In samenwerking met M-Lab, Focus Amsterdam en Music Motion vond de Musical Pitch plaats in M-Lab Amsterdam onder leiding van Ewout van der Linden. Artiesten, producenten en andere mensen die betrokken zijn bij musicals ontmoeten elkaar in M-Lab waar duidelijk werd dat ook M-Lab een andere koers heeft moeten inzetten na het wegvallen van de diverse subsidies.

M-Lab heeft het aantal producties moeten verminderen en het team moeten verkleinen maar is van plan zich meer te focussen op de “lab” functie en is begonnen met Lab 2.0. Een begin is een uit-het-ei-avond die dit jaar zes maal wordt gehouden waarbij per avond drie jonge talenten hun voorstelling zullen spelen. De toegang bedraagt slechts 10 Euro. De eerste avond is op 27 september (meer info op www.m-lab.nl).

Tijdens de presentatie werd er aandacht geschonken aan een aantal producties die afgelopen tijd gespeeld hadden. Esther Maas (PIT-Producties) heeft afgelopen seizoen de voorstelling “Putting it together” gemaakt en Florus van Rooyen was verantwoordelijk voor de musical-thriller “Misery”. Samen beten zij de spits af. Problemen waar zij tegenaan liepen en de door hen gevonden oplossingen werden gedeeld met het aanwezige publiek. Zo heeft Esther Maas vier jaar besteed aan deze productie om o.a. het hele productieteam samen te stellen en de juiste mensen te zoeken. Florus van Rooyen is tien jaar bezig geweest om zijn lang gekoesterde droom realiteit te laten worden met als resultaat Misery in het OBA–theater in Amsterdam waar de voorstelling deze zomer speelde. De verkoop van de voorstelling bleek ook moeilijk te realiseren waarbij deze producenten toch een oplossing hebben gevonden. Esther in de vorm van een tour met veertig voorstellingen zoals dat voor Putting Together gold en Florus een maand spelen in de OBA voor Misery.

montage pitch5

Daarna was het de beurt aan Steven Moonen van het theatergezelschap De Brug en de Frank Sanders Akademie. De Brug heeft de voorstelling “Voor je het weet” gespeeld in de Doelenzaal in Amsterdam. In november speelt De Brug haar voorstelling weer 6 maal in M-Lab. Het initiatief van De Brug is opmerkelijk omdat deze groep in het centrum van Amsterdam wil gaan spelen midden in het uitgaansleven waarbij zij zich op een doelgroep richten die verwaarloosd wordt door veel producenten, bezoekers in de leeftijdsgroep van 20-30 jaar. De Brug wil relevant theater spelen en “Voor je het weet” is de eerste productie. De Brug is ontstaan bij “Onder de pannen” uit Klein Carre waarbij de groep zelf producties wilde maken.

Steven Moonen schetste het beeld van een veranderd musicaltheater landschap dat in aanpak verandert is maar momenteel een chronisch probleem heeft; minder werk. Daarom is het goed dat studenten zelf dingen gaan maken en zaken aan gaan pakken. Waar er vroeger wat werd ingekocht moeten er nu zelf producties worden ontwikkeld. Daar speelt de Frank Sanders Akademie ook meer op in. Een stuk traditie die voortkwam uit de samenwerking van Frank Sanders en zijn partner Jos Brink.

montage pitch3

Jeroen Sleyfer en Jeremy Baker kwamen met een nieuw idee voor een musical “Koopavond” waar Lone van Roosendaal een nummer van zong en het tweede nummer door Jeremy Baker werd uitgevoerd. Om deze voorstelling uit te proberen werd er een leesvoorstelling gespeeld met drie scenes die zo goed beviel dat beide schrijvers daarmee doorgingen. Het grote verschil tussen dit initiatief en een gewoon producent begint bij een goed boek waarvan een musical gemaakt wordt. Jeroen Sleyfer en Jeremy Baker hebben de route van makers gevolgd. Zij “maken” een productie dat ze uiteindelijk wel op de planken willen brengen.

Jeroen Sleyfer; Iedereen verhoudt zich tot Joop van den Ende, er is niemand die dat niet doet. Zelfs Albert Verlinde kijkt naar Joop van den Ende. Joop van den Ende heeft M-Lab mee helpen oprichten maar stukken die Joop van den Ende heeft gemaakt zijn niet in M-Lab geprobeerd. Als producties worden gemaakt wordt al heel snel een lijntje gelegd of Joop van den Ende dat stuk niet zou willen uitbrengen.

Florus van Rooyen meent dat geld nieuwe producties in de weg zitten omdat zonder geld er momenteel niet aan iets nieuws kan worden gewerkt. Waarna Lone van Roozendaal een lans brak voor Albert Verlinde die met zijn succesproducties andere eigen producties als “de Kleine Blonde Dood” kan financieren.

Tekenend voor de huidige situatie is dat er geen enkele reizende productie van Joop van Ende te zien is in Nederland behalve dan Warhorse, dat geen musical is; memoreerde theaterdirecteur Charles Droste. Volgens Jeroen Sleyfer is het daarom nu het moment om nieuwe producties te brengen die dan wel vlees op de botten moet hebben om te overleven.

montage pitch4

Als laatste reageerde theaterdirecteur Charles Droste op de diverse vragen waarbij weer bleek dat geld een belangrijk middel is om kunst, zoals musical, in Nederland te kunnen brengen in de diverse theaters die een deel van hun durfkapitaal voor nieuwe initiatieven kwijt zijn geraakt. “Putting it together” was bijvoorbeeld geen productie die hij in zijn theater kon brengen vanwege het grote financiële risico en de bezoekersprognose. Hij gaf daarbij aan dat hij 250.000 Euro over moet houden aan het einde van het jaar om zijn begroting sluitend te houden. In het verleden werd er goed verdiend aan musicals en cabaret maar die tijden zijn volgens hem voorbij bij musicals.

Hij gaf daarnaast aan dat hij pas kiest voor een productie als hij zeker weet of zijn publiek kan bereiken. Reeds bij het boeken van voorstellingen kijkt hij naar de risico’s die een productie en in mindere mate naar de kansen. Droste ziet veel in samenwerking van producenten en theaterdirecties waarbij als voorbeeld het initiatief van Albert Verlinden nam die met grote theaters om de tafel is gaan zitten. Flodder was oorspronkelijk bedoeld als nationale tour maar na negatieve reacties van diverse theaterdirecteuren heeft Albert Verlinde gekozen voor “Nine to Five” als reizende productie.

Kleine producenten en makers moeten volgens Droste theaterdirecties in een vroegtijdig stadium benaderen. De vijftig grootste theaters moeten meer een gesprekspartner worden voor kleine producenten en makers zodat theaterdirecteuren meer vertrouwen kunnen krijgen in nieuwe voorstellingen.

Deze pitches van Music Motion zijn voor makers, producenten, acteurs en theaterdirecteuren een mooie gelegenheid om ervaringen uit te wisselen waarbij bij deze pitch de discussie door de tijd ondersneeuwde. Deze pitches zijn een uitgelezen manier om nieuwe wegen te vinden. Meer informatie vindt u op www.musicmotion.nl .

Tussen de diverse gesprekken waren er optredens van de diverse producties zoals “Misery” door Buddy Vedder en Tara Hetharia, een nummer uit “Voor je het weet” door Patricia van Haastrecht, Julia Berendse, Wesley de Ridder en Ruben Kuppens, uit de nieuwe musical Koop Avond twee nummers door Lone van Roosendaal en Jeremy Baker. Daarnaast waren daar aanstormende talenten zoals Rianne de Bie en Christian Martens met “It doesn’t hurt” gevolgd door Marieke Bresseleers met “Say the Word” als afsluiter. De video staat integraal op youtube en de link kan opgevraagd worden door middel van een mail aan info@musicalsites.nl.

Meer musicalnieuws en meteen op de hoogte? Like ons op facebook en klik hier.