vijfsterren

Op 18 mei ging in de Antwerpse Stadsschouwburg de familiemusical ‘Aladdin’ in première.  Dat producenten James Cook en Bob Jennes van Uitgezonderd.  een cast van formaat konden strikken voor dit oosterse sprookje, was al bekend.  Maar of het vliegend tapijt, dat te zien was in de veelbelovende  trailer, zo hoog zou kunnen vliegen als de verwachtingen gespannen waren, moest nog blijken.   Musicalsites.nl mocht erbij zijn en verslag uitbrengen.  Zoek alvast dekking, want er gaat hier met superlatieven gesmeten worden…

De magie van het Verre Oosten

Uw reporter vertoeft bij het schrijven van dit verslag nog steeds in hogere sferen, betoverd door de magie van deze – het mag gezegd – wonderlijk mooie sprookjesmusical.   Vanaf het moment dat het doek open gaat en de betoverende muziek van de hand van Sam Verhoeven weerklinkt, word je meegezogen in de magie van het Verre Oosten : prachtige, raak gekozen decors die stijlvol zijn en zeker niet kitscherig, kostuums die tot de verbeelding spreken (en er soms weinig aan overlaten, zoals het sixpack van Giovanni Kemper), wat witte rook op de juiste momenten, … als toeschouwer waan je je echt in het Verre Oosten.  Voeg daar dan nog een cast bij om U tegen te zeggen, en het plaatje is compleet.

Verrassende Elementen

Eén van de elementen die bijdragen tot het welslagen van deze musical is ongetwijfeld het geweldige script, ontsproten aan het heerlijk fantasievolle brein van Tijl Dauwe, scenarist van o.a.verschillende Studio 100-producties.  Opvallend is dat de hoofdelementen van het originele sprookje, zoals verfilmd in de Disneyfilm, wel aanwezig zijn (de geest uit de lamp, de romance tussen prinses Jasmine en straatrat Aladdin),  maar dat Dauwe ze gebruikt als ankers om heel wat andere, minstens zo interessante personages, rond uit te spinnen.  Zo maken we bijvoorbeeld kennis met de moeder van Aladdin, prachtig en liefdevol neergezet door Goele De Raedt, zijn vrienden Nadir (Junes Callaert) en Moussa (Dorian Liveyns) en blijkt de grootvizier een vrouw te zijn : Hessa, op magische wijze vertolkt door Ann Van den Broeck.

Dauwe : “ Vanaf het moment dat James Cooke me vroeg om de musical Aladdin te schrijven, heb ik alles wat ook maar iets te maken had met de Disneyfilm uit mijn geheugen geband.  Ik heb er, samen met Jaak en James, een eigen verhaal van gemaakt, waarvan ik op voorhand niet wist waar het ging eindigen.”

Dat het tot stand komen van de musical een wisselwerking was tussen creatives en cast, beaamt ook Jaak Lema : “Zo’n getalenteerde cast regisseren is niet moeilijk: acteren moet je hen niet meer leren, en ze komen zelf met ideeën om in een bepaalde scène te verwerken.   Het merendeel van de scènes is gezet in een wisselwerking, als regisseur kan je dat – zeker met zo’n getalenteerde bende – niet alleen gaan doen.”

Dat is heel waarschijnlijk ook het geheime ingrediënt dat ervoor zorgt dat alle acteerprestaties in deze musical zo natuurlijk overkomen.  De acteurs vallen als het ware samen met hun personage en zitten allemaal zó goed in hun rol dat je als toeschouwer niet anders kan dan terug in sprookjes gaan geloven. 

Giovanni Kemper

De titelrol van Aladdin is Giovanni Kemper echt op het (verdomd sexy) lijf geschreven.  En hoewel hij de laatste tijd vooral televisiewerk gedaan heeft, staat hij er écht wel als musicalacteur : “ Dat was wel effe wennen.  Bij televisie moet je alles heel klein spelen, en bij musical net héél erg groot.  Het was een grote uitdaging, maar ik heb veel hulp gekregen van de regisseur en de mensen backstage,” aldus een stralende Giovanni.  Verrassend is dat Kemper in bepaalde nummers schijnbaar moeiteloos naar kopstem gaat en daar dan nog blijft ook.  Dat zijn we van hem nochtans niet gewend. “Mijn eerste reactie was ook om aan Sam Verhoeven te vragen of het wat lager kon, maar hij en de rest van de crew had er zo’n vertrouwen dat ik het zou kunnen en kijk, het is me gelukt!” (straalt nog meer)

Ianthe Tavernier schittert als prinses Jasmine.  Haar frêle verschijning  en fijne sopraanstem passen zo goed bij Jasmine dat haar personage erg geloofwaardig overkomt.  Bye bye, Floor van de Buurtpolitie, hier staat een vrouw die nog veel meer in haar mars heeft dan agent spelen.

Wiens prestatie ons – zowel op acteergebied als muzikaal –   bijna van ons vliegend tapijt liet vallen van verbazing,  was ongetwijfeld die van Ann Van den Broeck.   Op meesterlijke wijze  zet Ann, toch wel één van de leading ladies van het Vlaamse musicallandschap, het personage van de door en door slechte grootvizier Hessa neer.  Stem- en zangtechnisch scheert ze hoge toppen en ook als actrice lijkt ze zichzelf in elke rol die ze speelt naar een hoger niveau te tillen.   Ze amuseert zich duidelijk te pletter als slechterik in het verhaal, een rol die wat uitvergroot is ten dienste van het sprookjesgehalte van de musical.   “ Ik vind dat inderdaad héél leuk.  Het is wel gevaarlijk en belastend voor je stem, maar ik hou wel van wat uitdaging,” zegt Van den Broeck. “ Toen Sam Verhoeven wist dat ik de rol zou spelen, heeft hij de muziek eigenlijk met mijn stem in gedachten geschreven…een cadeau is dat! Net als de vrijheid die we kregen bij het vormgeven aan ons personage. Zalig gewoon!”

Een opvallend jonge verschijning op de planken is de 13-jarige Junes Callaert (bekend van Ketnet Musical Unidamu), die Nadir speelt, één van de vrienden van Aladdin. “Ik was enorm blij toen ze me vroegen voor de rol.  Met Giovanni werkte ik al eerder samen voor Unidamu dus het was een blij weerzien.  Dit is ook de eerste keer dat ik in een sprookjesmusical sta, en ik vind het echt fantastisch,“ aldus de getalenteerde jonge acteur. Op de vraag welke versie van Aladdin hij de beste vindt, die van Disney of deze, antwoordt hij gewiekst : “Deze, want Nadir zit erin!” 

De loftrompet dient eveneens geblazen te worden over de rest van de cast : Kobe Van Herwegen zet een Geest neer die weliswaar minder geschift lijkt als in de film, maar veel dichter bij zichzelf lijkt aan te leunen.  Hij ziet er geweldig uit als Geest en zijn warme stem maakt het personage des te innemender.  Pieter Casteleyn zet dan weer een geweldige Faris neer,  de ietwat simpele zoon van grootvizier Hessa wiens rol belangrijker blijkt te zijn dan je op het eerste zicht zou denken.  “Mama, is dat Urbanus?”, vraagt mijn dochter van 10 wanneer Marc Lauwrys als sultan ten tonele verschijnt.  En inderdaad, de gelijkenis is treffend.

We zouden hier nog uren kunnen doorgaan over de geweldige prestaties van de hele cast en het ensemble, vertellen dat de spitsvondige grappen écht grappig zijn, en dat de voorstelling zowel groot als klein zal kunnen bekoren, maar dat gaan we niet doen : rep u als de wiedeweerga naar de dichtstbijzijnde computer en boek je plekje op het vliegend tapijt.   Over dat vliegend tapijt gesproken : dat overtreft alle verwachtingen.  Muisstil wordt het in de zaal, kindermondjes vallen open van verbazing en ontroering maakt zich meester van onze emoties wanneer Aladdin en Jasmine ermee over de daken scheren.    Echt : deze musical wordt op zo’n magische wijze gebracht dat hij je moeiteloos de Disneyfilm doet vergeten.  Reserveren, die boel.

‘Aladdin – de familiemusical’ kan je nog bekijken op 19 mei in Antwerpen, op 1 en 2 juni in Hasselt en op 8 en 9 juni in Gent.

Tickets en info : www.uitgezonderd.be

Verslag en foto: Ingrid Somers