De vierdejaars studenten van de Frank Sanders Akademie speelden deze week hun voorstelling ‘Huis Houden’. Een klucht in een klucht in twee aktes.

Bij binnenkomst in studio 4 is een tribune gebouwd voor het toneel maar ook erachter. Als toeschouwer word ik dan al nieuwsgierig. De cast had echter besloten voor aanvang een nummer te brengen op het binnenplein van Het Sieraad.

De eerste akte gaat over een moeizame repetitie met castleden die allemaal hun eigen rugzak bij zich hebben en allemaal hun eigen emoties en hun eigen kwaliteiten. Het stuk is als het ware een klucht in een klucht. Het stuk is razendsnel maar tijdens de repetitie is daar weinig van te merken. De regisseur moet alle zeilen bijzetten om de repetitie door te voeren en af te ronden die meteen ook het einde van de eerste akte betekent.

In het stuk zelf gebeurt ook van alles. Er is een huishoudster die op het grote huis past van een rijk man, de makelaar neemt zijn vriendin mee naar het huis voor seks maar daar komt weinig van terecht omdat de huishoudster steeds roet in het eten gooit. Dan is daar ook nog de huiseigenaar met zijn vrouw die de belastingdienst proberen te ontduiken en doet of hij in het buitenland is, er arabieren het huis willen kopen en dan is er ook nog een inbreker. In de war?

In de tweede akte zit het publiek backstage. Dan blijken de onderlinge verhoudingen op scherp te staan, er personen zijn die elkaar zelfs dreigen de hersens in te slaan met een kleine bijl en alsof dat nog niet genoeg is, ziet de regisseur het verschil niet tussen de scriptgirl en de techniekgirl. Of is deze vrouw een en dezelfde persoon? Daardoor gaat er op het toneel een en ander fout. De snelheid waarmee gespeeld wordt, is enorm maar de studenten slagen er in van alles te laten gebeuren waardoor je ogen te kort komt.

In deze klucht loopt alles door elkaar en is de humor niet van de lucht. De eerste akte wordt gebruikt om het stuk te zetten en in de tweede akte gaat de rem ervanaf en gaat er achter en voor de schermen van alles fout en gaat het ineens bliksemsnel.

Deze cast heeft duidelijk hard gewerkt aan dit stuk waarin niet gedanst of gezongen werd maar alleen maar geacteerd waarbij juist met komische stukken timing heel belangrijk is.

Spelers: Ilja de Boer, Isa Gommers, Caitlin Hullegien, Marie-Annet Kuipers, Ashanti Lavooij, Sarah Mok, Rafaël Ravenswaaij en Merel Vrijhof.

Regie: Arent-Jan Linde