In september komt het spektakel 40-45 de musical naar Nederland. Hiervoor wordt een nieuw theater gebouwd bij de Midden-Nederland hallen in Barneveld en vandaag mochten we daar een kijkje nemen. Een speciale BTS (Behind The Scenes) over de techniek, de led Walls, de rijdende tribunes en de special effects.

Jan Bernolet, Head of Live Entertainment bij studio 100, nam ons mee naar de theaterzaal (85 meter breed, 75 meter diep en 20 meter hoog) en vertelde over de enorme technische operatie die ervoor nodig is om deze voorstelling straks voor publiek te spelen.

 

Bij binnenkomst staan de 8 rijdende tribunes voor elk zo’n 220 bezoekers (dus meer dan 1.700 bezoekers in totaal) met daarop de koptelefoons om de acteurs optimaal te kunnen horen, al klaar.De 8 grote verrijdbare LED walls van 4 meter breed en 7 meter hoog, staan nog op zwart aan de overkant te wachten.

Als eerste krijgen we een demonstratie hoe de tribunes geluidloos, maar ook geheel draadloos, kunnen bewegen door de gigantische zaal. ‘Elke tribune heeft een eigen route’, aldus Jan. ‘Je zou dus, wanneer je vaker wilt komen, elke keer een andere tribune kunnen kiezen, en zie je 8x een andere voorstelling.’

Dat veiligheid voor publiek en cast voorop moet staan is natuurlijk evident. Maar daarmee ook een hele operatie. Daarom is het repetitieproces ook echt complex, men moet weten waar op en af te gaan, er zijn meerdere posities toegevoegd aan het theaterjargon (buiten het ‘Stage left and right’, in het Vlaams côté Jardin en côté cours, is er nu onder andere ook een ‘Stage up’ als positie).

Voor degene die de voorstelling in Puurs hebben gezien; dat verhaal is vernieuwd en de content op bijvoorbeeld de ledwalls geheel aangepast. 40-45 vertelt het verhaal van twee broers (gespeeld door Soy Kroon en Dorian Bindels) die na het bombardement van Rotterdam elk een andere kant van de strijd kiezen. De een kiest voor de Duitse kant, de ander voor het verzet.

We mogen plaatsnemen op de tribune en krijgen een voorproefje van de ledwalls. Het logo verschijnt en de walls bewegen zich wederom geruisloos naar voren. Ook geeft Jan al een kleine inside secret prijs door te vertellen dat er een levensgrote trein dwars door de zaal gaat, recht op het publiek af. Maar geen vrees, het blijft een veilig en geweldig spektakel, immersieve theater 4.0 aldus Jan.

Een tweede inside tip die we kregen van Jan; door de koptelefoons beleef je de voorstelling enorm in een bubbel met alle soundeffects die daarbij horen. Toch is het in de hal tijdens de voorstelling relatief rustig (terwijl via je koptelefoon de bommen om je oren vliegen).

‘Mocht je het ensemble fantastisch a capella willen horen zingen, doe tijdens de grote nummers heel even je koptelefoon af’, is Jans’ devies. Dat ensemble is dan ook megagroot ‘Maar deze productie vereist een grote cast. Wat wij laten zien, is nog niet eerder in Nederland vertoond’, verklaarde Gert Verhulst al eerder.

Naast Soy en Dorian zullen ook Gaia Aikman (Leah), Niniane Everaert (Marie), Babette van Veen (moeder Anna), Kees Boot (vader Emiel) te zien zijn.Er is ook een alternate cast met onder anderen Wolter Weulink, Jonathan Demoor en Holly Mae Brood.

40-45 De musical belooft een megaspektakel te worden die de komst naar Nederland zeker waard gaat zijn. Vanaf 21 september te zien in Barneveld; voor tickets kun je kijken op www.40-45.nl

Foto’s en verslag: Mariska Steenbergen
Video: Rob de Haan