De eindejaarsvoorstelling van de studenten van Muziektheater 3 & 4 was gepland voor juni dit jaar maar door Corona ging dat helaas niet door. Gisteren waren wij bij twee voorstellingen met verschillende casts (A en 1) in het WAT Hal theater in Tilburg. De zaal en voorstelling waren zo ingericht dat aan alle voorschriften van het RIVM werd voldaan. Regisseur Koen van Dijk was er in geslaagd door gebruik te maken van de gehele breedte en diepte van het toneel ook daar volgens de voorschriften te werken.

Dat afstand geen afbreuk hoeft te doen, bleek wel waarbij subtiel en met gebruik van een stukje eigen verbeelding er een mooie, eigentijdse en gedurfde voorstelling werd gespeeld van Anyone Can Whistle.

Anyone Can Whistle

Anyone Can Whistle is een musical van Stephen Sondheim en gaat over een stad in een grote economische depressie. De corrupte burgemeester, Cora Hoover Hooper, probeert de stad op een dubieuze wijze uit het slop te trekken. Haar assistent, controleur Schub komt met het idee om een nepwonder te creëren om toeristen en pelgrims te trekken. Samen met de wethouder Cooley en Politiechef Magruder proberen Hooper en Schub dit plan te laten slagen. Het nepwonder trekt de aandacht van de hoofdverpleegkundige, mevrouw Apple van het plaatselijke ziekenhuis voor mensen met psychische problemen. De bewoners van het ziekenhuis worden ‘droppies’ genoemd en mevrouw Apple wil deze mensen het nepwonder laten ervaren om zo te bewijzen dat het wonder helemaal nep is. Voeg daarbij een bezoeker die een dokter lijkt te zijn en ook zijn eigen problemen heeft en de chaos is compleet.

Twee uitstekende casts

Door de cast in tweeën te verdelen, werden alle studenten in staat gesteld verschillende rollen te spelen, ondersteund door een ensemble dat bestond uit de derdejaars studenten. Stephen Sondheim staat bekend om zijn mooie maar niet altijd eenvoudige muziek. Of zoals muzikaal leider Erik Vlasblom zegt: de partijen uit 1964 hebben ontelbaar veel cuts, cues en wijzigingen. Deze studenten zijn er echter in geslaagd deze musical op een mooie manier te zingen en daarnaast het verhaal op een sublieme wijze, zeker in deze tijd van afstand, te vertellen. Het feit dat we de deze voorstelling tweemaal mochten zien, was alleen maar een cadeau.

Actueel

De voorstelling werd ook naar het heden gehaald waarbij onder andere het protest tegen 5G, Corona en het gedrag van politici subtiel waren meegenomen in de mooie vertaling en de regie van Koen van Dijk. Zonder een groot decor, de waterbron was het enige dat als decor diende, werd het verhaal deels aan de verbeelding van het publiek over gelaten, wat prima slaagde.

Muzikale begeleiding

De voorstelling werd begeleid door een orkest waarbij de muzikale leiding in handen van was Erik Vlasblom met in het orkest, Jeroen Goossens, Hans Bloemen, Koos van den Brekel, Mattia Mattranga en Hans Raaijmakers.

Deze twee groepen zijn erin geslaagd in deze moeilijke tijd met een groep van 26 studenten een productie neer te zetten die prima zou staan in een regulier theater. Helaas was dat nu niet mogelijk. Dat had deze cast absoluut verdiend maar door Corona kon maar een beperkt aantal mensen van deze productie genieten.

Cast 1:
Soraya Gerrits – Fay Apple
Sem van der Hijden – J Bowden Hapgood
Magtel de Laat – Cora Hoover Hooper
Emilio Moreno Arias – Controleur Schub
Isaura Kuyt – Wethouder Cooley
Kristine Emde – Politiechef Magruder

Cast A:
Sem Gerritsma – Fay Apple
Martijn Smids – J Bowden Hapgood
Lisa van der Ven – Cora Hoover Hooper
Bas van Rijswijk – Controleur Schub
Leonie Kappmeyer – Wethouder Cooley
Shay Lachman – Politiechef Magruder

Ensemble:
Apollonia van den Brand
Björn Geudens
Fritzi Bauer
Jana Band
Janne Kolpa
Jip Verdellen
Lisanne Veeneman
Lukas Dijkman
Niek Loohuis
Pamela Kroes
Philip Krom
Sam Weytjens
Sjoerd Knol
Yulia Hartog

Lees ook:
Prachtig benefietconcert door vierdejaars Fontys