Op 07-10-2019 ging in het Isala theater te Capelle a/d IJssel alweer de 29ste editie van The Magic of Jeans in première. Een geheel nieuwe cast onder leiding van regisseur en choreograaf Ivo Chundro (die hier ook de vorige editie van The Magic of Jeans voor verantwoordelijk was) brachten The All Singing & Dancing Extravaganza: ‘Heartbeat’.

De “heartbeat” van zowel het publiek als de artiesten schoot al direct omhoog toen op zeer energieke wijze de eerste tonen van het intro van the Greatest Showman ten gehore werden gebracht en deze overliepen in het nummer ‘Arcade’ van Duncan Lawrence. De toon was gezet! De cast brengt alle nummers en de sterke choreo’s met een tomeloze energie. Het plezier en de passie voor het vak spatten van het podium af.

Waar de afgelopen jaren met enige regelmaat kritiek kwam op de individuele vocale prestaties van de artiesten is hier dit jaar weinig op aan te merken. Met name de dames ( Amanda Simons, Lize van der Laan, Melany Bhola en Liesanne van Dongen)  laten horen dat zij over een prachtig stemgeluid en sterke technische kwaliteiten beschikken. Hierdoor blijven de blokken gevuld met nummers van muzikale grootheden zoals Adele en Elton John stevig overeind.

Het Franstalige blok in de eerste akte is in vergelijking met de andere blokken aan de lange kant. Het bevat enkele absolute hoogtepunten zoals de prachtige uitvoering van het nummer ‘Je suis Malade’, maar ook enkele van de minst sterke momenten van de avond.

Alhoewel de artiesten het publiek proberen op te zwepen en mee proberen te krijgen, lukt dit niet echt. Pas in het allerlaatste blok van de eerste akte, wanneer het nummer ‘Leef!’ van André Hazes jr. ten gehore wordt gebracht komt er een echte respons vanuit de zaal. Het publiek gaat dan ook enthousiast de pauze in.

De tweede akte start met het nummer ‘California Dreamin’’ waarin opnieuw de vocale capaciteiten van de dames opvallen. Niet alleen zijn zij stuk voor stuk sterke solisten, maar ook kleuren hun stemmen prachtig bij elkaar. Na de pauze is het stuk veel losser dan voor de pauze. Niet elk nummer wordt gebracht op een sterke choreo, maar bijvoorbeeld ook in een setting die meer doet denken aan een jamsessie. Een mooi moment in de voorstelling is wanneer het nummer ‘Jolene’ ten gehore wordt gebracht en alle bandleden zich bij de solisten voegen, wat een intieme setting creëert. Ook een stukje humor rondom ‘Cotton eyed Joe’ past hierdoor goed in de tweede akte.

Tegen het einde wordt het publiek gesommeerd op te staan en alhoewel hier gehoor aan wordt gegevens blijft de energie van het publiek laag, dit ondanks de inspanningen van de cast die tot aan het einde alles blijft geven.

Een laatste puntje van kritiek heeft betrekking op het eind van de voorstelling. Wanneer tijdens een blokje met nummers van Ruth Jacott de laatste noten van het nummer ‘hartslag’ hebben geklonken, geeft de zaal de cast een staande ovatie. Het lijkt het einde van de voorstelling, maar na een korte stilte wordt een ander nummer ingezet en is de verwarring in het publiek merkbaar. Wanneer vervolgens wordt aangegeven dat het einde van de voorstelling in zicht is en er nog 1 nummer, ‘one last time’ zal worden gespeeld, maar er vervolgens weer een mix van diverse nummers wordt gebracht is opnieuw vertwijfeling merkbaar.  Toen er na het slotapplaus werd gezegd dat er nog een toegift kwam werden er dan ook enkele grapjes gemaakt in de zaal.

Al met al kan gesteld worden dat een avondje The Magic of Jeans – “Heartbeat” garant staat voor een heerlijke muzikale avond uit. De energie is hoog en de inzet groot. De voor aangekondigde All Singing & Dancing Extravaganza voor jong en oud wordt waargemaakt.

De choreografieën welke worden gebracht zijn van een hoog niveau en alhoewel de dames over soepele heupen en sexy moves beschikken zijn het de mannen (Guus Boswinkel, Victor Marinus, Falou Kassé, Quincy Sedney) die op dit gebied de show stelen.  

De kwaliteit van de muzikale arrangementen is van wisselend niveau. Sommige nummers zijn verwerkt in briljante mesh-ups of lopen prachtig in elkaar over. De mesh-up tussen “ voulez vous coucher avec moi ce soir” van Labelle en het nummer “Voulez vous” van Abba is hier een voorbeeld van. Op andere momenten verlopende de overgangen minder soepel en worden nummers te abrupt afgebroken.

De diverse gedragen outfits zijn excentriek. Soms lijkt het alsof de artiesten binnen 10 seconden zijn gekleed door een blinde stylist met een voorliefde voor vintage, maar het werkt! Door een kleur, thema of bepaalde stof in een ieders outfit terug te laten komen ontstaat een bont schouwspel zonder dat de cohesie verloren gaat.  De outfits passen bij de gebrachte blokken en de energie van de voorstelling.

The Magic of Jeans – “Heartbeat” brengt een grote diversiteit aan stijlen en maakt zo dat er voor een ieder wel iets tussen zit dat zijn/haar muzikale hart sneller doet kloppen!

Verslag: Ilse van Vliet
Foto’s: Peggy de Haan