Foto’s: Peggy de Haan
Video: Rob de Haan
Geef een reactie