Aangekondigd als cabaret, musical en comedy in één voorstelling. Dat is wat Showponies is volgens de producent. Revue zoals we die kennen van grootmeester Andre van Duin maar dan op zijn Alex Klaasens; sneller, vrijzinniger en op het scherpst van de snede. Dit alles samen met o.a. Freek Bartels, Daniel Cornelissen en Jip Smit.
Showponies
Afgelopen maandag ging Showponies in première in een bomvol DeLaMar theater in Amsterdam. En dat het een gevarieerde avond zou worden bleek al uit het toegestroomde publiek. Van musicalbekenden zoals Rene van Kooten, Robbert van den Bergh en Annick Boer tot aan de cast van de luizenmoeder met o.a. Ilse Warringa en Maaike Martens tot aan wereldsterren als Carice van Houten en haar man Guy Pierce.
In de eerste akte zien we vooral veel diverse ietwat fragmentarische scenes die vooral het schrijftalent van Alex etaleren. Sketches, liedjes en een allesbehalve traditioneel revuenummer wisselen elkaar af en zo ook de typetjes van en door Alex. We zien kleine dialogen maar ook een zeer moderne versie van Sneeuwwitje, inclusief een dwerg met ‘asdwerger’ en een transgender Sneeuwwitje, met direct daarna een duet met Freek over ‘Our childrens’ childrens children’. Voor Alex waanzinnig om te maken. ‘Het was vooral veel en from scratch maar met alle vertrouwen van de producent die zei dat ik echt mocht maken wat ik zelf wilde en de mensen zoeken die ik echt wilde hebben, een warm bad.’
Die mensen vormen een cast die dan ook niet de minste namen bevat. Freek Bartels bijvoorbeeld die een naar eigen zeggen ‘relaxed proces’ heeft doorlopen. ‘Maar dat komt ook omdat Alex heel goed wist wat hij wilde maken. En ik ben het gewoon heel erg eens met de smaak van Alex, dat is dan ook heel lekker werken.’
Tijdens de voorstelling zien of beter gezegd horen we Freek zoals we het zo graag hebben; fantastisch zingend, heerlijk dansend en als de ideale schoonzoon. Althans voor de moeder van Alex dan, die vanuit de zaal appte dat ze die combi wel zag zitten.
Als na de pauze het publiek weer de zaal in loopt is het decor volledig omgebouwd naar een dakterras in New York City. En hoe anders is de tweede akte vergeleken bij de eerste. Alex blijft de gehele tweede akte in hetzelfde karakter, een dragqueen die een ode brengt aan haar grote voorbeelden.
We zien en horen een wat serieuzere toon, wat rustigere liedjes en nét als je zou gaan willen denken, waar is de rest van de cast nu gebleven, komt Jip Smit op en spreekt uit wat iedereen denkt. Jip, houdt een betoog tegen Alex waarin zij hem dwingt tot zelfreflectie en dat hij zich verschuilt achter het typetjes spelen en dan vooral ook als vrouw. Jip vindt dit ook de spannendste en engste scene verteld ze ons. Ik speel daar toch een soort van eigen versie van mijzelf en dat is dan ook het engst. Jip speelt ook ontelbaar veel typetjes en dat doet ze op een zeer ontluikende manier.
Cast
Nu weet iedereen dat geen ‘Andre van Duin’ zonder ‘Frans van Dusschoten’ kan en wat ons betreft is Daniel Cornelissen echt dé aangever voor Alex. De chemie tussen die twee is zo natuurlijk en bij voorbaat al komisch dat een blik van Daniel met een droge opmerking al genoeg is voor Alex om hem in te koppen. Dat beloofd nog wat voor later in de tour als men is ingespeeld en Alex het vast niet laten kan om te gaan improviseren.
Een fantastische cast, in een zeer sterk script, omhuld met mooi decor, kostuums en dans. Voor elk genre liefhebber is er wat te halen dus wij vermoeden dat die zalen bomvol zullen zijn. En onder het goedkeurend oog van de grootmeester himself, kunnen we gerust zeggen dat de revue herrezen is met dank en eer aan Alex Klaasen.
De lijst met speeldata vindt je op www.kemnasenf.nl
Klik hier voor de fotoreportage
Verslag: Mariska Steenbergen
Foto’s” Wilma van der Werf