De start van het musicalseizoen is in volle gang. We hebben al een aantal premières gehad en op zaterdag 21 september was het tijd voor de galapremière van ‘40-45 de Musical’. Een bijzondere première want om tot dit moment te komen, is er bijzonder hard gewerkt door niet alleen productie maar ook de partnerbedrijven eromheen. Zo is er voor de voorstelling een geheel nieuw theater gebouwd op het terrein van de Midden Nederland Hallen. Als Front of House is er een deel van de Floriade, de zogeheten ‘Green House’, als aanvulling toegevoegd aan het immense evenementencomplex waar de voorstelling zich afspeelt. De aanliggende loodshal is sfeervol aangekleed en men kan zich aangenaam voorbereiden met een hapje en een drankje of zelfs een heel diner. Een toiletbezoek vooraf is ook zeer aan te raden daar het een twee uur durende voorstelling betreft zonder pauze.

 

Rijdende tribunes

Naast het imposante gebouw in een unieke omgeving is ook de opstelling van de zaal een bijzondere. Acht tribunes staan klaar om het publiek door de voorstelling heen te rollen in verschillende opstellingen; naast elkaar, tegenover elkaar, je beweegt je als kijker dwars door de voorstelling. En ter geruststelling van alle mensen die recent fanatiek meediscussieerden over theater ergernissen; de knisperende zakjes en hoestende mensen worden buitengesloten door de audio via een koptelefoon aan te bieden (en je kunt zelf het volume regelen).

Het verhaal

Rotterdam, net na de Eerste Wereldoorlog. Dirk en Louis worden met een jaar verschil geboren. Ze groeien op in een warm nest. De broers worden hartsvrienden en niets lijkt hun band te kunnen breken. Tot het onvermijdelijke gebeurt: de Tweede Wereldoorlog breekt uit en dat laat sporen na in elke huiskamer, in elk gezin. Ook in het gezin van Dirk en Louis… Een verhaal over twee broers die na het bombardement van Rotterdam elk een andere kant van de strijd kiezen. Voor diegene die de versie in Puurs heeft gezien zal het verhaal een nieuwe invalshoek hebben, hoewel de twee broers en het verscheurende gevolg van afwijkende keuzes zeker nog de verhaallijn beheersen.

Geweldige cast

Soy Kroon (Louis) kiest de kant van het verzet en speelt dit gevoelig en overtuigend. Zijn confrontaties met zijn broer zijn hartverscheurend, je voelt echt met hem mee. Gaia Aikman die Leah, de vrouw van Louis speelt, is kwetsbaar in haar spel, maar qua zang de powervrouw zoals we haar kennen. Ze speelt Leah intrigerend en innemend, Gaia weet ons enorm te raken.

Aan de andere kant van de oorlog zien we Dirk (Dorian Bindels) die de Nazi kant kiest. Dorian weet overtuigend de innerlijke strijd van Dirk over te brengen. Vol overtuiging dat hij het juiste gekozen heeft, Dorian speelt dit sterk en geloofwaardig. Zijn partner in de voorstelling is Niniane Everaert, is een wellicht onbekendere naam in Nederland musicalland. Zij heeft haar beginmeters in musical in Duitsland gemaakt en dit wordt haar eerste Nederlandse musicalproductie. Zij speelt Marie met kracht en liefde voor Dirk, maar weet ook haar grens aan te geven en speelt dit zeer aannemelijk. Jonathan Demoor en Wouter Weulink alterneren de rollen van resp. Louis en Dirk als ook Holly Mae Brood de rol van Leah zal spelen.

Special Effects

Naast het imposante gebouw, en de indrukwekkende techniek van de tribunes worden er ook nog special effects ingezet die je als theaterliefhebber minstens 1x in je leven hebt moeten ervaren. Was bij Miss Saigon vroeger de helikopter een huzarenstuk, hier komt het gehele vliegtuig overvliegen en stort voor de tribunes neer. Is bij Soldaat van Oranje de Dakota en het effect van de zee een wow moment; hier is de levensgrote trein die door de zaal dendert het meest aangrijpende effect. Immersive theatre zou een label kunnen zijn, maar het is nog zoveel meer. Je merkt dat Gert Verhulst, de bezieler van deze voorstelling aan de wieg van deze productie al hele bijzondere keuzes heeft gemaakt die vernieuwend, belevend en aangrijpend theater opleveren. Vooraf aan de voorstelling vertelt Gert dat het Joop van den Ende is geweest die zei: maar dit moet ook naar Nederland komen.

Door een ijzersterk creative team met o.a. Allard Blom voor liedteksten (samen met Frank van Laecke) en Martin Michel als choreograaf zijn er kleine verschillen aangebracht die wellicht voor het Nederlandse publiek beter werken. Nederland is dankzij studio 100 een prachtige productie rijker. Zal deze net zo succesvol worden als ‘die andere’? Wij gunnen het ze in ieder geval. En dat het Nederlandse publiek hen omarmt, blijkt ook uit de Diamanten Ticket Award die na afloop werd uitgereikt voor de verkoop van 100.000 tickets. Wij raden deze in ieder geval ten zeerste aan: vijf sterren voor deze prachtige, vernieuwende, en broodnodige vertellende musical!

Castalbum

Hieronder staat de link naar het castalbum:

Kijk voor meer informatie op: https://40-45.nl/

verslag: Mariska Steenbergen
foto’s: Peggy de Haan
video: Rob de Haan