Terwijl de glitterregen van het Prideweekend nog wat nadruppelt ging in Amsterdam ‘Rozettes 4ever’ in première. Het fenomeen ‘Rozettes’ dateert al uit 2014 waar lady Felice (aka Frank Sanders) haar eerste succes had met Sander Vissers, Wesley de Ridder en Ruben Kuppens aan haar zijde als de Rozettes.
Na ook in 2014, 2015 en 2016 groot succes geboekt te hebben is het dit keer aan Wesley de Ridder (Ashley Knight) en nieuwkomers Mitch Wolterink (Bouncy) en Samir Hassan (Miss Matchy Rose) om te shinen naast de ‘mother of drags’ lady Felice, hoewel Frank merendeel te zien is als Felix.
De dragwereld is populairder dan ooit, mede dankzij tv-programma’s als Ru Pauls Dragrace waarin verschillende drag queens onderling strijden voor de kroon. Ook musicals als Everybodys talking about Jamie en Kinky Boots verleggen de kunst van drag naar meer mainstream publiek. Tussen de scenes (met teksten van Allard Blom) worden dan ook nummers uit ‘de nieuwe dragwereld’ gebracht. Het ‘You’re a work of art’ uit Jamie is dan ook een welkome afleiding tussen de ‘hollandse medley’ en de wat gedateerde, doch niet minder iconische dragnummers als ‘Hey big spender’ en ‘Rio’.
Prachtig is het duet ‘mag ik dan bij jou’ tussen Wesley en Frank en de finaleklapper ‘This is me’ blijft natuurlijk een geweldige uitsmijter.
Paul van Ewijk nam de regie voor zijn rekening en de locatie is dit keer het Betty Asfalt Complex in Amsterdam. Dit theater is onlangs door de gemeente opgekocht om dit cultureel kroonjuweeltje te beschermen tegen investeerders of pandjesjagers en de bestemming als theater te waarborgen.
Rozettes 4ever
Ashley Knight opent in hartje Amsterdam haar eigen club: de Knight Club. Ze begeleidt voor die opening het jonge talent Bouncy. Maar dan staat Felix (Frank Sanders) voor de deur: De vroegere mentor van Ashley. Felix heeft zijn club op Ibiza even in de steek gelaten om een verschijning te maken tijdens de opening van de Knight Club. En hij heeft de jonge Alex (Samir) meegenomen. Maar zit Ashley nog wel te wachten op de goede raad van Felix? En zit Ashley tijdens de opening wel te wachten op Felix’ alter ego, Lady Felice? The Rozettes 4 Ever is een confrontatie tussen jong en oud, tussen toen en nu, tussen kunst en vermaak. Maar bovenal is dit vierde deel van The Rozettes sage een weerzien met onweerstaanbare types als Lady Felice en Ashley Knight en een tussenkennismaking met spannend, nieuw talent. We herkennen ‘Allard Blom’-humor in de teksten, vooral de verwijzingen en komische, ietwat cynische sneren, perfect getimed door Wesley overigens.
Het podium bestaat slechts uit een aantal verhuisdozen en een piano met daaraan Guus van Wolde, de pianist die alle nummers tijdens de voorstelling begeleidt. Dit keer gaat de aandacht (en kracht) wat meer vanuit de jongere generatie waarbij je ziet dat Wesley (eigenlijk Wilbert geheten) en Ashley verweven zijn tot 1. ‘Maar je dragvorm leer je ook niet aan, die ontdek je in jezelf’, aldus het goede advies aan beginnend Dragqueen Misty. Samir zie je als Misty, later Miss Matchy uitgroeien tot een ster, ready to shine. De Spangasacteur is nieuwkomer in musicalland maar heeft een mooie zangstem en (we zullen geen spoiler geven) zijn coming out naar Bouncy is gewoon vertederend.
Mitch is als extravagante Bouncy echt een type dat bij hem past. Vol energie en ook als (hogere) zangstem broodnodig in de samenzang. Alleen al voor het bewegen, zelfs dansen, in zijn outfit verdient hij alle complimenten.
Met Bouncy laat men zien dat er duidelijk een nieuwe generatie DragQueens is opgestaan al dan niet ter afkeuring van de ‘wat oudere’ garde.
En dat legt dan ook precies de lading op het moment dat Lady Felice ten tonele verschijnt. ‘Een kunstvorm’ vindt ze zelf en dat klopt ook wel. In een prachtig gewaad van Jan Aarntzen schuifelt ze over het podium, met groot grandeur.
Niks flitsend, niks snelle danspasjes, maar met de elegantie zoals een dame hoort te zijn. Ineens beseffen we ook dat Frank Sanders een icoon is op dit gebied binnen Nederland en dat we dankbaar zijn deze grootheid nog te mogen zien in ‘zijn’ creatie; Lady Felice. De boodschap die zij met het nummer Both Sides Now (uit Priscilla Queen of the dessert) brengt is dan ook dat men trouw moet blijven aan zichzelf en je nooit weet wat de morgen brengt.
Laten we hopen, dat dit soort pareltjes blijven bestaan, en dat niet alleen de Rozettes 4ever zijn maar ook de Bouncy’s, de Ashleys en alle andere kunstvormen die nog komen gaan.
Rozettes 4ever is slechts tot 1 september te zien dus pak je kans, nu het kan!
Kijk voor kaarten op www.bettyasfaltcomplex.nl
Lees ook:
The Rozettes zijn terug!
Verslag en foto’s: Mariska Steenbergen