Wie deze zomer het Buytenpark Theater in Zoetermeer bezoekt, wordt getrakteerd op een openluchtervaring in de breedste zin van het woord. Van 9 t/m 20 juli is hier de bekende musical Cyrano van Ad van Dijk en Koen van Dijk te bewonderen. De voorstelling begint terwijl het nog licht is, maar wordt gaandeweg omringd door de invallende duisternis – een prachtig natuurlijk verloop dat het stuk een extra gelaagdheid en sfeer geeft.

De productie is in handen van Storytellers, een gepassioneerd theatergezelschap dat zich sinds 2007 toelegt op locatiegericht theater en verhalende producties. Hun voorstellingen worden vaak begeleid door livemuziek en zijn sterk visueel van karakter. Ook met Cyrano kiezen ze voor een klassieke vertelling, vertaald naar een dynamisch en muzikaal openluchtspel.

Het verhaal

Cyrano vertelt het verhaal van de scherpzinnige dichter-soldaat Cyrano, die ondanks zijn bravoure onzeker is over zijn uiterlijk. Zijn liefde voor Roxane durft hij niet te bekennen. Wanneer zij haar hart verliest aan de knappe maar niet al te welbespraakte Christian, besluit Cyrano hem heimelijk te helpen met poëtische woorden. Wat volgt is een tragikomische driehoeksverhouding vol verlangen, opoffering en misverstanden.

De hoofdrollen worden in deze productie afwisselend gespeeld. Tijdens de voorstelling die wij bezochten zagen we onder andere Kevin van der Leeuw in de rol van Cyrano. Hij gaf het personage meerdere lagen: onder het gefrustreerde, snel gekrenkte uiterlijk toonde hij ook de liefdevolle, zachte man die achter het masker schuilgaat. Edwin Veger speelde Christian met een charmante onhandigheid en onzekerheid, wat hem ontwapenend en sympathiek maakte. Bregje van Beek gaf haar vertolking van Roxane een mooie ontwikkeling mee. Hun onderlinge chemie gaf het verhaal geloofwaardigheid en emotionele diepgang.

Wat viel op?

Een absoluut hoogtepunt was de beroemde balkonscène, waarin Cyrano de woorden influistert aan Christian, die Roxane probeert te verleiden. Deze scène was zowel qua spel als regie sterk uitgevoerd: komisch, ontroerend en met perfecte timing. Het publiek reageerde hier enthousiast op, wat de impact van het moment nog eens benadrukte.

Ook de schermscènes waren indrukwekkend: soepel, strak en geloofwaardig gechoreografeerd, wat zorgde voor een prettig fysieke dynamiek. Ditzelfde geldt voor het ensemblewerk – hoewel er op sommige momenten visuele drukte ontstond doordat het volledige ensemble gelijktijdig op het toneel stond, bleef de energie voelbaar en het spel levendig.

Muzikaal gezien is het grote live orkest, onder leiding van Emile Chappin een van de sterke pijlers van deze productie. De begeleiding klonk krachtig en vol, en droeg sterk bij aan de sfeer van de voorstelling. De samenzang van het ensemble was helder en goed verstaanbaar. De individuele zang was wisselend van niveau, maar de krachtige stem van Milan van Weelden – in de rol van De Guiche – sprong er vocaal duidelijk bovenuit.

Wat zeker niet onvermeld mag blijven, is het kostuumontwerp: rijk gedetailleerde jurken, fluwelen mantels, hoeden met veren en bijpassende laarzen en accessoires maakten het totaalbeeld visueel aantrekkelijk. De kostuums waren niet alleen mooi, maar versterkten ook duidelijk de rolverdeling en het tijdsbeeld. Het decor daarentegen was vrij sober maar wel functioneel, met geschilderde achterdoeken en enkele eenvoudige elementen.

Conclusie

Cyrano in het Buytenpark Theater is een voorstelling waarin liefde en taal de hoofdrol spelen, omlijst door een sfeervolle zomeravond en livemuziek. Hoewel het geheel niet op alle fronten even verfijnd is, zijn er genoeg hoogtepunten die een bezoek de moeite waard maken: sterk spel, mooie scènes, goed gebruik van de locatie en een live orkest dat het geheel optilt. Vooral de bevlogenheid van de cast en crew is voelbaar – en dat maakt dit openluchtavontuur tot een warme en welkome zomerproductie.

Kijk voor meer informatie op: https://www.buytenpark.nl/

Ilse van Vliet