Op zondag 10 november vond in het Zaantheater in Zaandam de première plaats van Murder on the Nile, de nieuwste productie van REP Entertainment. Na een reeks succesvolle try-outs stroomde het theater vol met een enthousiast publiek, klaar om zich te laten meevoeren door dit intrigerende moordmysterie van Agatha Christie. Bezoekers kwamen in stijl gekleed, geïnspireerd door de magie van de Nijl met diepe tinten, warme kleuren en rijke stoffen.
De spanning was al voelbaar nog voor het doek opging, en de cast en crew stonden voor de uitdaging om wederom een van Christie’s meesterwerken naar het theater te brengen. Met grote verwachtingen en veel nieuwsgierigheid zat iedereen op het puntje van zijn stoel voor wat een onvergetelijke voorstelling beloofde te worden.
Het verhaal
Wat begint als een romantische cruise voor de netgetrouwde Kay Ridgeway en haar man Simon Mostyn, verandert al snel in een nachtmerrie wanneer er midden in de nacht een schot klinkt. Kay wordt dood aangetroffen in haar hut, en vanaf dat moment is niemand meer te vertrouwen. Elk van de passagiers heeft iets te verbergen, en elk van hen zou de moordenaar kunnen zijn.
Het verhaal, vol spanning en intrige, houdt het publiek voortdurend op het puntje van haar stoel. Net als bij Murder on the Orient Express neemt Christie ons mee in een complex web van hebzucht, jaloezie en verraad, waar niets is wat het lijkt. De dreigende sfeer en onverwachte wendingen maken dit moordmysterie onvergetelijk.
Agatha Christie
Agatha Christie, bij velen bekend als de Queen of Suspense, is een van de bestverkopende auteurs aller tijden. Ze schreef 80 detectiveverhalen en 19 toneelstukken, waarvan verschillende succesvolle verfilmingen en theaterstukken zijn gemaakt. Na eerdere producties van The Mousetrap en Murder on the Orient Express brengt REP Entertainment nu Murder on the Nile naar het Nederlandse theater. Christie staat bekend om haar verfijnde, psychologische mysteries, en ook in deze productie worden thema’s zoals liefde, wraak en jaloezie scherp en meeslepend in beeld gebracht. Deze whodunit-voorstellingen zijn in de Nederlandse theaters relatief nieuw, terwijl ze op tv en streamingdiensten al geruime tijd enorm populair zijn. In Engeland is dit genre al jaren een groot succes, en het lijkt nu ook, met dank aan REP Entertainment, zijn weg naar het Nederlandse theaterpubliek te vinden.
Hercule Poirot
Wie wederom een moordmysterie met de iconische detective Hercule Poirot verwacht, komt bedrogen uit. Christie besloot hem bewust buiten dit verhaal te laten. In deze toneelbewerking wordt zijn rol overgenomen door Ambrose Pennefather, gespeeld door Stanley Burleson. Pennefather brengt een andere energie en dynamiek in het verhaal. Zijn rechtlijnige en directe aanpak nodigt het publiek uit om op een nieuwe manier mee te speuren naar de waarheid. Ondanks Poirot’s afwezigheid, blijven Christie’s karakteristieke scherpe dialogen en zorgvuldig opgebouwde spanning intact.
Indrukwekkende cast
De cast van Murder on the Nile wist het publiek vanaf de eerste minuut te boeien. Stanley Burleson, die de rol van Ambrose Pennefather vertolkt, bracht zijn personage met een indrukwekkende combinatie van scherpzinnigheid en charme tot leven. Zijn aanwezigheid op het podium was opvallend krachtig: Burleson speelde zijn rol niet alleen, hij was zijn personage van top tot teen. Naast deze acteerprestatie was hij ook verantwoordelijk voor de choreografie van de voorstelling, waarbij hij erin slaagde beweging en muziek naadloos samen te brengen.
Hoewel het grote publiek Burleson vooral kent van zijn rollen in grote musicals zoals Aladdin, bewees hij in Murder on the Nile zijn veelzijdigheid door in een ander genre te schitteren. Ditmaal zonder de muzikale begeleiding die zo vaak het ritme van een musical bepaalt. In het interview vertelt Burleson over de uitdaging om in dit soort producties te spelen: “Hier moet je het meer uit jezelf halen. Je moet zelf de muziek maken.” Hij benadrukt dat, in tegenstelling tot musicals, het spel meer uit de acteur zelf moet komen. Burleson begon dan ook met het grondig leren van zijn tekst, en pas toen hij deze volledig beheerste, ging hij over tot het “echte spel”. Zijn gedreven aanpak en aandacht voor detail maakten zijn vertolking van Pennefather extra gelaagd en krachtig.
Doris Baaten, in de rol van Miss Helen FFoliot FFoulkes, leverde een sterke prestatie. Haar timing en expressie voegden een heerlijke humoristische noot toe aan de voorstelling. Ook Anne de Blok, die Kay Ridgeway speelt, maakte indruk met haar intense vertolking van een vrouw die gevangen zit in een netwerk van leugens en bedrog. Opvallend waren daarnaast Julia Lammerts als Christina Grant en Alexander Schuitema als William Smith, die met hun aanstekelijke energie en sterk gevoel voor humor de show wisten te stelen. Hun samenspel was bijzonder krachtig, en het publiek reageerde enthousiast en lachend op hun vaak grappige en hartverwarmende scènes.
Jeske van de Staak schitterde in de rol van Jacqueline de Severac en maakte een diepe indruk op het publiek. Met haar krachtige mimiek en overtuigende spel wist ze de overweldigende emoties van haar personage duidelijk over te brengen. Van de Staak zette haar rol met indrukwekkende kracht en geloofwaardigheid neer, haar energie en toewijding spatten van het podium. Haar prestatie was ronduit indrukwekkend: Ze wist het publiek diep te raken.
Sjoerd Spruijt schitterde als Simon Mostyn, een veeleisende rol vol tekst en emotie die hij met indrukwekkende energie vertolkte. Lotte van der Made speelde de rol van Louise, de Franse dienstmeid van Kay Ridgeway, en wist gedurende de hele voorstelling haar Franse accent knap vast te houden, wat haar spel extra indrukwekkend maakte.
Rick Engelkes, theaterproducent en acteur, wisselt met Wilbert Gieske de rol van Dr. Ludwig Bessner af. Bessner is een eigenaardige, soms licht komische Oostenrijkse arts wiens levenswerk op de klippen is gelopen. Tijdens deze première zette Gieske de rol met flair en humor neer, waarbij hij de excentrieke eigenschappen van Dr. Bessner op doeltreffende wijze benadrukte. Met zijn scherpe timing wist Gieske het publiek zowel te vermaken als te intrigeren.
Aanstormend talent
Zeer noemenswaardig is de bijdrage van de jonge acteur Silyan El Kattabi, bekend van De Mol en de Paradijsvogel. Hoewel hij in Murder on the Nile een kleinere rol vertolkt, namelijk die van Steward Amon, wist hij elke scène waarin hij verschijnt naar zich toe te trekken. Zijn overtuigende spel, veelzeggende mimiek en krachtige uitstraling maakten hem een opvallende aanwezigheid op het podium. Dit aanstormende talent, van wie we zeker nog veel gaan horen, voegde op subtiele wijze een extra laag toe aan de mysterieuze sfeer van de voorstelling.
In het interview benadrukte El Kattabi de hechte band binnen de cast, die volgens hem niet alleen bestaat uit zeer getalenteerde acteurs, maar ook een liefdevolle groep vormt. “We halen het beste in elkaar naar boven en tillen elkaars prestaties naar een hoger niveau,” vertelde hij.
El Kattabi legde uit dat zijn personage in de oorspronkelijke versie van het toneelstuk een stereotypisch beeld van een Arabier was, maar dat er gelukkig veel ruimte was om deze rol te veranderen. Die kans hebben cast en crew dan ook met beide handen aangegrepen, wat resulteerde in een compleet vernieuwde invulling van het personage. El Kattabi benaderde zijn rol vanuit het fysieke aspect: Steward Amon is mysterieus en beweegt trager dan de andere personages, met gecontroleerde bewegingen. Dit fysieke spel maakte hij zich volledig eigen en wist daarmee het personage een unieke diepgang te geven. Bovendien kreeg hij de gelegenheid om zijn zangtalent te laten zien, iets wat oorspronkelijk niet in het stuk voorkwam. Tijdens het aanpassen van de rol werd zang alsnog toegevoegd, en het publiek genoot zichtbaar van de zuivere, krachtige klanken die El Kattabi tijdens de voorstelling ten gehore bracht.
Mysterie en intrige
Vanaf het moment dat het publiek het theater binnenstapte, werd zij ondergedompeld in de mystieke sfeer van de Nijl: In de foyer konden bezoekers speuren naar aanwijzingen en werden vingerafdrukken afgenomen, terwijl in de zaal het geluid van kabbelende golven hoorbaar was. De spanning was voelbaar – een perfecte opmaat naar een meeslepende voorstelling vol mysterie en intrige.
De regie van Jasper Verheugd zorgde ervoor dat het publiek meteen in het verhaal werd gezogen. Het relatief minimalistische, maar slimme decorontwerp van Joris van Veldhoven zette de sfeer aan boord van het schip goed neer. De acteurs maakten zeer goed gebruik van dit decor en de beschikbare ruimte, waardoor het verhaal écht tot leven kwam. Het decor en het spel van de acteurs versterkten elkaar.
Het spel met licht, ontworpen door Uri Rapaport, ondersteunt de dramatiek op subtiele wijze. Vooral de focus die gelegd wordt op bepaalde personages door het gebruik van spots is briljant uitgevoerd. Ook dit versterkt de sfeer van het verhaal.
De muziek en geluidseffecten van Maarten Houdijk en Jeroen Hoekstra brengen de sfeer aan boord van het schip perfect tot leven. Ze versterken de spanning op precies de juiste momenten zonder te overheersen, waardoor het publiek zich volledig kan onderdompelen in het mysterie.
Meeslepend, spannend en intrigerend
Murder on the Nile is een meeslepende, spannende theaterervaring die het publiek tot het laatste moment in zijn greep houdt. Met een sterke cast, een intrigerend verhaal en een visueel aantrekkelijke setting bewijst REP Entertainment wederom dat zij Agatha Christie’s werk met succes naar het theater kunnen brengen. De voorstelling heeft alles: spanning, mysterie en humor. Het emotionele en krachtige einde zorgt ervoor dat er nog lang over de voorstelling wordt nagepraat. Al met al is Murder on the Nile een absolute aanrader voor liefhebbers van moordmysteries, Agatha Christie en theater. Mis deze spannende reis niet wanneer de voorstelling bij jou in de buurt aanmeert!
Meer informatie en tickets: Murder on the Nile – REP Entertainment
Foto’s: Esmée Korver
Verslag: Rowena Kat
Geef een reactie