Alice in Wonderland: voor velen een bekend verhaal. Alice op schaatsen in een bevroren, muzikaal Wonder-, nee, Winterland? Daar zeg je iets nieuws. Entertainment On Ice brengt in samenwerking met de Vechtsebanen in Utrecht een unieke vertelling van het fabeltje voor jong en oud in de vorm van schaatstheater. Het artistieke team achter Alice in Winterland bestaat uit regisseur Nick Fleuren, scriptschrijver/co-regisseur Sabrine Hallewas, componist Jeroen Sleyfer, technisch designer Robert Nieuwenhuis (in samenwerking met MHB AV Creatives), decor- en set-ontwerper Idwinge Boetes en AV-specialist Menno Broere.
Een snelle opfrisser: het jonge meisje Alice valt per ongeluk in de fantastische wereld van Wonderland, waarin ze kennis maakt met de vriendelijke en minder vriendelijke, maar altijd onvoorspelbare inwoners. In deze adaptatie is Alice een schaatster die, al vechtend met prestatiedruk, op magische wijze in Wonderland belandt. De inwoners van dit magische wereldje dreigen te bezwijken onder het eeuwige-bevriezingsbeleid van Koning Winter. Schaatsend en al gaan Alice en haar compagnons de strijd aan met deze strenge vorst (letterlijk en figuurlijk).
Alice in Wonderland als intellectueel eigendom heeft zich altijd goed geleend voor (visueel) spektakel. In 1951 verraste de originele animatiefilm kijkers met uiterst kleurrijke, excentrieke omgevingen en personages. Door middel van motion capture-technologie wist de live action-film uit 2010 fysieke lichamen op vernuftige wijze vorm te geven. Op diens eigen manier sluit Alice in Winterland naadloos in dit rijtje aan. Met de projectie van geanimeerde beelden en een doordacht lichtplan geeft de musical vorm aan de magische aspecten van het verhaal. Tijdens Alices transportatie naar Winterland reflecteert het witte ijs alle kleuren van de regenboog in hoge afwisseling. Tijdens haar daaropvolgende ontmoeting met een orakel – een projectie van iets dat ik zou omschrijven als geanimeerd blauw vuur – wordt Alice omringd door een prachtig vlinder-ensemble van schaatsters met lichtgevende capes.

En had ik al gezegd dat iedereen schaatst? De kunstige choreografie en trucs die de performers ten tonele brengen zien er fantastisch uit. Waar musical-protagonisten conventioneel hun emoties en verlangens uiten door het zingen van liedjes, doet Alice (Lucia Emmerik) dat in complexe doch elegante bewegingen op het ijs. Bovendien versterkt de illusie van performers die zweven over het ijs de magische sfeer van Winterland. Tel daarbij op de overvloed aan glitter en pailletten op de kleurrijke kostuums en je hebt alle ingrediënten voor een leuke familieshow.
De reactie van het kinderpubliek bevestigt het succes van dit recept. Het verhaal van Alice in Winterland, gespeeld middels veel fysieke comedy en inclusief leuke publieksinteractie, is een aanrader voor jongere toeschouwers. Voor volwassenen, zeker diegenen die bekend zijn met musicals, zal het plot waarschijnlijk wat simpel aanvoelen. In de eerste helft vertelt prinses Vlokje over haar vader Koning Vorst en zijn problemen; in de tweede helft doet ze dat opnieuw, ditmaal met een lied. Hoewel Alice in Winterland ietwat langdradig kan aanvoelen in dit soort momenten, maakt de mooie choreografie en zang in deze scène ook weer wat goed.
Wat Alice in Winterland zo bijzonder zou maken, zo wordt tijdens de première verteld, is dat het de eerste schaatsmusical is: een plot dat verteld wordt door middel van zang en geschaatste dans. Het is inderdaad benoemenswaardig hoe Ronald Mulder Koning Winter neer met krachtige en hoge belts tijdens en tussen het schaatsen. Maar daar blijft het ook wel bij. Op enkele solo’s na wordt er niet zo veel gezongen in Alice in Winterland – tenminste, niet live. Toegegeven, het vinden van performers die én goed kunnen zingen én goed kunnen schaatsen zal wellicht niet makkelijk zijn. Tegelijkertijd is het ergens jammer dat dé innovatie van deze productie – schaatsers die zingend een verhaal spelen – niet zo uitblinkt als de andere aspecten van de show.
Als musical springt Alice in Winterland er niet uit. Als een show waarin kunstschaatsen, jeugdamusement, muziek en visueel spektakel samensmelten (samenvriezen?), is het een bijzondere ervaring. Alice in Winterland speelt tussen 19 december 2025 en 4 januari 2026 bij Vechtsebanen in Utrecht, en tussen 13 februari en 28 februari 2026 bij de Uithof in Den Haag. Tickets kan je hier bestellen: https://entertainmentonice.com/alice-in-winterland/#friends.
Verslag: Elle Zwinkels
Foto’s: Jeanne Rutgers




















Geef een reactie