Musical ‘Magdalena’ grijpt je bij de strot

Musical ‘Magdalena’ grijpt je bij de strot

The Singing factory is al enige jaren actief als een koor en besloot in 2016 dat ze een eigen productie wilde maken waarin het ensemble een centrale rol speelt. Om dan meteen een musical te maken die gaat over de Magdalena vrouwen is een waar huzarenstuk waarin The Singing factory voor meer dan 100 % is geslaagd.

vijfsterren

De schrijver van deze musical is de 21-jarige Wanne Synnave die voor het script en de liedteksten verantwoordelijk was en Sam Verhoeven nam de muziek en muzikale leiding voor zijn rekening.

De Magdalena Vrouwen

De verhalen van “De Magdalena Vrouwen” zijn een groot drama uit de geschiedenis van Ierland. De staat gaf het klooster de schuld maar was absoluut even schuldig en bood pas in 2013 haar excuses aan. De schuld en schaamte van de regering van Ierland. ’Maggies’ heten ze, de jonge Ierse vrouwen die opgeborgen werden in ’Magdalena’ kloosters. Omdat ze ongewenst zwanger waren, opstandig of gewoon mooi. Hun kinderen werden afgenomen of gebruikt bij experimenten.

In 1993 werd voor het eerst bekend wat er gebeurd was toen de Sisters of Our Lady of Charity of Refuge hun klooster en een omliggend stuk land in Noord Dublin verkochten aan een project-ontwikkelaar. Onderdeel van de koop was het verplaatsen van 133 graven. Toen bleek dat er 22 vrouwen lagen die nooit geregistreerd waren was dat het begin van een onderzoek.

Magdalena 17

De musical
Ondanks het gruwelijke verhaal slagen de cast en creatives van deze musical erin het verhaal goed te vertellen zonder te overdrijven maar ook de waarheid geen geweld aan te doen. De gruwelijkheden die verteld worden, zijn niet te bevatten en om dat te vertellen in de vorm van een musical en dat goed op de planken te zetten, vraagt veel van deze cast. De musical wordt echter groots gespeeld en gezongen en de emoties van het publiek worden werkelijk alle kanten op gestuurd. De combinatie van de schitterende muziek en mooie liedteksten passen perfect in deze musical. De hele cast speelt en zingt op een indrukwekkende wijze en het publiek is muisstil, zelfs op momenten dat je applaus zou verwachten maar men te diep onder de indruk is om te applaudisseren.

Naast de leden van The Singing Factory spelen ook An Lauwereins en Dieter Troubleyn. Beiden waren meer dan verrast toen ze de plannen voor deze musical onder ogen kregen. We stonden er ook van te kijken; vertelt Dieter. We doen mee met een amateurgezelschap en wij zijn pas de laatste tien dagen erin gerold en we dachten meteen: ze zitten wel op een heel hoog niveau. We moesten echt een tandje bij schakelen. Ann vervolgt; ook een pluim aan de regisseur Rudi Giron die maandenlang elke week heeft gerepeteerd met de cast. Elke detail heeft hij bekeken en heel veel van het succes is er dankzij hem.

Dieter zegt: we wisten dat er niet veel budget was maar toen het verhaal begon te rollen, was ik die rationele gedachte meteen kwijt. Er wordt op professioneel niveau gepresteerd en ik ben er ook heel trots op dat ik in deze productie mag staan. Er is op hoog niveau gewerkt en er werd overal oplossingen voor gevonden. Iedereen bleef vooral rustig; vervolgt Dieter, en dat heb ik bij veel professionele producties wel eens anders gezien. Het verhaal doet de rest. Ik had echt mijn bedenkingen. Wie komt er naar zo’n gruwelijk verhaal kijken maar de creatives wisten al veel meer. Ze kenden ook de muziek. De muziek van Sam is geweldig; zegt Ann. Dat je zulke romantische muziek in combinatie met zo’n gruwelijk verhaal kunt maken.

De Cast
Na afloop spraken we ook met Lien van den Bossche (Rose), Emma Vanthielen (Sarah), Fiene Zasada (Emma) en Wanne Synnave (Aeden) die ook het script en liedteksten voor zijn rekening nam.

Wanne heeft zelf het verhaal mogen maken. Hij heeft veel research gedaan en verhalen gelezen van vrouwen die in die kloosters hebben gezeten en van daaruit de musical gemaakt; legt hij uit. Het lijkt fictie als musical maar het is dus wel echt gebeurd. Dat laten we aan het einde ook zien op een kort geprojecteerd overzicht. In december 2016 zijn we aan het script voor de musical begonnen en in maart 2017 lag er een eerste versie van uiteindelijk 25 versies.

Magdalena 12

Voor Liene is vooral het tweede deel heel zwaar vertelt ze; ik ben dan de hele tijd op en ik kan dan niet even backstage ontspannen. Maar het is wel leuk wat ik mag doen. Echt zalig. Emma vindt het echt heerlijk om te spelen. Ik mag alles wat ik in het echte leven mee maak, de slechte dingen, op podium er uit gooien en alle emoties gebruiken om te spelen. Ik kan heel veel tonen. Gelukkig maken we dit in het echte leven niet mee; zegt Emma. Ik verlies mijn vriend Aeden en ik kan me dat gelukkig niet voorstellen maar ik probeer het me wel in te beelden dat ik die kwijt zou raken en dat probeer ik over te brengen aan het publiek.

Wanne heeft het stuk geschreven maar speelt ook de rol van de vriend van Emma. Het is echt vertelt hij. Het zijn grote emoties maar je moet het niet overdrijven. We werken ook met flashbacks die deels het geluk tonen en dan moet je weer overschakelen naar het drama. Die switches zijn heel moeilijk. Lien heeft de film gekeken maar heeft ook na de audities veel opgezocht. Ik interesseer me heel veel in geschiedenis en wat er gebeurd is en ik vind het dan ook heel erg leuk dat ik hier mee aan mag doen. Emma vindt het ook een eerbetoon aan de meisjes die daar geleefd hebben en ook zijn gestorven. Ik denk ook aan die meisjes als ik op het podium sta en mijn rol speel. Veel mensen weten niet dat dit gebeurd is.

Dieter vervolgt; het is helaas des mensen als er een machtsinstrument ontstaat dat er zulke dingen gebeuren. Dat heb je in het geloof, in de sport en ook in de entertainment sector waarbij het altijd om macht gaat en om die macht in stand te houden. Ik had de film nooit gezien en ik had wel iets in het nieuws gelezen over de de Magdalena vrouwen.

Ik vind het heftig zegt Lien; en probeer ook dan een beeld te schetsen. Ik heb foto’s gezien van die meisjes, van vroeger. Dan zie je zo die meisjes die zien er dan zo dat je ziet dat er zo veel gebeurd is. Ann besluit; alle puzzelstukjes vallen in elkaar in deze productie en dat is voor ons een feest om mee te doen. We zeiden het nog tegen elkaar in de pauze dat een geluk en een feest dat wij aan deze musical mee mogen doen.

Het is eigenlijk heel erg jammer dat deze voorstelling alleen nog volgende week wordt gespeeld. Dit verhaal moet verteld worden omdat het eigenlijk nooit goed naar buiten is gebracht en het tegelijkertijd ook werkelijk van een hoge kwaliteit is. Ondanks dat het een gruwelijk verhaal is, zou deze musical in zijn huidige vorm vaker gespeeld moeten worden. Bent u geïnteresseerd geraakt en wilt u deze musical zien? Er is een extra voorstelling ingepland voor zaterdagmiddag 10 maart die wij u oprecht kunnen aanbevelen. De overige voorstelling zijn volledig uitverkocht.

Meer informatie vindt u op http://singingfactory.be/Magdalena/

Klik hier voor de foto’s van het slotapplaus

2018-04-02T19:06:12+00:0004/03/2018 20:33|

Leave A Comment