Onder regie van Lieke van den Broek wordt deze “Noorderkwartier” geproduceerd in samenwerking met Leroy Jory, May-Lynn Tsiang, Laura Jansen en Ralph Koopman, vierdejaars studenten die eveneens de cast vormen. Met nog een kleine stap van het werkveld verwijderd tonen deze studenten met deze exclusieve voorstelling aan klaar te zijn voor het culturele ondernemerschap dat van artiesten verwacht wordt.

Het laatste stuk van hun studie kozen zij voor dit traject waarbij ze alle taken moesten vervullen van productieleider tot marketingmedewerker tot regieassistent. Het resultaat is er een om in te lijsten.

Schrijver Alex van Warmerdam staat vooral bekend om zijn absurdistische films en toneelstukken, waarin rake observaties en typeringen van mensen worden gecombineerd met een geheel eigen humor. In ‘Het Noorderkwartier is dit niet anders. Faas, een man van 45 jaar oud, zit thuis gevangen. Van zijn ouders mag hij niet naar buiten, want hij heeft een raam dat uitkijkt op een straat met 23 ramen – dat vinden ze wel genoeg.

noorderkwartier-8

Een boek lezen mag hij evenmin. Dat zou hem maar op gedachten brengen. En gedachten leiden nergens toe. Zijn vader geeft hem bij uitzondering een woordenboek maar om te voorkomen dat hij te veel denkt heeft de vader van Faas de meeste woorden doorgestreept.

Doordat zijn ouders hem zo weinig vertellen, komt het pas heel laat in de man op dat er meer is in de wereld dan 23 ramen. Maar dat hij onwetend is, wil niet zeggen dat hij zielig is. Of geen heimelijke ambities koestert. Faas wil schilder worden, kunstschilder.

Faas gaat zelfs zover dat hij zijn ideaal probeert te verwezenlijken. Maar zijn ouders werken hem tegen. Schilders brengen troost, en ze hebben hem niet op de wereld gezet om troost te brengen, vinden ze.

Zich aan het gezag van zijn ouders onttrekken is niet eenvoudig. Op een van de schaarse momenten dat hij het verbaal lijkt te gaan winnen van zijn vader, pakt die een dubbelloops geweer en legt zijn zoon hiermee het zwijgen op.

Als Faas inmiddels 49 is en zich naar buiten heeft geworsteld, wordt hij genadeloos op de proef gesteld. Of het doodschieten van zijn vader echt bevrijding oplevert, is dan de vraag.

Het toneelstuk volgt op een humoristische en tragische wijze Faas in zijn ontwikkeling en zijn strijd om de vrijheid, die langzaam escaleert. Een exclusieve voorstelling gespeeld door vier aanstormende talenten van de Dutch Academy of Performing Arts.

noorderkwartier-12

Stukken van Alex van Warmerdam zijn niet eenvoudig te spelen door het gebruik van absurde humor en de wijze waarop hij als het ware de scene weet te schilderen. De Vader wordt gespeeld Ralph Koopman, zoon Faas door Leroy Jory, de moeder door Laura Jansen en de kunstschilder door May-Lynn Tsiang. Het toneelstuk wordt voorzien van ouderwetse Nederlandse nummers zoals bijvoorbeeld “Laat me alleen” door Rita Hoving en “Zachtjes tikt de regen op het zolderraam. De hoofdlijn wordt echter niet uit het oog verloren. Het resultaat is een humoristische voorstelling die verrast en tevens boeit en de aandacht weet vast te houden.

De fotoreportage vind je hier.