Gisteravond was de eerste voorstelling van Urinetown in een reeks van zes door Musicalgroep Utrecht. Een enthousiaste groep getalenteerde theatermensen die zich vol teamsprit iedere 1,5 jaar vastbijten in een nieuw verhaal.  Dit keer is dat het verhaal van Urinetown, dat na stemming van het publiek omgedoopt wordt tot Plasseveen. Het is een musical die de meest typerende elementen van musicals omarmt en er tegelijk de draak mee steekt. Het absurde verhaal over een stadje waar plassen het gesprek van de dag is en iedere plas duur betaald moet worden door het watertekort leent zich hier uitstekend voor. De satirische verwijzingen naar andere musicals en politieke verhoudingen zijn actueel en geven dit donkere sprookje bijna ongemerkt extra diepgang.

Urinetown

Het samenspel en -zang is prachtig, er staan hier niet alleen individuen op het podium, maar een sterk team. De meeste rollen zijn door twee acteurs ingestudeerd en de helft van de voorstellingen spelen zij een ensemblerol, de andere helft de grotere rol. Hierdoor zal iedere voorstelling net even anders zijn door de andere invulling die aan de rol gegeven wordt door de verschillende acteurs. Er is zichtbaar veel aandacht besteed aan de uitwerking en verdieping van alle rollen in deze regie van Charlotte Hulsbergen en Hubert ter Meulen. Ook de ensemblekarakters zijn hierin absoluut niet vergeten en dit brengt het niveau van de hele voorstelling omhoog. Urinetown is een ideale musical om iedere ensemblerol tot een volwaardig karakter te maken en Susan Rooijmans-Grelling maakt dankbaar gebruik van de paar woorden die ze als Abeltje mag uitspreken, maar spreekt ook de hele voorstelling geluidloos door. Ze laat geen kans voorbij gaan om deze rol met iedere vezel van haar lichaam tot leven te laten komen.

Margoke Nijssen maakte vorig jaar haar debuut als choreografe bij Musicalgroep Utrecht en gelukkig is ze hiermee doorgegaan. De choreografie zit prachtig in elkaar en bezorgd de klassieke musical momenten waarin dans een volwaardige rol speelt. Extra mooi omdat kleine Eefje zo kritisch kan kijken naar het genre musical, want de muziek is vrolijk, maar het verhaal eigenlijk niet. Deze voorstelling speelt Milly Uylenbroek de rol van kleine Eefje die samen met agent Knuppel (Erik Keller) niet alleen onderdeel zijn van het verhaal, maar ook de rol van vertellers op zich nemen. Dit doen ze prachtig samen en Erik schakelt goed tussen de volgzame, niet al te handige agent en de overdreven leraar de verteller. Milly is als Eefje vrolijk en fijn aanwezig, vloeiend maakt ze zich los van het ensemble om een moment later als Eefje naast agent Knuppel te verschijnen. Ze begint jong en onschuldig, maar wordt net als de rest van de karakters langzaam wijzer en daadkrachtiger.

In deze productie van Urinetown wordt de ontwikkeling van goedgelovig kind naar recalcitrante puber tot kritisch jongvolwassen en uiteindelijk moe gestreden en weer tot kalmte gemanipuleerde massa extra benadrukt. Alle karakters, ook alle individuen in het ensemble, maken deze ontwikkelingen samen door als individu en als maatschappij. Behalve Lot (Merit Veldhuizen) die Plasseveen verliet om opgeleid te worden aan de duurste universiteit, zij bekijkt deze bijzondere verhoudingen als buitenstaander en zet de volgende ontwikkelingsfase in om hier uiteindelijk toch onderdeel van te worden.  Merit kan met haar prachtige stem en sterke mimiek iedereen overtuigen haar te volgen. Als Lot vastgebonden zit op een stoel danst ze zo vrolijk mogelijk mee, zo aansluiten bij de nieuwe positieve sfeer die haar leven kan redden levert hele leuke beelden op.

Het is een visueel interessante voorstelling, maar niet een die heel snel gaat. Het is daarom extra belangrijk dat de cast met veel energie speelt en er tempo blijft in het spel. Ze beginnen heel sterk, maar gaandeweg de voorstelling lijkt de cast steeds even meegenomen te worden in de rust van de nummers en de vertelmomenten waardoor er wat sprankel verdwijnt. Gelukkig weten ze elkaar ook steeds weer aan te steken met hun enthousiasme en komt het tempo terug.

Tijdens deze productie worden alle zintuigen benut, bijzondere geuren, eenvoudig maar treffend decor waar de hele cast in denimkostuums onderdeel van is, grappige teksten, prachtige solo’s en samenzang en het voelbare enthousiasme. Theater als totaalbeleving die op zondag ook voor doven en slechthorende volledig toegankelijk wordt gemaakt. Twee gebarentolken zullen beide zondag voorstellingen tolken. Deze aanvulling om dit verhaal ook te kunnen zien in deze prachtige dynamische taal zal een extra verrijking betekenen voor het hele publiek.

Meer informatie en tickets: https://musicalgroeputrecht.nl/tickets-voor-urinetown/

Speeldata:

15 februari om 14.00 en 20.00 uur

16 februari om 14.00 en 20.00 uur (beide met gebarentolken)

Locatie: theater Kikker in Utrecht

Verslag en foto’s: Lisa Jansen

Lees ook:
Thoroughly Modern Millie: Een klucht waarna je vrolijk het theater verlaat