In navolging van de met 5 oscar nominaties bekroonde, en hiermee meest succesvolle Franstalige film ooit, Le Fabuleux Destin d’Amélie Poulain uit 2001 is op 21-10-2021 de Nederlandse versie van de musical Amélie in theater de Veste te Delft in première gegaan.   

Het verhaal  

Amélie Poulain houdt zich al haar hele leven verborgen voor de buitenwereld. Als kind werd ze door haar ouders thuisgehouden van school en leefde ze in haar eigen fantasiewereld. Wanneer het eindelijk tijd is om haar huis te verlaten, leidt ze een rustig leventje als serveerster in Parijs. Tot ze door een bijzondere gebeurtenis ontdekt wat ze wil met haar leven: anderen helpen om liefde en geluk te vinden, op haar eigen unieke en betoverende manier. Dan wordt ze zelf verliefd en kan Amélie zich voor het eerst in haar leven niet meer verbergen.  

Eerste akte  

De beginscéne is ijzersterk en toont direct de veelzijdigheid en het talent van de cast die bestaat uit Christanne de Bruijn, Christiaan Koetsier, Ger Otte, David Schwartz, Anouk Snel, Luka De Baets, Charlotte Boudry en Keije Schepers.  Niet alleen spelen zij hun (vaak meerdere) rollen met verve, ook ondersteunen zij het stuk muzikaal door allen een instrument te bespelen. Door te starten met het meest bekende muziekstuk uit de film en dit op zo’n creatief muzikale wijze te doen wordt de aandacht van het voltallig publiek direct gevangen. Vanuit hier worden we meegenomen terug in de tijd en wordt de basis van het verhaal ons duidelijk, waarbij de lijn van de film gevolgd wordt. Hoogtepunt uit de eerste akte is de inzet van de pop die het verhaal van de 6-jarige Amélie visueel ondersteund. Poppenspel is theater Terra uiteraard niet vreemd en de kwaliteit is dan ook zeer hoog. Alhoewel het voor de 8-koppige cast continu keihard werken is, zowel zichtbaar op het toneel als achter de schermen, kabbelt voor het publiek de eerste akte als een mooie Franse chanson rustig verder.  

Christanne de Bruijn is, speelt en ademt Amélie. Deze rol is haar absoluut op haar lijf geschreven waarbij ze helemaal in haar rol op gaat en straalt op het toneel maar ook na de première als we haar spreken.

 

Tweede akte 

In de tweede akte gaat het tempo omhoog en wordt op prachtige wijze duidelijk wat de boodschap van het verhaal is. Niet alleen het verhaal, maar ook de uitvoering van de tweede akte is nog krachtiger dan de eerste, zo wordt er qua verstaanbaarheid en zang nog een schepje bovenop gedaan. Het stuk is gelaagd en toont waarom je kwetsbaar durven opstellen zo belangrijk is in het leven en zelfs cruciaal is voor het vinden van liefde. Alhoewel Amélie zeker sprookjesachtig en romantisch genoemd kan worden blijft het einde een realistische noot houden. Of het nu voor altijd eind goed, al goed is weten we niet waardoor ook hier de boodschap overeind blijft. Wat we wel zeker weten is dat de slotscène werkelijk prachtig is, wat zowel het begin als het eind van de voorstelling tot hoogtepunten maakt.  

Decor en kostuums 

Het decor en de kostuums verdienen een speciale vermelding. De prominent aanwezige kleuren zijn groen en rood, waarmee ook hieromtrent de originele de film is gevolgd. Alhoewel het decor in eerste instantie vrij simpel lijkt blijkt het enorm veelzijdig te zijn. Steeds opnieuw wordt er een nieuw onderdeel uit het grote geheel getoverd, die door de cast, die zich na deze voorstelling ook volwaardig changeurs mogen noemen, worden geschoven en gedraaid zodat er steeds nieuwe, boeiende beelden worden gecreëerd.  

Amélie de musical is nog tot en met 3 april te zien door het hele land. Voor tickets en info: https://ameliedemusical.nl/  

Verslag en foto’s Ilse van Vliet
Video: Rob de Haan