En daarmee zijn alle mogelijke antwoorden op de vraag: waarom moeten we naar Pippin, meteen gedekt.
We zijn te gast bij theater Carré waar (een vertegenwoordiging van) de cast van Pippin the musical een preview geeft in een intieme sfeer in de Oranje Foyer van het theater.

Onder begeleiding van (Musical Award genomineerde) pianist Frans Heemskerk, brengen hoofdrolspelers Kyle Dean Massey (Pippin) en Gabrielle McClinton (leading player) een drietal hits ten gehore die direct de Pippinsfeer neerzetten. Met ‘Corner of the sky’, een solo van Kyle Dean en ‘Simple Joys’ door Gabrielle laten Kyle Dean en Gabrielle horen dat het vocaal wel goed zit. Ook de actingskills komen zeker naar voren tijdens het duet inclusief een stukje spel ‘on the right track’. Na deze indrukwekkende binnenkomer krijgt de aanwezige pers alle gelegenheid om de Amerikaanse broadwaysterren te ondervragen.

KD en G portret

Madeleine van der Zwaan, directeur van Carré vertelt ons hoe ze geraakt werd door Pippin. ‘Ik heb de show in New York gezien en toen we het theater uit liepen zeiden we direct: dit moet naar Nederland komen. Maar je begrijpt dat je niet zomaar even een buitenlandse (Amerikaanse) productie bestaande uit 45 cast- en crew leden ‘even’ naar Nederland haalt. Ik ben dan ook supertrots dat het gelukt is. Deze productie past als geen ander in Carré. De halve circustent waar in gespeeld wordt gaat precies de helft van onze piste rond maken. Hoewel de voorstelling wel de originele set-up krijgt zoals in Broadway, dus in lijstvorm, we gaan niet in de piste spelen.’

Het verhaal over een rondreizend theatergezelschap die een toneelstuk over de zoon van Karel de Grote ten tonele brengt is een toneelstuk in een toneelstuk. Prins ‘Pippin’ gaat op zoek naar zichzelf en de zin van het leven, maar de ‘leading player’ is eigenlijk de hoofdrolspeelster van het stuk.
Het verhaal van de reis van de theatergroep brengt situaties die zich lenen voor duizelingwekkende settings. Van acrobatiek tot circusacts tot gevoelige ballades tot Bob Fosse geïnspireerde (hij creëerde de originele choreo’s) dansroutines.

Mark Burrel de dance captain en assistent choreograaf voor deze productie verteld: ‘We brengen de exacte broadway-versie naar NL. Er is niets gewijzigd aan choreo of stagesettings.’ Hij legt uit:’ Bob Fosse hield van de duistere, sinistere kant van clowns. Dat zie je terug in zijn choreo. Het is geen ‘spring uit de auto met je rode neus en de toeterclown-verhaal’. Nee, dit gaat over die diepere laag, wat gebeurt er vóórdat die clown opgaat, voordat hij uit die auto springt? Die duistere kant spreekt mij enorm aan’. Gabrielle Clinton die veel van haar dansnummers in Fosse-style mag brengen voegt daar nog aan toe: ‘Elke beweging, elke handpositie, de mimiek, alles is bedacht en geplekt en moet precies kloppen. Dat is Bob Fosse. Hierdoor mag ik in mijn rol een sterke krachtige vrouw laten zien. Ik hou daar van. Ik leid Pippin gedurende zijn zoektocht maar ben ook een beetje dat duiveltje op zijn schouder die hem uit zijn tent lokt. Deze rol, die ik nu met tussenpauzes al 2 jaar speel heeft mij geïnspireerd om meer van dit soort ‘powergirl’ rollen te willen spelen.’

KD en G banner

Over of het ondanks de Engelse taal te volgen is voor Nederlands publiek is Mark direct duidelijk;’ dit is een zodanig visueel spektakel dat zelfs zonder woorden je deze show gezien moet hebben. Als je weet hoe je moet lachen, moet je gewoon al heen. Nu is de kans om een Broadway-ervaring op te doen, gewoon naast de deur. Ik woon in New York en mij lukt dat niet eens’.

Maar mocht men wat aarzelend zijn of het verhaal te volgen is stelt Kyle Dean Massey ons ook gerust; ‘naast het visuele aspect van deze show is ook de prachtige muziek van Steven Schwartz (die we kennen van Wicked) een reden om te komen. Je zult je voor je kop slaan als je hier niet bij bent geweest’. Kyle Dean, die toch een beetje de social media ambassadeur van Pippin is, glimlacht bij de vraag of hij al contact heeft met Nederlandse fans. ‘Jazeker’, ‘Nederlanders zijn zo ‘lovely’. Ze zijn oprecht geïnteresseerd in wat we doen. Toen ik hier een paar maanden terug was voor ons optreden op de Uitmarkt (uutmark) was het publiek al uitzinnig. Dus ik heb enorm veel zin om voor het publiek hier te komen spelen’. Kyle Dean, die een behoorlijke fysieke rol speelt, is zich ook al aan het voorbereiden om fit te blijven eenmaal in Nederland. ‘Veel fietsen en hardlopen, ik baalde al dat ik door mijn jetlag vanochtend te lang geslapen heb. Wilde eigenlijk nog hardlopen, ik zit al in de mindset om topfit te zijn/blijven voor deze rol. Er reist een circustrainer met ons mee en ik heb altijd een uur voor aanvang een training met hem om voor te bereiden op de circuselementen in mijn rol. Dan klim ik in palen en doe ratslagen en dat soort dingen om fysiek op te warmen voor de show. A on going process ‘.

De komst van Pippin naar Amsterdam is een Europese première. De show heeft zelfs nog niet in London gestaan. Brian Flores speelt momenteel in de US tour en op de vraag of Kyle Dean beschikbaar is voor een Europese tour bedenkt hij zich geen seconde. ‘Oh yeah! That would be great! Europe can call me!’ Maar voordat dat zover is gaan we eerst enorm genieten van de 40x dat Pippin in Amsterdam neerstrijkt. Pippin speelt van 9 maart tot en met 10 april 2016. Wie nu nog geen kaarten heeft moet snel zijn, kaarten zijn verkrijgbaar op www.carre.nl Ook leuk als kerstcadeau…

Klik hier voor de fotoreportage

Verslag: Mariska Steenbergen
Foto’s:Wilma van der Werf