Preview MISERY – een ‘feel bad’ musical

Preview MISERY – een ‘feel bad’ musical

Van 7 t/m 31 augustus zal het zinderen in de Openbare Bibliotheek Amsterdam, want dan zal in het Theater van ‘t Woord de muzikale thriller Misery – een ‘feel bad’ musical te zien zijn. Theatermaker Florus van Rooijen bewerkte de beroemde thriller van Stephen King tot een spannende twee uur durende muziektheatervoorstelling. Vandaag was er een speciale Stephen King-dag georganiseerd in de Melkweg, Amsterdam door uitgeverij Luitingh Sijthof ter gelegenheid van de wereldpremière van het nieuwste boek van Stephen King Mercedes. Ook Moker! Theaterproducties was uitgenodigd voor dit evenement en gaf een veelbelovend voorproefje uit de musical die ons nieuwsgierig maakte naar de gehele voorstelling.

Cast

Deze cast bestaat uit oudgedienden Sander de Heer en Marjolein Algera, die de rollen van respectievelijk Paul Sheldon en Annie Wilkes al vertolkten in de showcaseproductie in 2010 en nieuwkomers Tara Hetharia en Buddy Vedder. Sander de Heer is bij het grote publiek vooral bekend van ONM en Vrienden voor het Leven, maar ook in het theater heeft hij zijn sporen ruimschoots verdiend. Zo was hij te zien diverse voorstellingen van Het Thrillertheater en in de musical Lover of Loser.
Marjolein Algera is bij het musicalpubliek vooral bekend door haar rol van Mdm. Thénardier in Les Misérables (waarvoor ze genomineerd werd voor een John Kraaijkamp Musical Award), ook speelde ze een rol in Wordt u al geholpen? en schitterde ze in vele producties naast John van Eerd.
Tara Hetharia heeft ondanks haar jonge leeftijd al een aardig musical CV opgebouwd. Zo speelde zij in Les Misérables de jonge Cosette en in de Lion King de jonge Nala. Zij zal de rol van Misery Chestain vertolken.
Buddy Vedder studeert komende maand af aan de Frank Sanders Akademie en is komend seizoen onder andere te zien in Heerlijk Duurt Het Langst. Buddy zal te zien in de dubbelrol van Tony Bonasaro en Ian Charmichael.

Misery
‘Misery’ gaat over de wereldberoemde schrijver Paul Sheldon, die na een zwaar auto-­‐ ongeluk de nachtmerrie van zijn leven beleefd als hij gered en verzorgd wordt door Annie Wilkes, zijn ‘allergrootste fan’. Als zij er achter komt dat hij, in de door haar zo geliefde, maar door hem zo gehate Misery romanreeks het hoofdpersonage heeft laten sterven, verandert zij van zijn verpleegster in zijn gijzelnemer. Een zinderend kat-en- muisspel volgt, waarin hij slechts één wapen tot zijn beschikking heeft: zijn schrijftalent.

Florus van Rooijen
In 2005 reisde Florus van Rooijen af naar New York en kreeg hij na een gemotiveerde uitleg van zijn plannen persoonlijk toestemming van bestsellerauteur Stephen King om zijn roman ‘Misery’ te bewerken tot een musical. Vierenhalf jaar is hij bezig geweest met het schrijven van het script, de liedteksten en de muziek. Na een succesvolle showcaseproductie in 2010 in het Werkteater zal op 10 augustus 2014 het stuk zijn officiële wereldpremière beleven.

Script, muziek en regie: Florus van Rooijen.
Muzikale leiding: Bart Wolvekamp.
Met: Sander de Heer, Marjolein Algera, Tara Hetharia en Buddy Vedder.