MusicalOpera Theaterproducties (Stichting MusicalOpera), opgericht door Lucas van der Hut, bestaat ruim tien jaar en heeft in het verleden voornamelijk kleinschalige projecten uitgevoerd. Nadat MusicalOpera Theaterproducties vorig jaar het goed ontvangen Tsjechov produceerde, in een eigen bewerking met een amateurcast, volgt nu de productie van Bovenkamers. Deze voorstelling is een volledig nieuw geschreven musical en is de eerste professionele productie van MusicalOpera Theaterproducties.
Cast én creatives
Voor deze productie heeft zich een bijzondere groep bij elkaar verzameld. In de cast zien we bijvoorbeeld Richard Spijkers (die we o.a. kennen van Titanic) en Guus Boswinkel (die vorig jaar nog te zien was in het spektakel 40-45) Voor de regie is Michael Diederich de aangewezen persoon, Michael heeft dan ook al behoorlijk wat sporen in het musical vak verdiend. De cast wordt compleet gemaakt door: Danny Nooy, Suzanna Pleiter, Abel Leemans en Kees Dobbe. De vormgeving komt uit handen van Stef Heijnen-Bakker en Robert Stoop neemt de muzikale leiding over het 8-koppige orkest. Doel dat de makers met het uitbrengen van deze musical voor ogen hebben is het doen herleven van de Annie MG Schmidt en Harry Bannink-tijden door een verhaal te vertellen vol humor en zelfspot, doorspekt met meeslepende muzikale nummers.
Met de teksten van Lucas van der Hut en de muziek van Frank Geisink is dat doel zeker behaald. Je herkent de stijl en de manier waarop de teksten op de muziek zijn geplaatst. Niet alle nummers hadden evenveel meerwaarde in het verhaal maar positieve uitschieter was wel de solo van Beatnik; ‘Echt naar de sterren kijken’.
Het verhaal
Een jongen Melvin (Guus) en een meisje Sue (Suzanna), zielsverwanten, komen vast te zitten in een sneeuwstorm in New Jersey. Dat komt slecht uit, want ze waren juist op weg naar hun reddende engel, psychiater Dr. Gustav Silberberg (Kees). Deze ‘shrink’ helpt ze om met allerhande trauma’s uit hun jeugd te dealen. Wat voor trauma’s dat zijn wordt snel duidelijk zodra (zijn) pa Harry (Richard) en (haar) ma Ellen (Danny) ten tonele worden gevoerd. Na hun laatste bezoek aan Dr. Silberberg – want het geld is op –belanden ze bij hun beste vriend in Chicago: een onvervalste jaren ’50 beatnik (Abel). Deze heeft het niet zo op psychiaters: hij wil een beroemd kunstenaar worden en kan zichzelf wel helpen, denkt hij. Maar ja, als niemand je kunst koopt, dan moet je creatief zijn… De jongen en het meisje krijgen nieuwe inspiratie om samen verder te gaan en besluiten niets meer met hun ouders te maken te willen hebben. Ze vertrekken met onbekende bestemming. Maar pa en ma worden toch wel ongerust en op min of meer slinkse wijze achterhalen ze onafhankelijk van elkaar het adres van Dr. Silberberg, om meer aan de weet te komen over hun kinderen. Daar aangekomen wacht hen echter een onthutsende ontdekking, die aller levens volledig op z’n kop zet…
Het verhaal zelf is een leuk gegeven als opbouw naar de plottwist. Met soms onverwachte wendingen maar vaak ook voorspelbare uitkomsten. De vlotheid in de verhaalontwikkeling blijft soms wat achter waardoor het trager en minder pakkend overkomt. Echter doen de nummers hun werk en blijft het een vermakelijke voorstelling. Je ziet dat de cast (& creatives) hard hebben gewerkt en vol trots deze unieke nieuwe musical willen tonen. Of het wel helemaal klopt met hun Bovenkamers kun je na de première nog 3x aanschouwen in Zaandam. Wees er dus snel bij en boek een ticket via www.musicalopera.nl
Mariska Steenbergen