Na een weekend vol premières moest het klapstuk nog komen. Op maandag 6 oktober 2025 trakteerde Simone Kleinsma het publiek op een nieuwe show. Na de musical De Hospita en haar eerdere solovoorstelling Verder, komt ze terug met niemand minder dan Paul Groot aan haar zijde. In Vooruit keert Simone Kleinsma terug naar haar jeugd, maar doet dat met de blik van iemand die het leven inmiddels van alle kanten heeft gezien. Het beloofde een intieme avond te worden met intrigerende scènes, prachtige liederen en uiteraard het nodige vermaak.

For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacybeleid.
 

Terug naar haar jeugd

De voorstelling voert je mee naar een klein stukje Amsterdam: de garage en benzinepomp die haar vader in de jaren zestig runde. Met een typisch Amsterdams landschap, ontroerende anekdotes en haar charme schetst Kleinsma niet alleen een portret van haar familie, maar ook van een stad die op het punt staat te veranderen. Wat begint als een persoonlijke terugblik, groeit uit tot een breder verhaal over tijd, levendige figuren en de kracht van herinneringen. Samen met haar partner in crime Paul Groot neemt ze je mee in een hoofdstuk van haar indrukwekkende verhaal. Paul neemt alle mannelijke hoofd-, bij- en figurantenrollen op zich die de revue passeren.  In zowel spel als zang staat hij Simone bij en weet met zijn invulling extra kleur aan dit verhaal te geven. Vooruit is een ode aan waar je vandaan komt en een uitnodiging om met open armen de toekomst tegemoet te gaan. Een verhaal gebracht door twee vakmensen van een zeldzaam kaliber.

Twee grootmeesters in het theater

Kleinsma zingt en vertelt met een warmte die je het gevoel geeft dat je bij haar aan de keukentafel zit. Zelfs al leest ze het Amsterdamse Honderdduizend Stratenboekje voor, je blijft ademloos en gefascineerd naar haar kijken en luisteren. Ze weeft humor en nostalgie moeiteloos door elkaar en laat zien dat vooruitkijken soms het best lukt wanneer je ook durft om even stil te staan. Er zijn niet genoeg superlatieven om te kunnen uitdrukken wat een grootmeester Kleinsma is op het toneel. Ze is een voorbeeld voor velen en inspireert nog steeds jong en oud. Dit doet ze mede door voorstellingen zoals Vooruit naar de schouwburgen bij u in de buurt te brengen, zodat iedereen deze van dichtbij kan bezoeken. Ondanks dat ze zelf grapt over leeftijd doet de tijd haar goed. Ze zingt nog steeds met haar herkenbare stemgeluid en weet menigeen te ontroeren. Ook durft ze met haar bereik nog steeds uit te pakken met bepaalde nummers. Ze heeft een gevatheid en komische timing die maar moeilijk aan te leren is. Het materiaal past haar dan ook als een op maat gemaakte avondjurk waar ze hoge ogen mee gooit. Onbewust snijdt ze onderwerpen aan die momenteel erg leven en waarvan wij ons kunnen voorstellen dat die tijdens het maken van de voorstelling nog niet per se een hot topic waren. Het nummer over de meisjes uit haar jeugd komt dan ook wel even binnen. Ze brengt ieder moment hoe grappig, ontroerend of melancholisch dan ook met een allure die alleen zij terecht over zich mag hebben.

Paul Groot

 Paul Groot is een meester in het neerzetten van karakters en heeft daarvoor vanzelfsprekend weinig nodig. Een regenjas, wat goochelattributen en een typerende beweging zorgen er al voor dat je hem steeds dieper het verhaal in volgt. Ondanks dat het verhaal zelf draait om de jeugd van Simone is zijn aandeel in deze net zo belangrijk. Paul heeft ook genoeg momenten om te kunnen laten zien wat hij waard is. Hij zorgt met zijn invulling voor ontroerende momenten, een gulle lach en prachtige harmonieën tijdens de diverse duetten die gezongen worden. Hij speelt een karakter dat dicht bij Simone staat en zorgt af en toe voor kippenvel wanneer hij welgemeend advies met haar deelt. Alsof je op dat moment stiekem zit mee te kijken tijdens een kwetsbaar moment tussen de twee. Het is fijn om ook deze kant van Paul meerdere keren terug te zien komen tijdens deze voorstelling.

De twee zijn dan ook enorm aan elkaar gewaagd en niemand staat bewust of onbewust in de schaduw van de ander. Dit laat ook direct zien hoe goed ze op elkaar zijn ingespeeld. Elke ademhaling is gelijk aan die van de ander en elke bewegingen worden met precisie uitgevoerd. Er wordt enorm gefocust gespeeld zonder dat het op hard werken lijkt. Het lijkt de twee met een charmante flair en goede dosis humor onderling verbazingwekkend gemakkelijk af te gaan. Wat zou je je ook meer te wensen hebben als je deel mag uitmaken van zo’n prachtig duo de komende tijd. De onderlinge verstandhoudingen komen tijdens deze voorstelling nog beter tot zijn recht komt dan tijdens de musical De Hospita, die een kleine aanzet was voor wat dit tweetal u gaat brengen de komende tijd.

De muziek is een feestje

De muziek tijdens de voorstelling heeft vooral een erg fijne jazzy feel. De akkoorden in combinatie met de twee geweldige stemmen omarmen je als een warme winterjas die je maar niet uit wil doen. De drie muzikanten Menno Theunissen (muzikaal leider/toetsen), Frank Vermast (trompet/bugel/percussie) en Timothy Brandsen (contrabas/cello) weten bij elk nummer een eigen sfeer op te roepen en brengen de liedteksten tot leven. Het moet voor Simone en Paul een cadeautje zijn om met deze muzikanten op pad te mogen gaan. De muziek is bijna altijd aanwezig en voegt qua sfeer echt iets toe aan wat er verteld wordt zonder dat het enorm overheerst. De nummers wisselen zich in intensiteit prettig af. Er is genoeg ruimte voor ballads, mooie kleinkunstliedjes die je doen denken aan Annie M.G. Schmidt en nummers die iets meer tempo en ritme in zich hebben. Daarin is een juiste balans gevonden die erg goed werkt.

Van ongrijpbaar hoog niveau

Na afloop werden wij ons er meer van bewust dat programma’s zoals Paul en Simone die op dit moment brengen tot een uitstervend genre behoren. Een leuk verhaal met wat liedjes neerzetten kan tegenwoordig iedereen die een theaterzaal kan afhuren. Maar een verhaal zo brengen dat je als bezoeker, bij wijze van bijna de benzine zelf kunt ruiken, is een gave en kunnen er niet veel zeggen. De verhalen worden zo gebracht dat je in gedachten bijna echt een sprongetje terug in de tijd maakt. Of dit nu tijdens een prachtig neergezet nummer is of een verhaaltje tussendoor, het raakt je en zal jouw eigen inlevingsvermogen enorm aanspreken als publiek. Deze voorstelling laat jou het ambacht, wat theater maken heet, in alle glorie ervaren. Simone Kleinsma schuwt het opzoeken van nieuwe invalshoeken dan ook niet en weet te verrassen met een nummer dat gaat over buren. Een nummer dat je niet direct verwacht maar prima past in het totaalplaatje. Ze laat wederom zien dat ze aan de top van het Nederlandse theaterlandschap behoort en deelt die schijnwerpers het komende seizoen dan ook met Paul Groot. Wat ons betreft een gouden zet van producent MediaLane en alle betrokkenen die deze voorstelling doen laten zweven. De voorstelling is een prachtig en samenhangend geheel geworden en een aanwinst voor het theateraanbod wat er momenteel al is. Waar veel shows gaan voor grootse shownummers, rijdende tribunes of kostuums met veren vindt deze show zijn kracht juist in de eenvoud en vakmanschap van 2 geweldige artiesten. Een waar meesterwerk waarnaar je graag komt kijken. Het geeft je voldoende brandstof om de komende tijd met frisse moed weer vooruit te kunnen.

32 theaters

Na de première in het DeLaMar Theater in Amsterdam zullen Simone Kleinsma en Paul Groot maar liefst 32 theaters aandoen. Een uitgelezen kans om naar het theater in de buurt af te reizen en te genieten van deze intieme voorstelling. Voor meer speeldata en informatie over Vooruit kunt u terecht op deze website: https://simonekleinsma.medialane.nl/.

Verslag en video: Robert Bal
Foto’s: Mariska Steenbergen

Lees ook: