Laten we vooropstellen dat we als kikkerlandje Nederland altijd superblij zijn als een Europese tour van een internationale musical ons land aan doet. TEC Entertainment verwend ons al enige jaren met het naar hier halen van die producties. We kennen al de Jesus Christ Superstar bezoeken aan ons land en ook West Side Story hebben we al eens mogen verwelkomen. Grote producties, al dan niet met bekende namen.
Nu is het de beurt aan We Will Rock You, vanaf 2002 te zien geweest in inmiddels 14 landen. De musical is geschreven door de Britse komediant en auteur Ben Elton in samenwerking met Queenleden Brian May en Roger Taylor. De titel doet al vermoeden dat het gebaseerd is op de hits van de wereldband Queen.
Het verhaal
In het land van digitalisering, een overvloed aan marketing en een niet kritische consument steekt nog een laatste rebel zijn kop boven het maaiveld uit. Galileo Figaro (whats in a name) droomt over teksten die hij niet thuis kan brengen. Ook krijgt Galileo (Giorgio Adamo) de boodschap door dat hij het laatste muziekinstrument op IPlanet moet vinden om de Boheemse klanken van echte muziek niet voor eeuwig te laten verstommen. IPlanet wordt geleid door de Killer Queen (Anastacia) die alle breinen wil digitaliseren zodat zij de macht heeft. Haar legerleider Khashoggi (Stanley Burleson) maakt het Galileo niet makkelijk en arresteert hem. Als hij dan een zielsverwant vindt die met hem mee op zoek gaat is de missie compleet. Hij noemt haar Scaramouche (Arianne Galletti) en zij ontsnappen en gaan op zoek naar de groep die nog uit de tijd van de echte muziek stamt. Die groep vinden ze uiteindelijk en zo ook het verloren laatste instrument, wat uiteraard een gitaar blijkt te zijn.
Cast
Als de show aanvangt, ziet men kort een videoprojectie over waar we zijn (IPlanet). Vanuit de zaal komen ’the GaGa’s’ op met direct dat lekkere nummer ‘Radio GaGa’. Goede sterke opening met mooie strakke dans van het ensemble. Op het podium staat een trap met grote bogen die de gehele show in verschillende samenstellingen de omgeving vormt.
Daarna begint een dialoog en dit blijkt toch een teleurstelling. De eerste dialoog gaat over de gedroomde teksten die (voor ons publiek) allemaal te herkennen zijn als songteksten. Zeker in het begin erg grappig maar dit blijkt wel door het gehele script te zitten dus al vrij snel werd het gelach minder en nam men de woordgrapjes voor lief. Daar komt bij dat de twee hoofdrolspelers van Italiaanse afkomst dusdanig accent hebben dat het moeilijk is om het Engels te verstaan. Het ‘Somebody to love’ zit vocaal wel uitstekend op niveau en ook de live band ondersteunt de vocalisten zeer goed.
Vele changementen worden ondersteunt door een ‘muzikale bumper’ en dit komt niet altijd ten goede aan de doorloop van het verhaal. Maar dan is daar het moment; de opkomst van The Killer Queen in de persoon van wereldster Anastacia. Met een mega raket daalt zij neder en eist direct het podium op door het publiek op te stoken om haar applaus te geven.
Als zij dan ook nog gaat zingen, is het plaatje compleet. De nummers Killer Queen, Under Pressure en It’s a kind of Magic passeren de revue en eigenlijk geldt voor elke nummer hetzelfde; vocaal geweldig, qua staging gebeurt er echter niet veel. Als bij ‘I want it all’ het publiek wordt aangespoord om mee te doen is dat voor de diehard Queenfans natuurlijk heerlijk, je wil ook gewoon meezingen met dit soort nummers. We raken toch even in de war als de gitaristen van de band die op het podium er bij verschijnt, interactie hebben met Galileo… (hij was toch op zoek naar het laatste muziekinstrument?) Het mooiste moment uit de eerste akte is als de groep Bohemian strijders (met o.a. een Jeroen Robben in de rol van Buddy Holly) een ode brengt aan alle muzieklegendes van weleer. De legendarische Club van 27, Elvis en natuurlijk Freddie.
Only fools die young…
De tweede akte is wat uitgestrekt. Scaramouche en Galileo worden (eindelijk) een liefdespaar om een nummer later alweer op te breken en daar twee nummers verder nog ruzie over te maken. Ze blijken zenders bij zich te dragen waardoor Khashoggie iedereen kan oppakken. Britney Spears (een donkere gespierde Kungfu fightende rebel) geeft zijn leven zodat Galileo en Scaramouche kunnen vluchten en uiteindelijk de gitaar weten te vinden. Met deze gitaar wordt de titelsong van de avond ingezet en het publiek komt van zijn stoel. Met een ‘We are the Champions’ wordt het verhaal afgesloten en lijkt de voorstelling afgelopen. Maar natuurlijk kan Bohemian Rapsody niet ontbreken en krijgt het publiek nog een gewaardeerde toegift. Spektakel tijdens dit laatste nummer en zowel op het podium als in de zaal gaat iedereen volledig uit zijn dak.
We kunnen dan ook niet anders dan concluderen dat We Will Rock You zijn bestaansrecht dankt aan de waanzinnige muziek van Queen, en dat een naam als Anastacia, geflankeerd door onze eigen Nederlandse toppers Stanley Burleson en Jeroen Robben voor toch dat beetje ‘Kind of Magic’ zorgt.
We Will Rock You is te zien in grote steden als Amsterdam, Den Haag, Groningen, Breda en Heerlen, maar let op: Anastacia speelt niet overal.
Kijk voor alle informatie op www.tec-entertainment.com
Verslag en foto’s: Mariska Steenbergen
Voorstelling in Breda gezien; 15 feb 2020
Verschrikkelijk. Ja, er zit Queen muziek in, maar dat is ook het enige.
Nog nooit zo’n slechte geluidskwaliteit ervaren in een theater. Alleen al (en eigenlijk vooral) hierom was de voorstelling voor alle geld te duur. Deed voor mij afbreuk aan alles. Thuis zelfs beter geluid.
Over verhaal en acteerwerk ga ik niet zeuren. Dat is al genoeg gebeurd.
Wij zijn vanavond met grote verwachting naar de queen rock you geweest. Wat een slap verhaal en zijn dus ook in de pauze weggegaan. Zeker geen aanrader
Wij zijn gisteren geweest.. en het was gewoon goed.. het verhaal was leuk. Serieus en grappig.. en we hebben er echt van genoten.. anastacia zingt de sterren van de hemel en de 4 andere hoofdrolspelers ook.. wij vonden het echt erg leuk.. muziek was goed.. werd goed gezongen.. sfeer was geweldig.. het was zijn geld meer dan waard..
Het punt is dat The Lion King geregisseerd is door Cornelius Baltus. Een Nederlander, inderdaad, die het gewoon goed kan. Hij regisseert ook We Will Rock You in Rusland,Oostenrijk en pas geleden nog Engeland. Dat waren feesten waarbij de hele zaal overeind komt. Die zitten er dus nog bij het slot, wat je hier niet kan zeggen. Oorzaak: in Nederland moet het weer op een koopje. Een topprijs betalen voor een kaartje en dan naar tweederangs artiesten en derderangs dansers kijken. En dan drie keer raden waar het geld naartoe gaat.
Ik vond het echt vreselijk. Meneer F Mercury zou zijn opgestaan als hij dit zou hebben kunnen horen.
De zang vond ik schreeuwerig, overdreven. Het acteerwerk vond ik onverschillig slecht, geen enkel moment pakte ik het gevoel op. Het leek een groep 8 musical waar iedereen beurtelings zijn tekst oplas in plaats van zich goed in te leven in de rol. Dansen was niet synchroon en niet strak; ze zaten er niet ‘op’…alsof het een van de eerste repetities waren.
Beneden alle peil. Nu ik lees dat mensen eerder weggegaan zijn …snap ik dat wel.
Ik zat op rij 5 dus mijn zicht was goed, daar lag het niet aan.
Jammer dit. Daarnaast bleken wij via toptickets ook haast het dubbele te hebben betaald dan de reguliere kaarten; een waarschuwing voor een volgende keer.
Ook Anastacia viel tegen, haar stem als zangeres is geweldig vind ik maar hier deed ze die rare clowneske musicalstemmetjes….niet doen!
En Stanley Burleson….nou dat moest de ster zijn….ik vond niet dat hij dat waargemaakt heeft. Stem was zuiver maar zeerzeker niet bijzonder. Ook hij pakte me niet met emotie in het verhaal. Dat komt natuurlijk ook omdat het verhaal zelf al flinterdun is.
De band was goed. Gelukkig nog een positief puntje te pakken.
480 euro uitgegeven om met mijn gezin van 4 kinderen(9-16 jaar) zondag 8 december naar de musical “We will rock you” te gaan. Wat een onvoorstelbare tegenvaller; geluidskwaliteit, zangkwaliteiten, storyline, accent zangers allemaal heel erg matig to gewoon erg slecht. Kinderen zwaar teleurgesteld. Was het liefst na de pauze weggegaan maar tegen beter in blijven zitten. Vorig jaar naar Jesus Christ Superstar geweest en dit was het tegenovergestelde: fenomenaal.
Mijn vrouw en ik zijn naar een Try-out voorstelling in Hengelo geweest. Wij vonden het gewoon fantastisch. De band was helemaal top en geluid was fantastisch!! Slechts één minpuntje, de conversatie was geheel in Engelse taal, en daardoor moeilijker te volgen. Maar wij hebben geweldig genoten, vonden het geld dubbel en dwars waard!!!
Vanavond dus weze kijken. Waar moet ik beginnen. Kort gezegd dit is de allerslechtste musical die ik tot nog toe heb gezien. Het acteer werk was ontzettend slecht. Vooral de twee Italiaanse acteurs waren ontzettend slecht. Door hun slechte Engels miste je de nodige grappen. De enige die goed acteerde was de Nederlandse door gewinterde musical acteur Stanley Burlesson. De spannings opbouw ( die voor een musical zo belangrijk is) zakte telkens weg. Na de pauze speelde Anastacia de zaal plat met de nummers fatbottom girs en bite the dust waarna het weer in kakkte. De visuele aspecten en decor verdienen dan weer wel lof. Verder was het geluid niet goed. De band overstemde de zang meerdere keren. Conclusie. Ik vond het leuk om een in AFAS Live te zijn en Anastacia live te horen maar dat is het dan ook. Geen aanrader dus
Helaas niet de show wat ik aan zou raden.
Slecht en af en toe onverstaanbaar Engels, een hoofdrolspeelster die door de combinatie van slecht Engels en een rare soort slis vaak niet te volgen was.
Een hoofdrol speler die ook hoognodig naar een cursus Engels moet. Het decor wat letterlijk los liet, een paar headsets die uitvielen een microfoon die er mee stopte, het verhaal is simpel en eindigt abrupt en totaal onlogisch. De muziek van Queen was er wel, maar werd slecht bezongen.
Er was gelukkig één lichtpunt: Anastacia, goede zang en goede performance. Zonder haar was de gemiddelde basisschool musical net zo goed geweest.
Alles bijelkaar zonde van het geld wat er aan uit is gegeven…
Geweldige musical!
Mooi gezongen en de band was ook super!
Ik zat VIP.
Vocaal zat het wel goed….erg goed gezongen en een top band….anastacia en stanley ook top…verhaal beetje magertjes met lange stukken tekst…waardoor de vaart er af en toe uitging. .zeker niet de beste musical maar erg genoten van de zang……
Misschien waren wij wel met te hoge of verkeerde verwachtingen hier naar toe gegaan.
En toch hebben we een geweldige avond gehad met spektakel en af en toe geweldig gezongen nummers.
Gewoon even wennen en accepteten wat je voorgeschoteld krijgt.
Maar het blijft ook een beetje vreemd om slissende hoofdrolspelers under pesslure te horen zingen.
Dan kun je er beter om lachen dan je er aan te storen
Laatste nummer was overigens geweldig als ook de band.
Zoals gemeld toch een hele leuke voorstelling gehad
Ik was voor mijn verjaardag naar we wil rock you gegaan! Samen met mijn gezin! Dus n pittig prijskaartje! Maar de moeite waard dacht ik! Helaas viel het erg tegen! Het geluid in Afas was erg slecht!!! Het geluid kwam alleen van voren! Jammer! De band en zang was slecht op elkaar afgestemd! De hoofdrol spelers hadden n flink accent en hun zang klonken vaak als hard schreeuwen! Anastasia klonk super, maar ik hoor haar liever zonder rare stemmetjes. We zaten 2de rangs maar zagen weinig!! Heeel erg teleurstellend!!! Ik heb betere musicals gezien en met n beter verhaal!!! De muziek raakt me altijd, maar bij sommige nummers was de zang erg slecht! Freddy zou t vreselijk hebben gevonden!!
Fijn om te lezen dat wij niet de enige waren die het tegen vonden vallen. Erg jammer, we hadden er ons op verheugd. Maar zoals iemand al eerder zei; we hadden continu het idee naar een schoolmusical te kijken. 2e gedeelte vond ik wel íets beter maar ik heb veel betere musicals gezien.
Nee hoor, dit was zonde van ons geld. En dan hadden wij nog 1 van de goedkoopste rangen.
Bij deze willen wij een klacht indienen over het slechte zicht wat wij hebben ervaren gisteravond tijdens We Will Rock You.
We hadden zit plaatsen op rang 1 rij 2, stoel 53 en 55.
Er liepen verschillende keren mensen weg, ook vanwege het slechte zicht en geluid.
Ten eerste vind ik het zonde van mijn geld. De kaartjes waren € 89,25 per stuk.
Dan mag je wel verwachten dat je goed zicht en goed geluid hebt.
Wij hebben dit absoluut niet als positief ervaren.
Vriendelijke groeten
Dank u voor uw reactie. Wij zijn een nieuws site en niet de producent. Dat is Tec Entertainment. Daar kunt u uw klacht kenbaar maken.
Ik hoop dat ik u hiermee voldoende heb geïnformeerd.
Met vriendelijke groeten,
Musicalsites.nl
Wij zaten op het balkon, maar zelfs daar was de muziekmix uitstekend. De band klonk goed en alle koortjes kon je prima verstaan. Anastacia maar zeker ook Stanley waren een fijne toevoeging en we hebben echt een topavond gehad. Klein minpuntje was inderdaad het accent van de hoofdrolspelers waardoor het soms overkwam alsof het slechte acteurs waren, maar dit maakten qua zang meer dan goed. Het was fijn!
Ik heb genoten van de muziek, maar heb werkelijk met kromme tenen het acteer werk gade geslagen. Het onmogelijk zware accent van scaramouche (oost-Europees?!?!) zorgde er voor dat ze gewoon niet te verstaan was! Als je acteurs cast lijkt me de taal beheersen wel een voorwaarde….
Idd zware tegenvaller, na uur weggegaan en waren niet de enige die de zaal verlieten.
Ik ben naar de try out in Hengelo geweest. Het verhaal matig, de zang hield niet over. “Ozzy” sprong met kop en schouder boven de rest uit en de hoofdrolspeler vond ik met name in het begin dramatisch slecht.
De band was daarentegen erg goed.
Anastacia was niet slecht maar ik vind haar als zangeres interessanter als ze haar eigen persoon is en niet een musical vertolker.
Heb ik naar een andere musical zitten kijken? Ik was er met mijn dochter en wij hebben GENOTEN!!!!!!!! Fantastische band (het leek wel of Queen er zelf zat) en wij vonden de stemmen juist héél goed. Ik zou er zo nog een keer heen gaan. En het verhaal? Tja best leuk gedaan, niet diepgravend, maar amusant. Uiteraard is het moeilijk om Freddy Mercury te evenaren, maar wij hebben een super middag gehad,
Ja dat klopt zeker. Band is hartstikke goed.
Echt een heel matige musical. Slap verhaal en echt slecht gezongen. Had gevoel dat ik naar de afscheidsmusical van groep 8 zat te kijken.
Had er meer van verwacht … zeer slechte zangkwaliteiten…Had dag beter kunnen invullen… zeer jammer..kan absoluut niet tippen aan The Lion King..geen aanrader dus !!!!
Ik heb na 40 minuten de zaal verlaten, iets dat ik nooit eerder heb gedaan.
Het was werkelijk niet om aan te horen.
Wat een tegenvaller! De muziek van Queen is natuurlijk geweldig, maar deze uitvoering.. aiii. De zang is beneden peil (zowel Anastacia als de andere leads; alleen ‘Ozzy’ komt met haar zang goed uit de verf). Het verhaal is natuurlijk al flinterdun, maar in combinatie met slechte dialogen en een afschrikwekkend accent (Italianen die overdreven Amerikaans proberen te praten) is het tenenkrommend. Er wordt slim gebruik gemaakt van de centrale draaiende trap op het podium, maar al snel wil je een andere setting. Conclusie: topnummers, maar met deze musical doe je afbreuk aan het fenomeen Queen.
(6 december première AFAS live, Amsterdam)
Anastacia viel tegen qua zang zo ook de andere zangers met uitzondering van “Britney Spears en Scaramouse. De dansers waren totaal niet synchroon aan het dansen en het was duidelijk dat dit niet een Engelse cast was. In London is/ligt de kwaliteit van de zangers en dansers op een veel hoger level! De preformance die men gaf in Afas Amsterdam was beneden alle peil! Beslist geen aanrader.