fbpx

Op Vleugels – Een Hommage aan Guus Vleugel en Jasperina de Jong

Op Vleugels – Een Hommage aan Guus Vleugel en Jasperina de Jong

Guus Vleugel was een tekstdichter, toneelschrijver en schrijver van cabaret, liedjes en romans. Hij werd vooral bekend als vaste tekstschrijver van het cabaret Lurelei en Jasperina de Jong.

In de jaren zestig wordt Guus Vleugel ontdekt als schrijver van liedjes voor het cabaret. Van 1962 tot 1968 is hij de vaste tekstleverancier van Lurelei, een cabaretgroep die is opgericht door Eric Herfst en Ben Rowold. De vileine teksten van Vleugel in nummers als “God is niet dood” en “Arme ouwe” leveren zelfs Kamervragen op. Voor het nummer “Arme ouwe”, waarin de toenmalige koningin Juliana wordt bezongen, volgt zelfs een proces-verbaal voor majesteitschennis. Vleugel richt zich steeds meer op de samenwerking met Jasperina de Jong totdat ere en breuk ontstaat tussen deze twee virtuozen. Nadat Vleugel in de jaren tachtig gekampt heeft met depressies schrijft hij voor o.a. Frans Halsema en Herman van Veen. Guus Vleugel is overleden op 12 augustus 1998 op zesenzestig jarige leeftijd.

Op vleugels-33

De Jong debuteerde in het programma Niet Sexpres uit 1960 met Lurelei en kreeg direct laaiend enthousiaste kritieken. Het klikte met Guus Vleugel. Vleugel, een tekstdichter, zag meteen mogelijkheden voor zijn teksten. Artistieke onenigheid leidde tot een breuk met haar vaste tekstschrijver Vleugel. Ze scoorde eerst nog met nummers zoals ‘Dobbe Dobbe Dobbe’ (1973) en ‘De Minutenwals’ (1975) en nadat ze de hoofdrol vertolkte in diens musical De Engel van Amsterdam, werkte ze even met tekstdichter Lennaert Nijgh, maar ze miste bij hem het venijn van Vleugel. Wel klikte het met Ivo de Wijs en componist Joop Stokkermans, die vrijwel de rest van haar repertoire schreven. De Jong heeft in veel producties en musical geschitterd en is in 2002 gestopt met optreden.

Deze twee Nederlandse sterren komen samen in de voorstelling van de vierdejaars studenten van de FSA “Op Vleugels”. Een hommage aan Guus Vleugel en Jasperina de Jong door Pascal van Dijk, Marco de Kramer, Christian van Eijkelenburg en Nienke van der Linden. Daarnaast verleent Anke Kuypers haar medewerking. De regie was in handen van Frank Sanders.

Op vleugels-36

De nummers van Jasperina en Guus waren gevat in hedendaags nieuws dat voor werd gelezen voorafgaand aan het nummer waarmee Frank Sanders aangaf dat de problematieken die toen al speelden nu nog steeds actueel zijn. Onderwerpen zoals seks, het koningshuis, religie en drugs maar ook racisme kwamen voor.

De cast weet uitstekend raad met deze tijdloze nummers zoals bijvoorbeeld Dobbe, dobbe, dobbe en nog meer toppers van De Jong en Vleugel in de gepaste setting van Klein Carre op de zolder van het grote Carre.

Het decor is simpel, strak en de studenten maken er op een gepaste wijze gebruik van met de aankleding verzorgt door Glenn Hewitt die er altijd een mooi aangekleed feest van weet te maken.

De zang was mooi, gepast en werd gedaan zoals je van De Jong en Vleugel verwacht zou kunnen hebben. De hand van de meester Frank Sanders was dan ook duidelijk aanwezig en Frank Sanders is vanzelfsprekend in de zaal aanwezig vlak naast de techniek.

Op vleugels-42

Door de koppeling van artikelen uit het heden met de liedjes of sketches ontstaat een soort van herkenbaarheid waardoor alles in elkaar past en één geheel wordt en past als een handschoen op deze plek en setting.

Op Vleugels is een mooi gepaste voorstelling waar liefhebbers van Vleugel en De Jong hun hart op kunnen halen met een cast die met groot respect met de muziek en teksten omgaat.

Op vleugels-50

Klik hier voor de fotoreportage.

Like ons voor meer musicalnieuws!!

2018-04-06T22:08:15+00:0028/03/2014 6:59|

Leave A Comment