fbpx

Spectaculaire RENT zorgt voor vuurwerk in M-Lab!

Spectaculaire RENT zorgt voor vuurwerk in M-Lab!

In 1996 ging Jonathan Larsons rockmusical RENT in première op Broadway, dat het een enorm succes zou worden, heeft hij nooit geweten omdat hij overleed na de generale repetitie. Nu, pakweg 20 jaar later, brengt M-Lab de musical met een twist, een jonge cast van toekomstige musicalsterren en weer is het een succes. Alle speeldata zijn uitverkocht, een tour of reprise lijkt onvermijdelijk…

Gebaseerd op Puccini’s opera La Boheme vertelt RENT het verhaal van een groep jonge kunstenaars in een tijd waarin het Hiv-virus nog een doodvonnis betekende. Geconfronteerd met armoede, creativiteit, relaties, verslaving en verlies, proberen ze ieder op eigen wijze de essentie van het leven te vatten in beeld, woorden en muziek. Waar de originele musical zich concentreerde op de vriendschap tussen Mark en Roger en je via hen het verhaal inglijdt, kiest regisseur Daniel Cohen voor een raamvertelling waarin de oude Mark anno nu terugkijkt op dat bijzondere jaar uit zijn leven, als een soort verteller gaat hij terug in de tijd tot hij uiteindelijk steeds meer meegezogen wordt in zijn herinneringen.

Het publiek zit in deze versie aan twee kanten en het podium bevindt zich in het midden, de acteurs lopen, springen en dansen er op, omheen en langs en daardoor zijn ze bijna de hele tijd heel dichtbij. Dat maakt deze voorstelling nog intenser, naast dat de thema’s heftig zijn zit je er nu ook nog eens midden in, een mooie toevoeging. Daarnaast zorgt het lichtontwerp ervoor dat scenes regelmatig wat intiemer worden terwijl je het volgende moment het publiek tegenover je ziet zitten.

Rent premiere-5

De cast in deze musical is gevuld met nieuw talent en al wat bekendere namen. Li-Tong Hsu bijvoorbeeld kennen we van Miss Saigon en misschien ook van Here Lies Love in Londen. Dat ze kan zingen mag duidelijk zijn, wat heeft deze vrouw een prachtige stem, en in deze musical krijgt ze als stripteasedanseres Mimi alle ruimte, naast de hoge noten in Seasons of Love pakt ze uit met het prachtige uit vannacht. Ook op spelgebied neemt Li-Tong het publiek makkelijk mee. Vocaal vuurwerk is er ook volop vanuit Jeske van de Staak, naast dat ze flinke uithalen heeft, is ze op een hele natuurlijke manier aanwezig op het podium, staat ze er dan wil je naar haar kijken, ze geeft haar personage Joanne, die normaal wat streng kan zijn, een mooie extra laag mee. Deze rol is voor haar persoonlijk veelbelovend.

De mannen zijn in deze voorstelling ook heel goed vertegenwoordigt, of hij als man of vrouw telt mag je zelf bepalen, dat hij in beide verschijningen overtuigend is moge duidelijk zijn, en dan heb ik het over Mitch Wolterink, als travestiet Angel. In haar opening Today for you maakt Mitch duidelijk dat hij een blijvertje is in musicalland, wat een energie, wat een uitstraling en wat een sterke stem! Iemand van wie we wel wat gewend zijn, is Ruud van Overdijk, als HIV geïnfecteerde Roger heeft hij niet veel tijd meer. Roger wordt hier somber van en blijft het liefst thuis, later gaat hij, dankzij Mimi, wel naar buiten. Ruud laat heel veel facetten van de rol zien, van gekwelde muzikant, tot minnaar, en daardoor kun je heel goed mee met zijn personage. Als Ruud zingt is het genieten geblazen en gelukkig komt dat vaak voor. Maarten Smeele speelt de jonge Mark en zet een personage neer dat vooral aan de rand van de actie beweegt, met zijn camera legt hij de gebeurtenissen vast en geeft hij een kader. Tijdens het nummer What you own zat ik echt even te genieten van zijn stem, zo’n moment waarvan je vindt dat het wel voor eeuwig mag duren.

Rent premiere-6

De cast is dus dik in orde, de vorm maakt de musical nog intenser en de muziek is prachtig. Is er dan geen enkele kritiek hoor ik je denken? Jawel, de eerdergenoemde raamvertelling brengt een twist aan de voorstelling, de vraag die je je kunt stellen is of het nodig was geweest, soms haalde het de vaart uit de voorstelling en leken de toegevoegde elementen overbodig. Daarnaast speelt de voorstelling eind jaren negentig en dat zie je terug in het decor, de taal en de thematiek. Waarom de regisseur er dan dus voor koos om ipads en smartphones in 1 scene toe te voegen is mij een raadsel, waren dit de acteurs anno 2015 of toch de personages? Verwarrend. Daarnaast was de tijd ook qua kostuums niet helemaal consequent doorgevoerd. Tot slot voelde de eerste akte in verhouding tot de tweede akte lang aan. Kleine puntjes, misschien is het smaak, misschien is het een nieuwe versie willen brengen, wat mij betreft is RENT een klassieker en deze versie van M-Lab doet het succes zeker eer aan.

Als dit de nieuwe koers van M-Lab is, en daar lijkt het op, dan wil ik er heel graag nog veel meer van zien!

Verslag, video en interviews: Nicky Ebbeng

Foto’s Peggy de Haan

Voor de fotoreportage klikt u hier.

Lees ook: RENT in M-Lab: Een bruisende start!

Meer musicalnieuws en meteen op de hoogte via Twitter? Volg ons op Twitter en klik hier.

Meer musicalnieuws en meteen op de hoogte via Facebook ? Like ons op facebook en klik hier.

2018-02-22T21:31:23+00:0015/02/2015 10:57|

Leave A Comment