fbpx

Tick… Tick… Dertig-plus en de top bereikt… BOOM!

Tick… Tick… Dertig-plus en de top bereikt… BOOM!

Save the best for last, daar lijkt gloednieuwe producent Bastiaan Roeters voor te zijn gegaan na zijn debuut. “Tick, Tick, Boom!” ging op 9 maart 2014 in première als een van de laatste producties dit seizoen. En we sluiten dit – hoe toepasselijk met deze titel – met een knal af. Tick, Tick, Boom is gedurfd, vernieuwend en voegt heel veel toe aan het musicallandschap in Nederland. Een niet voor de hand liggende maar gouden zet.

Tick, Tick, Boom vertelt het verhaal van Jonathan, bijna 30 en nog altijd ‘veelbelovend’. Deze rol wordt neergezet door John Vooijs. De zanger, die deze rol combineert met alternate Tarzan in Stuttgart, is ijzersterk in het verhalend zingen van de songs in deze voorstelling. Het ruige rockrandje aan zijn stem is ideaal voor de songs.
Aan Renée van Wegberg de eer Jonathans vriendin Suzan neer te zetten. Dat ze een krachtige stem heeft wist het Nederlands publiek al, dat ze daarnaast goed is in het neerzetten van typetjes was een zeer aangename verrassing. Vooral haar op Estelle, de manager van Joey in de sitcom Friends, geïnspireerde Rosa, de manager van Jonathan, en haar rol als leidinggevende in het bedrijf waar Michael (een niet te evenaren prestatie van Sander van Voorst tot Voorst) is een schot in de roos. Sander mag – naast Tresore Producties zelf – een grote belofte in de theaters worden genoemd. Een krachtige stem, zeer overtuigend spel en net als Renée van Wegberg een ster in het neerzetten van types. Jonathan is zo druk bezig met de workshop rondom zijn “Superbia” dat hij Suzan en Michael af en toe te veel opzij zet, met alle gevolgen van dien. Vooral het spel van Sander van Voorst tot Voorst raakt je diep. Dat één van de showstoppers uit deze productie, “Kom bij je zinnen”, door één van Renées types Karessa wordt gezongen is misschien spijtig voor het waanzinnige karakter van Suzan dat zij neerzet, of… is het wel Karessa die zingt?

Tick Tick Boom Gaby 1

Al met al genoeg verhaallijnen binnen de grote verhaallijn om anderhalf uur non-stop te entertainen en te raken. Naast de acteurs (en het orkest, die op elke mogelijke wijze worden ingezet. Verrassend en enorm amusant! Complimenten aan de vierkoppige band, die moeiteloos overschakelen in verschillende muziekstijlen) is dit te danken aan onder andere Koen van Dijk, vertaler en regisseur van het stuk, die het stuk moderniseerde en meer van deze tijd maakte. Wat een feest moet het voor hem zijn geweest dat Jonathan Larson zo geïnspireerd werd door Stephen Sondheim (die op zijn beurt het werk van Larson aanprees aan producenten) en een aantal keer duidelijk naar hem verwijst in Tick, Tick, Boom. Vooral Sunday in the park with George wordt in de eettent waar de ‘Jonathan’ in dit stuk bijverdiende erg mooi neergezet. Het was een goede zet het stuk meer naar het ‘nu’ te verplaatsen, inleven en meegaan met de drie karakters, die zo goed bij elkaar passen en toch zo verschillend zijn, gaat moeiteloos.
Ook complimenten voor de sterke vertaling. Het zijn niet de rijmschema’s waaraan we gewend zijn, maar alles in deze voorstelling klopt. En complimenten voor Vooijs en Van Wegberg om tongbreker “Therapie” duidelijk woord-voor-woord verstaanbaar de zaal in te laten gaan.

Tick Tick Boom Gaby 21

Jonathan Larson heeft aan een aantal musicals gewerkt, slechts twee ervan (naast Tick, Tick, Boom is Larson de maker van Rent) zijn in productie gegaan. Een leuk feitje is dat hij ‘Superbia’, de musical die het hoofdpersonage in de semi-autobiografische productie Tick, Tick, Boom schrijft, écht geschreven heeft. Het stuk was gebaseerd op George Orwells “1984” (inderdaad, net als het verhaal van We Will Rock You), alleen gaf deze geen toestemming hier een bewerking van te maken. Als reactie op deze afwijzing schreef Larson Tick, Tick, Boom, een productie waar het Nederlands publiek de komende twee maanden in diverse theaters in Nederland mag genieten. De Nederlandse productie is een waardige hommage aan de componist die helaas op 35-jarige leeftijd overleed aan het syndroom van Marfan.
Tresore producties wenst zich te richten op het produceren van kleinschalige muziektheatervoorstellingen, die eigentijds zijn en gericht op inhoud en kwaliteit. Hierin zijn ze méér dan geslaagd. Kortom, wij verheugen ons op meer juweeltjes uit de koker van dit creatieve team.

Verslag en foto’s: Gaby Lejeune
Foto’s: Nicole van den Berg

Klik hier voor de fotoreportage.
Kijk voor meer informatie op http://www.tresore.nl

Lees ook: Musical Tick Tick Boom “rocks” met video

2018-02-22T21:30:10+00:0010/03/2014 8:44|

Leave A Comment