In Theater aan de Schie kregen we vanmiddag een tipje van de sluier bij Evita. Momenteel zit men in de montageperiode en morgen is de eerste try-out. Bij binnenkomst zit het ensemble al op het toneel. Als de persvoorlichter aan het Argentijnse volk bekend maakt dat Eva Peron is overleden, krijgen wij het openingsnummer Requim voor Evita te zien. Van daaruit kijkt men terug op haar intrigerende leven.
Voor De Graaf en Cornelissen is Evita de grootste productie in de afgelopen 16 jaar. Volgens Hans Cornelissen wordt tijdens de montage gekookt en worden alle kruiden in de pan gegooid en bij elkaar gevoegd om te komen tot hetgeen zij voor ogen hebben. Geen makkelijke weg, maar men is heel hoopvol en blij.
Ambities
Evita past naadloos in de plannen en ambities die De Graaf en Cornelissen hebben. Evita staat al heel lang op het verlanglijstje van de producent. Eva Peron werkt zich vanuit de sloppenwijken eerst op tot tweederangs actrice en vervolgens tot presidentsvrouw. Ze was zowel geliefd als gehaat. Van Andrew Lloyd Webber kreeg men toestemming om een non-replica te maken. Het wordt dus geen kopie van eerdere versies, maar vooral in de vormgeving, choreografie, lichtplan en staging wordt een eigen stempel gedrukt. Iets wat al duidelijk te zien was tijdens de preview.
Evita
Het is mei 1978 als Evita voor het eerst in première gaat. Er zijn in de afgelopen 40 jaar vele versies geweest. Paul van Ewijk vindt het een voorrecht om deze eigentijdse versie van Evita te maken. Vrouwen laten tegenwoordig hun stem meer dan ooit horen. Met die vrouwelijke kracht gaat men een nieuwe moderne versie maken. De aankleding straalt nieuw elan uit.
Tijdens ‘Ik ben uitzonderlijk goed voor u’ ontmoet Eva Duarte Juan Peron. De hooggeplaatste Argentijnen moeten niets van haar hebben, maar zij heeft een visioen dat ze de minder bedeelden in de samenleving hoger op kan tillen, Ze komt zelf van een plattelandsdorpje en zij wil dat de mensen die nooit gehoord worden nu wel gehoord worden. Zij droomt van een Nieuw Argentinië. Een Argentinië dat de stem van Peron moet laten horen. Het stuit op heel veel verzet maar uiteindelijk zal het Peron aan de macht brengen.
De preview werd afgesloten met Een nieuw Argentinië. Yoran de Bobt vertelde na afloop dat hij blij was dat er gekozen was voor deze drie nummers en dat men niet gelijk alles weg gaf. Ik vond echter dat deze preview veelbelovend was en kijk uit naar de hele voorstelling.
Kijk voor meer informatie op https://www.degraafencornelissen.nl/voorstelling/evita-de-musical
Voor de fotoreportage van Peggy de Haan klikt u hier.
De videoreportage met korte fragmenten en interviews van Patrick van Dorpel volgt later
Nieuwsgierig geworden naar de voorstelling? Musicalsites heeft een prijsvraag waarbij je twee vrijkaarten kunt winnen. Kijk hier voor meer informatie.