Op 20 tot en met 23 november 2025 viert Theaterkoor Caecilia haar 100-jarig jubileum met een spectaculaire, spannende en visueel prikkelende versie van De Drie Musketiers in De Stadsgehoorzaal in Kampen. Kosten nog moeite zijn niet gespaard om van de voorstelling van dit jaar een werkelijk avontuur te maken.
De Drie Musketiers
De Drie Musketiers is gebaseerd op de beroemde roman van Alexandre Dumas. Het verhaal speelt zich af in het 17e-eeuwse Frankrijk en volgt de jonge d’Artagnan, die naar Parijs reist om zich aan te sluiten bij de musketiers van koning Lodewijk XIII. Hij komt al snel in contact met drie legendarische musketiers: Athos, Porthos en Aramis. Samen verzetten ze zich tegen de politieke intriges van de sluwe kardinaal Richelieu en zijn gevaarlijke handlangers, waaronder de verleidelijke en mysterieuze Milady de Winter. De musketiers vechten voor de eer van hun koning en hun land, terwijl ze geconfronteerd worden met verraad, liefde en gevaar.
De musical bevat een dynamische mix van actie, romantiek en humor, met veel muziek, dans en spannende gevechten. Het bekende motto “Eén voor allen, allen voor één” staat symbool voor de onbreekbare vriendschap en loyaliteit van de vier vrienden, die samen strijden tegen hun vijanden en voor rechtvaardigheid. Lukt het de jonge held om een oorlog met Engeland te voorkomen?

Stukje historie:
In februari 2025 opgericht als R.K. Opera- en Operettekoor St.-Caecilia weet deze vereniging dus al 100 jaar de meest uiteenlopende producties te brengen. Traditiegetrouw gebeurt dit ook al vanaf de oprichting in de Stadsgehoorzaal te Kampen. Waar vroeger complete families onderdeel waren van dit koor is het momenteel een mooie mix van verschillende mensen die zich allen willen inzetten voor een prachtige nieuwe productie elk jaar weer. Nelleke ten Have (huidig secretaris van het koor) weet ons te vertellen dat het vroeger zelfs zo was dat men zich aansloot bij de kerk om op die manier lid te mogen worden van dit koor. Mensen waren zo gedreven dat ze dat ervoor over hadden om erbij te mogen. Vaak namen die dan weer man/vrouw en/of kinderen mee waardoor binnen aanzienlijke tijd dus het hele gezin meezong op het podium.
Sinds 2010 is de naam aangepast van St.-Caecilia naar Theaterkoor Caecilia en is het repertoire ook meegegaan in zijn tijdgeest. Van klassieke operettes wordt er tegenwoordig toch meer gekozen voor musicals die een breder publiek aanspreken. Het koor bestaat momenteel uit 36 leden, een 3-koppig artistiek team, complete decorploeg, grimeafdeling bestaande uit vaste vrijwilligers, een elk jaar wisselend live orkest en wordt vanuit lokale Kamperse bedrijven geholpen met veel toewijding. Verschillende leden nemen ook zitting in commissies die ervoor zorgen dat de productie tot stand komt elk jaar. De kostuums bijvoorbeeld worden veelal zelf ontworpen en in elkaar gezet en op maat gemaakt voor diegene die de rol speelt. Het is een stukje maatwerk dat je ook terugziet in het decor die in samenspraak met de regisseur tot stand komt. Het belooft een genot voor het oog te worden voor zover wij al wat hebben mogen zien van de ontwerpen.
Groots in alles
Deze voorstelling is voor menigeen geen gemakkelijke productie. Ook zeker voor Theaterkoor Caecilia was dit een flinke uitdaging. Maar wat hebben ze er een spektakel van weten te maken. Aan de kostuums, rekwisieten, decors, heuse projecties en aan het spel is tot in de puntjes aandacht besteed aan werkelijk elk detail. Als bezoeker word je meegenomen van begin tot eind en blijf je aandachtig kijken naar elke scène die je krijgt voorgeschoteld.
Hoofdrolspeler Bjarne van Oosten zet een frisse en sterke d’Artagnan neer. Als een jonge hond beweegt hij zich door Parijs en gaat geen gevechtsscène uit de weg. De wisselingen in zijn emotie zijn zeer geloofwaardig en zorgen ervoor dat jij als bezoeker het verhaal met hem mee wil beleven. Al snel volgt daarop een Milady de Winter waar je u tegen zegt. Bij binnenkomst blaast Lisette Wielink je met haar openingsnummer achterin je stoel en laat ze zien dat er met haar niet te sollen valt. Ze is vilein, gevaarlijk sexy en weet je zo om haar vinger te winden. De pijn die haar karakter doormaakt, is op verschillende momenten ontzettend voelbaar waardoor je al snel meevoelt met zelfs het slechtste persoon uit deze voorstelling. Vanuit de regie zijn er keuzes gemaakt binnen de verhaallijn die ook dit karakter zelfs meer diepte weten te geven. De vrouwen in dit stuk hebben sowieso ieder een eigen verhaal en elke speelster weet dat verhaal op zeer gepaste wijze tentoon te stellen. Anoesjka Volkers zet een getergde koningin Anna neer die tijdens de voorstelling voor diverse onkenbare dilemma’s komt te staan. Ze verliest geen moment haar geloofwaardigheid als staatshoofd. De kostuums die ze draagt springen het meest in het oog en ze draagt deze dan ook met al haar waardigheid. Daarnaast zet je Alida Tichelaar als Constance om het plaatje compleet te maken. Leuke aan Alida is dat ze heel duidelijk de keuze heeft gemaakt om van Constance geen ‘’onschuldig’’ meisje te maken die we vaak wel zien. Deze Constance heeft pit, een enorme wilskracht en gepaste dromerigheid die wat ons betreft enorm goed past in deze versie van De Drie Musketiers. Ze maakt daarin duidelijke keuzes die zich meer dan goed uitbetalen. De nummers die ze zingt passen haar als een jas en je zou bijna willen dat er meer nummers in de show voor Constance hadden gezeten.
De mannen in dit stuk hebben het daardoor niet makkelijk maar gelukkig weten zij zich ook staande te houden. De 3 Musketiers Athos, Porthos en Aramis worden gespeeld door Henk Wielink, Martijn Junte en Maarten van den Oetelaar. Het is een lekkere mix mannen met ieder ook weer een eigen invulling. Waar de ene juist meer de verstandige en overdenkende musketier neerzet, zoekt de ander meer de losse en enthousiaste kant op. Daarbij moeten we toch echt onze lof uitspreken voor Kardinaal Richelieu die verbazingwekkend goed wordt neergezet door Max Schuiling. Hij is vocaal enorm sterk en weet een sluwe en doortrapt geestelijk leider neer te zetten ondanks misschien zijn jonge leeftijd. Wij zijn ervan overtuigd dat Max het publiek weet te verrassen straks tijdens de voorstellingen.
Als laatste willen we er nog aan toevoegen hoe goed het orkest klonk. Het blijft toch bijzonder dat een vereniging zoals Theaterkoor Caecilia ervoor kiest om met een 12 man groot orkest deze voorstelling live te brengen. Het voegt wel degelijk wat toe en je merkt ook aan de spelers dat ze samen met het orkest grote hoogtes behalen. Dit theaterkoor durft groot uit te pakken en die lef is enkel te prijzen. Daarbij is de regie wederom in handen van Arjan Soutendijk die niet alleen de scènes heeft mogen invullen mijn zijn visie en gedurfde keuzes, maar ook medeverantwoordelijk is voor de gehele vormgeving op het toneel zelf. Zijn decors hebben we al eerder mogen benoemen, maar ook nu stijgt hij wederom boven zichzelf uit.
Je kunt deze voorstellingen van De 3 Musketiers zien op 20, 21, 22 en 23 (matinee) november in de Stadsgehoorzaal in Kampen. Meer informatie en tickets vind je terug via deze website: https://theaterkoorcaecilia.nl/producties/de-3-musketiers/. Op zaterdag 29 november 2025 vieren ze daadwerkelijk hun 100-jaar bestaan met een feest in het theater. Bent u oud-lid, oud-medewerker, donateur, een vriend van Caecilia of misschien familie van iemand die meedoet of heeft gedaan tijdens een productie van Caecilia? Dan zijn we op zoek naar u. Ze willen dit jubileum graag samen met u afsluiten. Mocht u het leuk vinden om langs te komen tijdens deze feestelijke middag dan kun je je daarvoor aanmelden, ook via de website van het theaterkoor: https://theaterkoorcaecilia.nl/bestel-kaarten/#100jaar.


















Geef een reactie