Workshop recensie schrijven bij Soldaat van Oranje

Gistermiddag vond in de Theaterhangaar een speciale workshop plaats voor scholieren die een recensie willen schrijven over Soldaat van Oranje. Hiervoor werd recensent Erik Jonk van dagblad Metro uitgenodigd. Hij gaf de studenten enkele tips hoe ze het beste de recensie konden schrijven.

De studenten moeten de recensie binnen een week inleveren bij Erik Jonk en Marco de Koning. Zij kiezen uiteindelijk de winnaar. Die winnaar krijgt een VIP-arrangement bij Soldaat van Oranje inclusief een backstage tour.

Jonk vertelde allereerst enkele dingen over zijn eigen recensie die hij heeft geschreven over Soldaat van Oranje. Bij de première vier jaar geleden wist hij niet wat hij kon verwachten en was hij totaal overdonderd. Hij gaf in zijn recensie Soldaat van Oranje 5 sterren plus. Iets wat niet eerder was voorgekomen en sindsdien ook niet meer is gebeurd.

Recensie schrijven met Erik Jonk-7

Daarna vertelde hij wat er zoal in een recensie moet staan. Allereerst vertel je iets over het verhaal, daarbij is het goed dat je ook iets verteld over de geschiedenis. Jonk gaf als voorbeeld dat Fred Boot deze voorstelling al in 1995 wilde maken of je zou kunnen vertellen over de Dakota die kapot ging tijdens het transport naar de Theaterhangaar toe.

Daarna is het goed om te vertellen wie er mee spelen. Beschrijf hier kort wat er wel en niet goed aan is. Ga niet elk cast lid langs, want dan word je recensie wel erg lang. Jonk heeft de voorstelling inmiddels vier keer gezien en kwam er steeds meer achter dat de rol van Bram, gespeeld door Jorrit Ruijs, erg indrukwekkend is en dan voornamelijk de dans. Jonk heeft Ruijs niet in de recensie na de première genoemd en heeft daar uiteindelijk spijt van. Tot slot moet je niet vergeten om de informatie te vermelden. Waar kan men informatie vinden om te reserveren en waar speelt de voorstelling.

Recensie schrijven met Erik Jonk-23

Voordat de nieuwe recensenten de voorstelling gingen bekijken, kwam producent Fred Boot ook nog even polshoogte nemen. Terwijl enkele scholieren op de foto werden gezet maakte Fred Boot een praatje met de overige scholieren en vroeg naar hun verwachtingen. Na deze workshop gingen de scholieren de voorstelling bekijken.

Vandaag precies vier jaar geleden ging de voorstelling in première. De 1103 stoelen in het theater zijn elke voorstelling bezet. Er hebben inmiddels de nodige castwissels plaats gevonden en oud-gedienden zoals Jorrit Ruijs en Boy Ooteman zijn weer terug in de cast en speelden gistermiddag. Piek van der Kaaden nam de de rol van Charlotte voor haar rekening en deed dat meer dan voortreffelijk. De voorstelling staat nog steeds als een huis en wist het merendeel van de scholieren te boeien. Een aantal hadden er wat meer moeite mee en werden o.a. giechelig bij zoen scènes.

Recensie schrijven met Erik Jonk-37

Het vierjarig bestaan van de voorstelling staat in oktober geheel in het teken van educatie. In samenwerking met de Stichting Educatieve Theaterprojecten worden deze maand twee extra voorstellingen voor scholieren georganiseerd. De Stichting wil in samenwerking met vrije theaterproducenten laagdrempelige voorstellingen met een belangrijk historisch of maatschappelijk thema toegankelijk maken voor middelbare scholieren. Uitgangspunt is dat de voorstellingen zonder winstoogmerk, dus tegen kostprijs, worden aangeboden.

Na afloop van de 1.354ste voorstelling krijgen de bezoekers vanavond bij deze nieuw behaalde mijlpaal, traditiegetrouw, een herinneringsmok uitgereikt.

Soldaat van Oranje – De Musical is t/m juni 2015 te zien in de TheaterHangaar in Katwijk.

Kijk vanavond naar de 6 minuten durende tv-special exclusief in het Ster-blok van 20.50 op NPO 3.