Jacques Brel, een van oorsprong Belgische chansonnier, was wereldberoemd door zijn Frans gezongen levensliederen, die vol emotie en passie werden overgebracht. Poëzie en zang brachten de hoogwaardige kunstvorm van Franse chansons naar het grote publiek. Met zijn intense podiumprésence en poëtische, emotioneel geladen liedteksten werd hij een icoon van de muzikale geschiedenis.
Nu is het aan Albert Verlinde en Bram Verhaak om het levenslied van Brel naar het grote Nederlandse musical-publiek te brengen met deze biografische musical-vertoning. Met op 19 oktober 2025 de feestelijke première in de Leidse Schouwburg, wordt Brel de musical t/m maart 2026 naar verschillende Nederlandse theaters gebracht, zodat elke Brel-, én elke musicalliefhebber van de beroemde chansons van dit icoon kan genieten.
Bijna identiek
Sjors van der Panne, die in de huid kruipt van Jacques Brel, zet een Brel neer met bijna identieke acte de présence. Met kleine hand-, en kniebewegingen, met details in zijn blikken tot aan kenmerken in de totale lichaamshouding, zorgt hij dat Brel op een geloofwaardige manier wordt neergezet. Sjors zorgt er met zijn intrigerende spel voor dat je constant geboeid blijft meeleven met Jacques. Hierdoor heb je tijdens de voorstelling echt het gevoel dat je een kijkje in het leven krijgt van Brel.
Het bewogen leven van Brel
Het stuk begint met Jacques Brel die aan het einde van zijn leven zijn memoires laat opschrijven. Samen met een ingebeelde versie van zijn inmiddels overleden beste vriend JoJo (Stefan Rokebrand), vertellen Brel en hij het verhaal van zijn leven nog één keer, zoals het écht is gegaan.
Het leven van Brel. Een bewogen leven, dat begint in het Vlaamse Schaarbeek en eindigt in het Franse Bobigny, maar onderweg vele plaatsen aandoet. In het leven van Brel wordt de liefde gevierd, vriendschap gezegend, wordt muziek geëerd en worden verhalen gebracht zoals nooit tevoren. Op eigenzinnige wijze wordt het leven geleefd, worden keuzes gemaakt die niet altijd in de smaak vallen maar wordt vooral zijn eigen hart gevolgd zoals Brel voelde dat het goed was. En die manier van denken en doen, wordt tijdens deze musical voelbaar ten tonele gebracht.
Franse chansons
De chansons die Brel tijdens zijn carrière heeft geschreven, worden op passende wijze in het stuk verweven. De Nederlandse vertalingen zijn erg mooi in hun verwoording. De scènes, waarbij met soepele overgangen werd afgewisseld tussen gesproken tekst naar gezongen inhoud, zorgden voor een constante aandacht van het publiek. Met als hoogtepunt een ode aan het bekende nummer “Laat me niet alleen” of “Ne Me Quitte Pas” dat in de oorspronkelijke Franse taal begon.
Maar niet alleen deze grote hit komt binnen. Ook het ingetogen “kinderen van” gezongen door Miche Brel, de vrouw van Jacques gespeeld door Wieneke Remmers, laat een belangrijke boodschap achter, waarbij de gelijkheid van een pasgeboren kind prachtig wordt bezongen en binnenkomt met ieder woord.
Bijzonder spel en zang
En zo zijn er meer liederen die de kracht van de poëzie die Brel in zijn chansons had, tijdens deze musical ten gehore gebracht. Begeleid door een piano, een accordeon en een cello die op het podium aanwezig zijn en daarmee onderdeel zijn gemaakt van het geheel, worden liederen van klein naar groot gespeeld. Met als muzikaal hoogtepunt een lied dat heel klein begon, maar tijdens het nummer steeds groter werd en op het eind een orkestraal geheel leek te zijn, alles met dezelfde 3 muzikanten.
Nog een geweldig trio waren de dames die de “overige rollen” speelden, maar af en toe als een bijna Andrew Sisters-achtig geheel een paar liederen kwamen brengen die je zo in de jaren 50 à 60 terugbracht. Lena Stallinga, Rijanne Mink en Jasmijn Veerman zijn in deze stijl goed op elkaar ingespeeld, de stemmen zijn écht in harmonie.

Belangrijke tegenspelers
Buiten Brel spelen ook de rollen van zijn begripvolle, zichzelf wegcijferende vrouw Miche zijn beste vriend Jojo en zijn maîtresse Maddly (Eva Berhitu) een grote rol in het verhaal. Waar Miche zorgt voor een eerlijke kijk op hoe Brel als persoon was wanneer hij in de liefde te wensen over liet, zorgde Maddly voor een andere blik op Brel als partner. Deze twee werelden maakte dat je het verhaal van Brel en zijn keuzes kon begrijpen. De liederen die vanuit het leven van Brel worden gebruikt, krijgen meer kleur en meer begrip door hoe deze rollen zijn neergezet.
Jojo, die de memoires aan het publiek tijdens de voorstelling verteld, voegt hier nog een diepere laag aan toe, omdat hij laat zien hoe het echt was in het leven van Brel. Omdat hij het dichtst bij Brel stond, zich constant tussen hem en zijn relaties, tussen hem en zijn muziek en midden in zijn unieke denkwijze bevond, is hij de persoon die dit verhaal het best kan brengen. Vlak voor hij komt te overlijden, speelt Stefan een fragiele man die voor zijn beste vriend nog eenmaal de kracht vindt om zich beter voor te doen dan hij zich eigenlijk voelt. Als Brel het ziekenhuis daarna verlaat, steunt Jojo met zijn laatste adem op zijn armen om zich nog eenmaal naar bed te bewegen voor een laatste rust. Daarna zingt hij symbolisch samen met Brel een ode aan deze hechte vriendschap, met het nummer “een vriend zien huilen”. Heel intiem en mooi om de belangrijkheid van de band tussen hen te versterken in het stuk.
De kracht van Brel
Het is duidelijk dat Jacques Brel teksten heeft geschreven die zich door het brengen van het levenslied goed lenen voor verschillende vormen van kunst. Nu kan daar musical aan toe worden gevoegd. Want deze teksten zijn krachtig, vertellen hoe het leven is en hoe Brel het leven heeft gevoeld. Dat gevoel, wordt op bijzondere wijze overgebracht. Met simpele maar doelgerichte decor-settings en licht dat op het juiste moment op de juiste plek schijnt, met kostuums die precies genoeg zijn, met weinig opsmuk omdat het niet nodig is, weet deze vertoning van het leven van Brel de juiste snaar te raken. De kracht van Brel wordt op eerlijke wijze getoond. Het is echt een ode aan het leven van de wereldberoemde chansonnier, vol met dromen, passie en gevoel.
Een aanrader
Deze biografische musical geeft echt een uniek kijkje in het leven van Brel. Het laat de menselijke kant van de grote ster zien en neemt het publiek er echt in mee. De voorstelling is dan ook echt een aanrader voor zowel musicalfans als voor liefhebbers van de muziek van Brel. De intieme setting waarin het stuk wordt gebracht zorgt ervoor dat je het ervaart als dichtbij, ook als je wat verder weg in de zaal zit. Het is een echte hommage aan Brel.
Kijk voor meer informatie op: https://www.verhaakentertainment.nl/breldemusical
Eline van den Vonder











